InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric Pardon
recensie

Boekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric Pardon

Boekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric Pardon Zwemmen na het zwemABC (2003) door Eric Pardon is een zwemboek voor zwemtrainers, docenten cq. studenten lichamelijke opvoeding en andere geïnteresseerden en gaat over de wereld van het zwemmen na de elementaire zwemdiploma's. Het boek behandelt vijf onderdelen van het zwemmen: race, show, survival, spel en avontuur.

Gegevens

  • Titel: Zwemmen na het zwemABC
  • Auteur: Eric Pardon
  • ISBN 90 72335 33 3
  • Uitgeverij: Jan Luiting Fonds, Zeist
  • Jaar: 2003

Inhoud

Voor iedereen die in het waterrijke Nederland woont is zwemmen een bittere noodzaak. Velen van ons hebben dan ook één of meerdere zwemdiploma's. Maar zwemmen is meer dan alleen maar veiligheid. Zwemmen is vooral leuk! Met die gedachte heeft Eric Pardon een boek over zwemmen voor zwemtrainers geschreven.

Beleving kind

In het boek wordt een brug geslagen tussen jeugdsport en bewegingsonderwijs waarbij een brede toegankelijkheid wordt na gestreefd. De schrijver neemt de beleving van het kind als uitgangspunt. Na twee inleidende hoofdstukken over zwemmen in Nederland en zwemlessen voor kinderen, behandelt Pardon in aparte hoofdstukken vijf verschillende verschijningsvormen van zwemmen, te weten: zwemmen als race, zwemmen als show, zwemmen als survival, zwemmen als spel en zwemmen als avontuur. Elke verschijningsvorm kan als lessenreeks op zich gehanteerd worden of als losse lessen in de jaarplanning ingepast worden. Het accent ligt op variatie in training en onderwijs en vooral ook op didactiek waarbij leerlingen actief en zelfstandig aan de slag kunnen gaan.

Zwemmen als race

In zwemmen als race behandelt de auteur factoren als techniek en uithoudingsvermogen van de volgende vier wedstrijdslagen:borstcrawl, schoolslag, rugcrawl en vlinderslag. Deze worden voorzien van verschillende voorbeelden van activerende werkvormen. Een leuk hoofdstuk voor trainers die van hun pupillen een nieuwe Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruin of Marleen Veldhuis willen maken.

Zwemmen als show

In dit hoofdstuk worden showspringen en showtrucs behandeld. Kinderen worden hierin uitgedaagd om hun kunsten aan zichzelf en anderen te tonen. Showspringen kan zowel vanaf de kant als vanaf de springplank. Voorbeelden zijn bommetje, hurksprong, trekpopsprong, lefsprong, zweefvliegtuig, etc. Showtrucs vinden plaats in het water. De schrijver bespreekt o.a. de kwallentruc, spinnentruc en snoekentruc. Plaatjes bij de tekst verduidelijken de trucs.

Zwemmen als survival

In een land als Nederland met haar vele wateren is reddingszwemmen van groot belang. Je leert in dit hoofdstuk niet alleen jezelf te redden, maar ook de ander. Hoewel het hier dus om een serieuze zaak gaat, presenteert de auteur de lessen in een leuke vorm zodat de leerlingen vanzelf gemotiveerd raken.

Zwemmen als spel

Vele spelen die in een gymzaal gespeeld worden kunnen met de nodige aanpassingen ook in een zwembad gedaan worden. Het gaat hier om tikspelen, overzwemspelen en balspelen. Met evenwichtige partijen kunnen de spelen attractief en uitdagend zijn. Voorbeelden zijn: het oberspel, kwartetspel, transportspel, peddelspel, etc.

Zwemmen als avontuur

In dit hoofdstuk behandelt Eric Pardon vooral het snorkelen. Snorkelen is één van de manieren om de onderwaterwereld te ontdekken en heeft attractieve mogelijkheden in zichzelf. Met enkele voorbeelden geeft de schrijver de aktiviteiten weer waarbij het 'avonturieren' onder water centraal staat.
Eric Pardon is er met zijn boek in geslaagd om verschillende verschijningsvormen van zwemmen bij kinderen te introduceren, waar docenten veel aan zullen hebben. Het is duidelijk te merken dat Eric put uit een eigen zwemcarrière op nationaal en internationaal nivo en een jarenlange ervaring als zwemtrainer bij diverse zwemverenigingen en als docent lichamelijke opvoeding in het basis- en voortgezet onderwijs. Met deze achtergrond heeft de auteur een brede kijk op het zwemonderwijs ontwikkeld.

Zwemmen na het zwemABC is een uitgave van Jan Luiting Fonds in Zeist

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwemmen als survival (reddingszwemmen)Zwemmen als survival (reddingszwemmen)Hoe moet je anderen en jezelf redden in het water. Daar gaat het over in dit artikel: zwemmen als survival. Ik doe dit a…
Zwemles nieuwe stijl: SuperSpettersAls een kind een jaar of 4 is kan het beginnen met zwemles. In de loop van de tijd is er wel het een en ander veranderd…
De Nationale Zwemvierdaagse40 Jaar geleden werd de eerste zwemvierdaagse georganiseerd. Nu zorgen ongeveer 400 zwembaden en verenigingen in heel Ne…
Mag je zwemmen met een tattoo?Mag je zwemmen met een tattoo?Niet iedereen weet hoe het nou precies zit met tatoeages en zwemmen. Mag je zwemmen met een tattoo? Het is belangrijk om…
Start to Swim: Begin met zwemmenStart to Swim: Begin met zwemmenZwemmen is na fietsen en wandelen zowat de meest beoefende sport in Vlaanderen en Nederland. Zwemmen is goed voor de con…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric Pardon"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Zwemmen
Recensies…
Schrijf mee!