InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Op Weg Naar Mañana - Miranda Innes
recensie

Boekrecensie: Op Weg Naar Mañana - Miranda Innes

In Op weg naar Mañana vertelt Miranda Innes over de lange weg tussen haar oude leven in London en een nieuw leven in Andalusië.

Het boek

Gegevens

ISBN: 90-583-1239-9
Oorspronkelijke titel: Getting to Mañana
Oorspronkelijke uitgever: Black Swan
Uitgever NL: Sirene
Vertaling: L.A. van Rooijen

Inhoud

Ergens in een verlaten dorpje in Andalusië, verborgen tussen de heuvels, vindt Miranda een ruïne. Ze is op slag verliefd en koopt het huis. Nu nog even haar huis in London verkopen, ontslag nemen en ze kan aan haar nieuw leven beginnen. Dat is in ieder geval het plan maar Arsenal, een hernia, een nieuwe liefde en haar werk gooien roet in het eten. Terwijl ze in haar ruïne woont, doen bouwvakkers hun best om er een bewoonbaar finca van te maken. Met veel moeite maakt ze hen duidelijk hoe de finca er uiteindelijk moet uitzien maar het taalverschil zorgt voor moeilijkheden en de mannen zijn het vaak met haar oneens. Hoe ze al deze obstakels overwint en hoe ze haar nieuwe leven in Andalusië opbouwt, vertelt ze in Op Weg Naar Mañana.

Beoordeling

De korte inhoud klinkt als een lekker, zomers wegleesverhaal maar ik kreeg dit boek maar met moeite uitgelezen. De verhaalstijl van de schrijfster sprak mij niet aan.

Het boek is geschreven in de ik-persoon wat het makkelijk maakt om je in het personage in te leven maar omdat je weet dat het over de schrijfster zelf gaat, was het voor mij toch een stuk moeilijker om me in te leven. De schrijfster heeft het boek geschreven alsof ze het je mondeling vertelt, en dat sprak me niet aan. Het lijkt meer zo'n verhaaltje dat je aan iedereen vertelt op een barbecue dan een volwaardige roman. Het was moeilijk om mijn aandacht er bij te houden omdat ze constant van de hak op de tak springt. Midden in een verhaal over haar dieren begint ze dan te vertellen over een dorpsgenoot. Het verband tussen de twee was me wel duidelijk maar het zorgt in mijn opinie voor een slordig, bij elkaar geraapt verhaal dat nergens op slaat. Haar beschrijvingen zijn zo langdradig dat ik ergens in het midden van de zin niet meer wist waar ze het over had. Best wel jammer, zeker omdat het onderwerp - een nieuw leven beginnen in Spanje - me wel aanspreekt maar het concept vind ik slecht uitgewerkt.

Pluspunt vind ik de Zuiderse gerechten die je op het einde van de meeste hoofdstukken terug vindt. Daarvoor ga ik het boek geregeld nog eens terug ter hand nemen maar het verhaal ga ik zeker geen tweede keer lezen.

De schrijver: Miranda Innes

Meer dan een decennium was Miranda Innes tuinredacteur voor Country Living magazine. Ze werkte ook korte tijd voor Metropolian Home en Sunday Express Colour Magazine. In die tijd schreef ze een twintigtal boeken voor o.a. Conran Octopus, Dorling Kindersley, Thames&Hudson over interieurdecoratie, tuinen en macramé.

In 1997 vluchtte ze met haar partner, cartoonist Dan Pearce, naar Andalusië om daar een rustiger leven te leiden. Deze verhuis wordt beschreven in Op Weg Naar Mañana.

In 2001 kocht het koppel een riad in Marrakech en verbouwde deze tot een bed&breakfast. Hierover schreef Miranda Stad Van Kaneel. Vijf jaar later volgde een verhuis naar Umbria, Italië.

Miranda Innes heeft een webmagazine opgezet voor een lokale vastgoedmakelaar, schrijft reis- en vastgoedartikelen voor Financial times, Irish Times en Sunday Times en reis- en hobbyartikelen voor Selvedge Magazine. Ze werkt aan een roman over opgroeien in Maines in 1800 en een script over een Britse vrouw die in contact komt met Hijras in Varanasi.
Gerelateerde artikelen
Wat Spanje zo mooi maaktWat Spanje zo mooi maaktSpanje neemt het grootste deel van het Iberisch schiereiland in het zuiden van Europa in beslag. De hoofdstad is Madrid…
De Culinaire Erfenis van de Arabieren in SpanjeIn de achtste eeuw veroverden de Arabieren grote delen van Spanje en gaven het de naam Al-Andaluz. De Arabieren hulden z…
Bronnen en referenties
  • http://www.englishwritersinitaly.com/MirandaInnes.htm http://www.mirandan.com/

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Op Weg Naar Mañana - Miranda Innes"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 12-08-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!