recensieBoekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric Pardon
Zwemmen na het zwemABC (2003) door Eric Pardon is een zwemboek voor zwemtrainers, docenten cq. studenten lichamelijke opvoeding en andere geïnteresseerden en gaat over de wereld van het zwemmen na de elementaire zwemdiploma's. Het boek behandelt vijf onderdelen van het zwemmen: race, show, survival, spel en avontuur.
Gegevens
- Titel: Zwemmen na het zwemABC
- Auteur: Eric Pardon
- ISBN 90 72335 33 3
- Uitgeverij: Jan Luiting Fonds, Zeist
- Jaar: 2003
Inhoud
Voor iedereen die in het waterrijke Nederland woont is zwemmen een bittere noodzaak. Velen van ons hebben dan ook één of meerdere zwemdiploma's. Maar zwemmen is meer dan alleen maar veiligheid. Zwemmen is vooral leuk! Met die gedachte heeft Eric Pardon een boek over zwemmen voor zwemtrainers geschreven.
Beleving kind
In het boek wordt een brug geslagen tussen jeugdsport en bewegingsonderwijs waarbij een brede toegankelijkheid wordt na gestreefd. De schrijver neemt de beleving van het kind als uitgangspunt. Na twee inleidende hoofdstukken over zwemmen in Nederland en zwemlessen voor kinderen, behandelt Pardon in aparte hoofdstukken vijf verschillende verschijningsvormen van zwemmen, te weten: zwemmen als race, zwemmen als show, zwemmen als survival, zwemmen als spel en zwemmen als avontuur. Elke verschijningsvorm kan als lessenreeks op zich gehanteerd worden of als losse lessen in de jaarplanning ingepast worden. Het accent ligt op variatie in training en onderwijs en vooral ook op didactiek waarbij leerlingen actief en zelfstandig aan de slag kunnen gaan.
Zwemmen als race
In zwemmen als race behandelt de auteur factoren als techniek en uithoudingsvermogen van de volgende vier wedstrijdslagen:borstcrawl, schoolslag, rugcrawl en vlinderslag. Deze worden voorzien van verschillende voorbeelden van activerende werkvormen. Een leuk hoofdstuk voor trainers die van hun pupillen een nieuwe Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruin of Marleen Veldhuis willen maken.
Zwemmen als show
In dit hoofdstuk worden showspringen en showtrucs behandeld. Kinderen worden hierin uitgedaagd om hun kunsten aan zichzelf en anderen te tonen. Showspringen kan zowel vanaf de kant als vanaf de springplank. Voorbeelden zijn bommetje, hurksprong, trekpopsprong, lefsprong, zweefvliegtuig, etc. Showtrucs vinden plaats in het water. De schrijver bespreekt o.a. de kwallentruc, spinnentruc en snoekentruc. Plaatjes bij de tekst verduidelijken de trucs.
Zwemmen als survival
In een land als Nederland met haar vele wateren is reddingszwemmen van groot belang. Je leert in dit hoofdstuk niet alleen jezelf te redden, maar ook de ander. Hoewel het hier dus om een serieuze zaak gaat, presenteert de auteur de lessen in een leuke vorm zodat de leerlingen vanzelf gemotiveerd raken.
Zwemmen als spel
Vele spelen die in een gymzaal gespeeld worden kunnen met de nodige aanpassingen ook in een zwembad gedaan worden. Het gaat hier om tikspelen, overzwemspelen en balspelen. Met evenwichtige partijen kunnen de spelen attractief en uitdagend zijn. Voorbeelden zijn: het oberspel, kwartetspel, transportspel, peddelspel, etc.
Zwemmen als avontuur
In dit hoofdstuk behandelt Eric Pardon vooral het snorkelen. Snorkelen is één van de manieren om de onderwaterwereld te ontdekken en heeft attractieve mogelijkheden in zichzelf. Met enkele voorbeelden geeft de schrijver de aktiviteiten weer waarbij het 'avonturieren' onder water centraal staat.
Eric Pardon is er met zijn boek in geslaagd om verschillende verschijningsvormen van zwemmen bij kinderen te introduceren, waar docenten veel aan zullen hebben. Het is duidelijk te merken dat Eric put uit een eigen zwemcarrière op nationaal en internationaal nivo en een jarenlange ervaring als zwemtrainer bij diverse zwemverenigingen en als docent lichamelijke opvoeding in het basis- en voortgezet onderwijs. Met deze achtergrond heeft de auteur een brede kijk op het zwemonderwijs ontwikkeld.
Zwemmen na het zwemABC is een uitgave van Jan Luiting Fonds in Zeist