InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het lichaam van Clara, het nieuwe boek van Jan Siebelink
recensie

Het lichaam van Clara, het nieuwe boek van Jan Siebelink

Het lichaam van Clara, het nieuwe boek van Jan Siebelink Het grote voordeel van het feit dat je een gerenommeerd auteur bent, zoals Jan Siebelink dat is (bekend o.a. van "Knielen op een bed violen"), is dat je roem je altijd vooruitsnelt. Zonder dat eerst een recensie wordt gelezen of afgewacht, prijkt het nieuwe boek vaak al op menig nachtkastje; in dit geval "Het lichaam van Clara" , klaar om ter hand te worden genomen bij nacht en ontij, of als je niet slapen kunt. En het moet gezegd: "Het lichaam van Clara" leest lekker weg.

Jan Siebelink

Jan Siebelink (1938) behoort tot de succesvolste schrijvers van Nederland. Zijn boek "Knielen op een bed violen" werd onderscheiden met de AKO Literatuurprijs en in meerdere talen vertaald. Ook zijn roman "Suezkade" (2008) werd een bestseller. Jan Siebelink schrijft graag en veel over vrouwen. Het is dan ook aan de vrouwen om aan te geven in hoeverre hij erin slaagt de gevoelswereld van de vrouw in het algemeen juist weer te geven. In een recent interview zei Jan Siebelink dat het bijna altijd mannen zijn die over vrouwen schrijven en aan de hand van voorbeelden die hij daarbij gaf, klopt dat ook wel. Misschien is de inleving in de andere sexe nuttig als aderlating voor de feminine kant van de man. Alhoewel Jan Siebelink in het Gelderse Velp is geboren, spelen veel van zijn boeken zich af in Den Haag. Dat is in "Suezkade" het geval en ook in "Het lichaam van Clara". Als je bekend bent in Den Haag wandel je al lezend met de heldin van het boek mee en dat spreekt wel zeer tot de verbeelding.

Het lichaam van Clara

Clara

Het lichaam van Clara is het verhaal over een alleenstaande vrouw van 62 met een traumatisch verleden, die op de dag dat zij haar hondje moet laten inslapen, een schrijver ontmoet. Deze schrijver heeft een boek geschreven "Clara", waarin verrassend veel overeenkomsten te vinden zijn met het leven van de echte Clara.

Zulk een toeval bestaat natuurlijk niet. Het is niet helemaal duidelijk of de ontmoeting met de schrijver alleen bestaat in de zieke geest van Clara of dat deze ontmoeting ook "echt" heeft plaatsgevonden; in ieder geval is dit kader de kapstok waaraan het levensverhaal van Clara wordt opgehangen. Later in het boek valllen schrijver en Clara samen: het is Clara zelf die over Clara schrijft en die schrijver kan dus ook een hersenspinsel zijn. De remmen gaan dan ook goed los zonder dat valt aan te geven wat oorzaak en wat gevolg is in het dramatische leven van deze Clara. Als je uitgaat van de stelling "Alles komt uit jezelf" is Clara kansloos en roept ze al het onheil over zichzelf af. Het moet haast wel dat ze gepreconditioneerd is, want zo'n hoop ellende komt toch zelden op het pad van één mens?!

Na de spook(?) ontmoeting met de schrijver fleurt Clara weer een beetje op, niet in de laatste plaats door het vooruitzicht op een vervolgafspraak.

De verminkingen op het lichaam van Clara

In hoofdstuk II van de roman zit Clara te wachten op de schrijver in een bekend Haags café. Ze is véél te vroeg en in de tijd dat ze (vergeefs) op Oscar de schrijver zit te wachten komen we veel over haar leven te weten. Inmiddels is in haar gedachtenwereld de ontmoeting met de schrijver al lang uitgegroeid tot een vorm van liefde die zij tot dan altijd ontbeerd heeft. Het bezoek aan het café eindigt ermee dat Clara een stupor krijgt en zichzelf weer eens deerlijk toetakelt met een schaartje. Het lichaam van Clara, met name haar armen en hals, is bezaaid met littekens als gevolg van zelfverminking.

Het einde van Clara

In hoofdstuk III lees je de verdere geestelijke teloorgang van Clara. Aanvankelijk heeft ze nog een sprankje hoop op alsnog een ontmoeting met de schrijver, maar ze glijdt steeds verder weg de ondergang tegemoet. Maar die ondergang is veeleer een oplossing voor degenen die voor zichzelf geen kansen meer zien.

Het boek eindigt met de spreuk: "L'absence est le plus grand de tous les maux" van Jean de la Fontaine (dat wat ontbreekt is het grootste kwaad). Gebrek aan liefde, de onmogelijkheid ook om met liefde op de juiste manier om te gaan en er toch naar blijven zoeken: eenzaamheid pur sang.

Het verhaal is van het begin af aan gelardeerd met toefjes erotiek van het eenzame soort. Het kan zijn dat dit de tragiek van Clara als eenzame, gestoorde oudere vrouw moet onderstrepen, echter houdt het waarschijnlijk de lezer die zich al begint te vervelen of te irriteren een beetje bij de les.

Dat het lekker weg leest, is geen compliment. Het ontbreekt in dit boek aan passages die je qua inhoud of qua stijl kunt savoureren, passages die het waard zijn om nog een keer over te lezen. Sterker nog, je wordt eerder opgejaagd niet in de laatste plaats door het alom tegenwoordige neurotisme. Nog even en je zegt tegen jezelf: ik mag pas gaan slapen als ik eerst 7 tikken op de voorkant van het boek heb gegeven en dan 7 tikken op de achterkant, drie zachte en vier harde en als ik de tel kwijt raak, moet ik opnieuw beginnen. En als ik alles zonder fouten uitvoer, mag ik daarna aan een ander boek beginnen.
Het boek is opgedragen aan Elise, "heldin van mijn volgende roman". Kennelijk staat er dus al een nieuw boek van Jan Siebelink in de steigers. Laten we hopen dat het met Elise beter afloopt.
Gerelateerde artikelen
Knielen op een bed violen: van boek (2005) naar film (2016)Knielen op een bed violen: van boek (2005) naar film (2016)‘Knielen op een bed violen’ is een roman van Jan Siebelink die begin 2005 verschijnt. In dit boek verwerkt de schrijver…
Boekrecensie: Knielen op een bed violenrecensieBoekrecensie: Knielen op een bed violenKnielen op een bed violen is een boek wat is geschreven is door Jan Siebelink. Het is een indringende beschrijving van e…
recensieRecensie: Knielen op een Bed Violen door Jan SiebelinkKnielen op een Bed Violen is de roman waarmee Siebelink in 2005 de AKO-Literatuurprijs won. Het is een grotendeels autob…
Filmrecensie The AmericanrecensieFilmrecensie The AmericanThe American dateert uit 2010 en werd geregisseerd door de Nederlandse topfotograaf Anton Corbijn. George Clooney speelt…
Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 26-09-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!