InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Ik heb voedselallergie, door Lynette de Ruijter
recensie

Ik heb voedselallergie, door Lynette de Ruijter

Ik heb voedselallergie, door Lynette de Ruijter Iemand met voedselallergie moet altijd opletten met eten. In dit boekje kun je lezen wat voedselallergie is, welke symptomen je kunt tegenkomen bij voedselallergie, wat coeliakie is, en beknopte informatie over voedingsadviezen bij baby’s. Het boekje is uitgegeven in 2010 en is geschikt voor kinderen vanaf groep 7-8 van het basisonderwijs.

Gegevens van het boek Ik heb voedselallergie

  • Tekst: Lynette de Ruijter
  • Tekeningen: Ivan en Ilia Illustraties
  • Foto's: Peter Beemsterboer/Studio Imago, Frank Muller Fotografie, Ligthart Fotografie, Science Photo Library/ANP, Joke van Soest/Hollandse Hoogte
  • Uitgeverij: Noordhoff Uitgevers bv
  • Jaar: 2010
  • Pagina's: 20
  • ISBN: 978 90 01 76938 3
  • Genre: informatief boek voor de jeugd

Over de auteur, Lynette de Ruijter

Lynette is schrijfster en lerares. Andere boeken van Lynette: De Beemster, Duuk en Prachtvogel, Zo word je doktersassistente, De Eerste Wereldoorlog, Een nieuwe koning, Zo word je brandweerman, Zo word je secretaresse.

De opbouw van het boek

Het boek is opgedeeld in acht hoofdstukken.

Lekker naar de stad

Narimane gaat met haar vriendinnen naar een snackbar, ze mag niet alles eten omdat ze niet tegen melk, noten, kippenei en fruit kan. Als je niet tegen bepaald voedsel kunt, dan wordt dat voedselovergevoeligheid of voedselallergie genoemd.

Narimane heeft voedselallergie

Ze is twaalf jaar en zit in de brugklas, de voedselallergie heeft Narimane al sinds haar geboorte. De klachten die ze had toen ze nog baby was: ze had vaak jeuk en krabde haar huid helemaal kapot, ze had vaak last van buikpijn, huilde heel vaak. Na onderzoek door de kinderarts werd ontdekt dat Narimane voedselallergie heeft. Ze eet zo weinig mogelijk van de dingen waar ze allergisch voor is, maar soms gaat het mis omdat ze niet precies weet wat er bijvoorbeeld in een koekje is verwerkt, bijvoorbeeld bij een traktatie op school. Ze voelt dan prikken in haar keel en krijgt jeuk. Eczeem vindt ze het vervelendste, ze krabt aan de rode plekken die dan gaan bloeden, er komen korstjes op en dat kunnen littekens worden.

Wat is voedselallergie

Het betekent dat je lichaam abnormaal reageert op wat je eet. Eigenlijk heten alle abnormale reacties op eten voedsel-overgevoeligheid. Er zijn twee vormen: allergische voedsel-overgevoeligheid en niet-allergische-voedselovergevoeligheid. Bij allergische voedsel-overgevoeligheid is het afweersysteem betrokken, je wordt ziek omdat je lijf het voedsel als een schadelijke stof ziet. Bij de tweede vorm, niet-allergische-voedselovergevoeligheid, is het afweersysteem niet betrokken, het wordt ook wel intolerantie genoemd.

Klachten (van voedsel-overgevoeligheid)

Je kunt voor heel veel voedsel overgevoelig zijn, maar bepaalde voedingsmiddelen geven vaker een reactie dan andere. Klachten die veel voorkomen: buikpijn, diarree, maar ook wel verstopping, eczeem, astma, overgeven en slechte groei. Voedingsmiddelen en toevoegingen waar kinderen het vaakst overgevoelig voor zijn: fruit, koemelk, soja, noten, vis, schaal- en schelpdieren, kippenei, tarwe.

Naar de dokter

Veel klachten van voedsel-overgevoeligheid passen ook bij een buikgriep of een verkoudheid, het kan daarom moeilijk zijn om erachter te komen wat er precies aan de hand is. Als de dokter denkt dat iemand overgevoelig is voor voedsel dan word je onderzocht. Meestal is het eerste onderzoek een bloedonderzoek, het bloed kan dan bekeken worden onder een microscoop of er afweerstoffen tegen bepaald voedsel in zitten. Soms krijg je een huidtest, of een eliminatietest. Dit laatste is een test waarbij je bepaalde voedingsmiddelen een tijd niet mag eten, daarna ga je steeds stapje voor stapje meer van één van de middelen eten. Zo kan duidelijk worden waarvoor je overgevoelig bent.

Coeliakie

Soms blijkt uit het onderzoek dat je glutenintolerantie hebt, deze darmziekte heet coeliakie. Je dunne darm is dan overgevoelig voor gluten, het belangrijkste eiwit in graankorrels als tarwe, haver, rogge en gerst. Gluten zijn een soort bindmiddel, ze zorgen ervoor dat het deeg plakt en dat brood niet uit elkaar valt. Heb je coeliakie en je eet gluten, dan gaat de binnenkant van de dunne darm kapot, meestal krijgt diegene klachten als buikpijn, diarree en vermoeidheid. In de supermarkt kun je zien of er wel of geen gluten in een product zitten, door een speciaal logo. Je kunt ook op internet informatie zoeken over glutenvrije producten.

De diëtist helpt

Als je coeliakie hebt of een andere vorm van voedsel-overgevoeligheid dan mag je niet alles meer eten. Om ervoor te zorgen dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt, ga je naar een diëtist.

Toekomst

Als je overgevoelig bent voor voedsel, is dat ingrijpend, soms moet iemand zich een heel leven lang aan een dieet houden. Maar er zijn ook overgevoeligheden die overgaan. Door ouders van baby’s voedingsadviezen te geven, hopen dokters dat minder kinderen last krijgen van voedsel-overgevoeligheid. De dokters van het consultatie-bureau geven adviezen over de minimale duur van de periode van borstvoeding, adviezen over wanneer een kind kan starten met fruit en groente en andere vaste voeding.

Vervolgens een lijst met trefwoorden met een verklaring van de woorden en een lijst met andere boeken over het onderwerp, voor degenen die nog meer willen weten.

De tekst

Het zijn acht korte hoofdstukken, waarin op vlotte wijze wordt uitgelegd wat een jongere zou willen weten over dit onderwerp. De titel staat in blauwe letters, de items per hoofdstuk staan of cursief gedrukt, of staan in het rood gedrukt. De woorden die vetgedrukt zijn, worden uitgelegd in de lijst met trefwoorden, deze vind je achterin het boek.

De tekeningen en foto’s

Op de voorkaft staat een foto waarop een jongen het etiket van een pot bestudeert aan de eettafel. Iemand met voedselovergevoeligheid moet altijd goed kijken wat er in een product is verwerkt. In het boekje foto’s die het verhaal nog duidelijker maken. Bijvoorbeeld een tekening waarop je goed kunt zien wat er in het lichaam met eten gebeurt, een foto van een arm van iemand die last heeft van eczeem.

Voor welke leeftijd is dit boek geschikt

Achterop het boekje staat aangegeven dat het geschikt is voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Maar ook voor volwassenen is dit een informatief boekje.

Voor nieuwe ontwikkelingen kun je natuurlijk altijd terecht bij de huisarts/arts.
Gerelateerde artikelen
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Allergieën: voedselallergieënZo’n 20 op de 100 volwassenen zeggen last te hebben gehad van een voedselallergie. Als deze 20 mensen echter medisch ond…
Omgaan met allergieën bij kinderenOmgaan met allergieën bij kinderenAllergieen zijn erg vervelend; je moet er steeds rekening mee houden en een manier vinden om ermee om te gaan. Maar hoe…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Ik heb voedselallergie (geschreven door Lynette de Ruijter)

Reageer op het artikel "Ik heb voedselallergie, door Lynette de Ruijter"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!