InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De beschermengel; Paulo Coelho
recensie

De beschermengel; Paulo Coelho

De beschermengel; Paulo Coelho Het nieuwe boek van Paul Coelho heet "De beschermengel", eerste druk augustus 2010. In dit boek beschrijft Paul Coelho echter zijn waargebeurde ervaringen uit 1988. Coelho schrijft in de 3e persoon, een verhaal van een echtpaar - Paulo en Chris - die als gevolg van een opdracht van de leermeester J. van Paulo 40 dagen in de Mojave-woestijn doorbrengen op zoek naar hun beschermengel. Los van elkaar groeien ze geestelijk en als gevolg daarvan hervinden zij ook hun wederzijdse liefde.

Paul Coelho

Paulo Coelho is een wereldberoemd spiritueel schrijver. De alchemist, De Zahir en De heks van Portobello zijn slechts een paar bekende titels uit zijn gehele oeuvre. Zijn werk wordt in maar liefst 71 talen vertaald. Hij is geëerd met vele internationale prijzen en door de Verenigde Naties is hii benoemd tot "messenger of peace". Zijn boek "De beschermengel" gaat over de moed om opnieuw te beginnen, het vergeven van ons verleden en geloof in de toekomst.

De beschermengel

"We maken steeds kapot wat ons het liefste is
Allemaal doen we dat, weet dat wel;
Sommigen doen het met een bittere blik
Anderen met een vleiend woord;
Lafaards doen het met een kus,
De moedigen met het zwaard."

Met dit fragment van een gedicht van Oscar Wilde zet leermeester J. Paulo aan tot het gaan naar een afgelegen plek, omdat iemand hem daar zou kunnen helpen om dat wat hem lief is - zijn werk - te accepteren.
Paulo kiest daarvoor de Mojave-woestijn in de Verenigde Staten uit. Zijn vrouw Chris vergezelt hem daarbij.

Om meteen maaar een flinke duit in het zakje te doen: als je niets hebt met het spirituele is dit bepaald niet je boek. Toch is het een ontroerend boek met daarin ook voor de niet-spirituelen een krachtige boodschap: wanneer we eenmaal nolens volens verzeild of zelfs verzand zijn in een bepaalde routine, hebben we onze mooiste dromen/datgene wat ons het liefste is, vaak niet geaccepteerd of zelfs om zeep geholpen. En het is ook zeer moeilijk om uit deze routine los te breken en al het ongewenste in je leven te elimineren of toch minstens zodanig te veranderen dat het dichter bij onze droom komt. Want het is het gemakkelijker om niets te doen, omdat routine ons gegoten zit als een uitgelopen schoen.

Paulo en in diens kielzog later ook Chris willen in contact komen met hun beschermengel en met behulp van Took, een bekende van leermeester J., vinden ze al snel de manier om met hun beschermengel te praten. Dit gebeurt via het zogenaamde "channelen". Volgens dit schrijven hebben we allemaal een tweede geest (die zeurende stem op de achtergrond die maar van geen ophouden weet, terwijl je toch met heel andere dingen bezig bent). De kunst is nu om deze tweede geest de mond te snoeren en dat lukt alleen maar om hem eerst volledig toe te laten totdat hij vanzelf moe wordt. Dan ben je klaar om te channelen en te praten met je beschermengel.
Voor Chris is dit genoeg, maar voor Paulo niet. Hij wil zijn beschermengel ook zien.

De Walkuren

De Walkuren zijn strijdgodinnen uit de Noordse mythologie.
Tijdens hun omzwervingen in de Mojave-woestijn maken Paulo en Chris kennis met een groepje Amazones dat zich de Walkuren noemt. Dit is een groep van acht in het leer gestoken dames die te paard door de woestijn trekken en die in elk stadje op hun weg kond doen van hun overtuigingen. De aanvoerster heet Vahalla. (Walhalla?!) Vahalla heeft haar beschermengel al een keer gezien en Paulo wil niets liever dan van haar te weten te komen, wat je hiervoor moet doen. Ze geeft wel allerlei verbale en non-verbale aanwijzingen, maar uiteindelijk vertrekken de Walkuren om hun eigen pad te vervolgen en laten Paulo en Chris achter. Één van die aanwijzingen luidt: dat je moet breken met het akkoord wat je op enig moment in je leven hebt gesloten. Ieder van ons heeft wel zo'n akkoord gesloten met zijn leven, zo vindt Chris. Van de veertig dagen in de woestijn zijn er inmiddels 38 verstreken en het is pas op de één na laatste dag dat de beschermengel verschijnt en zijn naam in het zand schrijft.

Je eigen beschermengel

Er is veel meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen bevroeden en zelfs de allernuchtersten ontkomen niet aan dit idee. Maar je kunt dit boek natuurlijk ook lezen als een fabel en je eigen conclusies trekken. Dat zoeken naar je beschermengel kun je ook overdrachtelijk zien: je bent je eigen beschermengel en je kunt jezelf alleen maar vinden als je je daarvoor openstelt en waar zou je dat beter kunnen bewerkstelligen dan in de majestueuze natuur, die op zichzelf al iets magisch heeft. Ze zeggen dat iedereen een beschermengel heeft. Dat is mooi. Maar deze beschermengel moet je wel zelf aan het werk houden. Het is niet zo dat hij tussenbeiden komt als je je roekeloos gedraagt, bijvoorbeeld als je je gedraagt alsof er verder niemand op de weg is, waardoor iedereen en ook de beschermengel maar op jouw stommiteiten moet anticiperen. Neen, je beschermengel moet je een kans geven, je moet hem zoeken en niet hij jou.
Gerelateerde artikelen
Paulo Coelho: AlephrecensiePaulo Coelho: AlephHet boek Aleph van Paulo Coelho is een roman die je uitnodigt om in actie te komen. Om op zoek te gaan naar de schatten…
De Alchemist van Paulo CoelhorecensieDe Alchemist van Paulo CoelhoPaulo Coelho is de schrijver van onder andere de Alchemist. Een inspirerend schrijver, wiens boeken in dertig talen zijn…
Walking, een boekje over wandelenrecensieWalking, een boekje over wandelenWandelen, de ene voet voor de andere zetten, is zonder meer een van de oudste menselijke activiteiten. In het boekje 'Wa…
Levenslessen volgens Paulo CoelhoPaulo Coelho zal voor velen onder jullie geen onbekende schrijver zijn. Zijn boeken schrijft hij met een passie die niem…
11 november, een bijzondere dagHet is weer bijna de elfde van de elfde. Het begin van Carnaval, de feestdag van St. Maarten of gewoon een gekke dag. Vo…

Reageer op het artikel "De beschermengel; Paulo Coelho"

Reactie

Lezer, 13-03-2011 00:29 #1
Hij wil in dit verhaal zijn - in het verleden-gesloten akkoord ongedaan maken: De vloek die op Coelho rust is het 'contract' dat hij als songwriter gesloten had met " Het Beest "= Aleister Crowley, de occultist / magiër. Coelho is R-Katholiek geworden op aandringen van zijn meester J. Regelmatig bidt Coelho tot God en Maria voor bescherming. Toch zijn de invloeden van Crowley's leer ook nog in zijn recente boeken te lezen.
Het boek gaat over hemzelf, maar hij schrijft niet in de ik-vorm of in derde persoon.Hij beschrijft zijn doen, laten en denken d.m.v./ vanuit diverse personages. Leest wat ongemakkelijk. Coelho's schrijfstijl in dit boek is bijzonder ijdel, soms op het arrogante af. Het verhaal is interessant. Tijdens het lezen van dit verhaal is Google een goede hulp om 'tussen de regels' te kunnen lezen. ( Wie is meester J.? Schijnt een Nederlander te zijn- werkte bij Philips?)

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!