InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Sangrita en Tequila
recensie

Sangrita en Tequila

Over Frida Kahlo is al heel wat gescheven en er is ook een film aan haar gewijd. Maar de Mexicaanse schrijver Haghenbeck schreef een roman over het leven van Frida Kahlo, getiteld Sangrita en Tequila, waarin hij weliswaar in grote lijnen het leven van deze surrealistische Mexicaanse schilderes volgt, maar waaraan hij een sprookjesachtig element toevoegt. Bovendien maakt hij er een eetleesboek van door toevoeging van tal van originele Mexicaanse recepten.

Sangrita en Tequila

Dat is de titel van een in 2009 verschenen boek van de Mexicaanse schrijver F.G. Haghenbeck. Het boek werd in Nederlandse vertaling gepubliceerd rond Allerzielen (2 november 2010) en dat is heel toepasselijk, maar misschien is het slechts toeval. Het is een roman met recepten over het leven van Frida Kahlo. De titel verwijst naar het drankje dat Frida aan de Boodschapper des Doods aanreikte: de nationale sterke drank met daarbij de sangrita, een sinaasappeldrank met chilipeper. Het recept hiervoor is in het boek terug te vinden.

Het boek is een mengeling van feiten en fictie van sprookjesachtige kwaliteit. Haghenbeck vond zijn inspiratie in het feit dat aan de vooravond van de tentoonstelling ter ere van de 100e geboortedag van Frida Kahlo een eerder gevonden notitieboekje van Frida Kahlo, het "Heilig Kruidreceptenboek" - een verzameling feestelijke recepten om ter ere van Allerzielen te bereiden - , spoorloos verdween. In de roman worden notities en recepten uit het notitieboekje van Frida Kahlo weergegeven, maar die komen dus niet uit het verloren boekje, maar zijn ontsproten aan de fantasierijke geest van de schrijver. Daarbij werd hij wat de recepten betreft bijgestaan door zijn vrouw Lillyan, die met behulp van hun beider grootmoeders op zoek ging naar Mexicaanse recepten van oudsher. Het boekje van Frida is overigens tot op heden niet teruggevonden.

De vertelling volgt in grote lijnen de geschiedenis van het roerige leven van de Mexicaans schilderes en haar beroemde echtegenoot Diego Rivera, maar Haghenbeck heeft hieraan een sprookjeselement toegevoegd. Hij liet zich hierbij inspireren door een sprookje van de gebroeders Grimm: De Dood Petemoei.

In het verhaal doet Frida, als ze ter nauwernood aan de dood ontsnapt is na het tramongeluk, in ruil voor haar leven een gelofte aan deze petemoei, namelijk om ieder jaar met Allerzielen petemoei volgens goed Mexicaans gebruik in de watten te leggen met lekkere hapjes, presentjes en wat dies meer zij. De petemoei gaat akkoord, maar waarschuwt Frida wel dat zij in de toekomst zal wensen dat zij maar voor de dood gekozen had. In het verhaal kruisen telkens vluchtig de boodschapper des Doods en de petemoei haar pad.

Sangrita en tequila is een "eetleessprookjesboek" geworden en met deze veelheid aan ingrediënten is het ook een boek voor een breed publiek: voor wie meer wil weten over het leven van Frida Kahlo, voor iedereen die wat met sprookjes heeft, voor iedereen die van recepten uit originele keukens houdt en voor iedereen die van de roots van Mexico houdt.

Recepten uit Sangrita en Tequila

De recepten zijn door de vrouw van Haghenbeck, Lilliyan, met behulp van hun beider grootmoeders niet alleen teruggezocht, maar ook thuis bereid. Tenslotte moet je weten waar het over gaat als je recepten publiceert. Nu zijn niet alle recepten hier in Nederland zo eenvoudig te bereiden. Want waar haal je zo snel een bosje ganzenvoetbladeren (Ganzenvoet is een plant uit de Amarantenfamilie) of tandenstokerkruid (van oorsprong een inheemse Noord-Afrikaanse plant) vandaan, of een hele varkenskop. Het is dan ook in veel gevallen vanuit culinair historisch oogpunt interessant om de recepten te lezen en je er een voorstelling bij te maken. Maar er komen ook heel wat recepten in voor die wat gemakkelijker te prepareren zijn. Probeer eens een Mexicaans ontbijt van koffie met kaneel en spiegeleieren met tortilla's en chilisaus: "Het begin van een nieuwe dag en ook de herinnering aan de prachtige dag ervoor".

Francisco G. Haghenbeck

Haghenbeck werd geboren in Mexico-Stad in 1965 en heeft diverse romans en filmscripts op zijn naam staan. Zijn thriller Trago amargo werd in 2006 bekroond met de Premio Nacional Una Vuelta de Tuerca. Sangrita en Tequila werd in 2009 genomineerd voor de Premio Iberoamericano Planeta-Casa de America.

Frida Kahlo

De beroemde Mexicaanse schilderes Frida Kahlo leefde van 1907 tot 1954. Haar leven was een leven vol passie en helaas vol pijn; dit laatste als gevolg van polio in haar vroege jeugd en een tramongeluk in haar adolescentie. Zij was gehuwd met de beroemde Mexicaanse schilder Diego Rivera.
Gerelateerde artikelen
Frida Kahlo, een schilderes vol magische verrassingenFrida Kahlo was een Mexicaanse schilderes. Het werk van Frida Kahlo kenmerkt zich door vrolijke kleuren, aangrijpende en…
Frida Kahlo in BrusselOp 16 september 1810 werd de onafhankelijkheid van Mexico uitgeroepen. In 1910 brak de Mexicaanse revolutie tegen het au…
Het bijzondere huwelijk van Diego Rivera en Frida KahloHet bijzondere huwelijk van Diego Rivera en Frida KahloDe beroemde Mexicaanse schilders Diego Rivera (1886-1957) en Frida Kahlo (1907-1954) hadden voor hun tijd een bijzonder…
Zelf de lekkerste cocktails maken!Zelf de lekkerste cocktails maken!Cocktails zelf maken moeilijk? Nee, helemaal niet. Veel mensen denk dat het maken van een cocktail alleen terrein voor d…
Alles over de Tequila SunriseAlles over de Tequila SunriseHoe maak je een Tequila Sunrise? Welke varianten zijn er? Waar komt de Tequila Sunrise vandaan en waar dankt hij zijn na…

Reageer op het artikel "Sangrita en Tequila"

Infoteur: Plato
Laatste update: 09-07-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!