InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Een vrouw kennen - Amos Oz
recensie

Boekrecensie: Een vrouw kennen - Amos Oz

Boekrecensie: Een vrouw kennen - Amos Oz De bekende Israëlische schrijver Amos Oz is in 1989 gekomen met het boek 'Lada'at isja'. De Nederlandse vertaling verscheen in 1991 en heet 'Een vrouw kennen'. Het gaat over een Israëlische geheimagent (Joël Raviv) die besluit de dienst te verlaten wanneer zijn vrouw om het leven komt. Hij bouwt een scherm om zich heen dat pas doorbroken wordt wanneer een andere agent wordt gedood nadat Joël een bevel van zijn vroegere baas genegeerd heeft.

Gegevens

  • titel: Een vrouw kennen
  • auteur: Amos Oz
  • jaar: 1991
  • uitgeverij: Meulenhoff
  • ISBN: 90-290-2586-7

Inhoud van het boek 'Een vrouw kennen'

Een Israëlische geheimagent besluit de dienst te verlaten wanneer zijn vrouw om het leven komt. Hij gaat samen met zijn epileptische dochter, zijn moeder en schoonmoeder van Jeruzalem naar Tel Aviv verhuizen. Daar brengt Joël zijn tijd door met het opknappen en verbouwen van zijn huis. Ook doet hij veel aan tuinieren en heeft intensief contact met zijn familie, buren en collega's. Als geheimagent stond Joël bekend om zijn methodische wijze van werken en zijn zelf beheersing. Deze eigenschappen hanteert hij nu ook bij zijn dagelijkse werkzaamheden en bij zijn pogingen de omringende wereld te ontraadselen. Hij registreert de 'duisternis' om hem heen. Wanneer hij een bevel negeert van zijn vroegere baas en er een andere agent om het leven komt, doorbreekt hij het scherm dat hij om zich heen getrokken had en waardoor hij moeite had om goede contacten met anderen te onderhouden.

stukje tekst

Wiens gezicht? Op die manier kon hij in een vicieuze cirkel belanden. Hij kon zich maar beter concentreren. Hij moest terugkeren naar Helsinki op die zestiende februari en hopen dat de logische conclusie luidde dat er naar alle waarschijnlijkheid sprake was van de weerspiegeling van een spiegelbeeld. Niets meer dan dat. Laten we zeggen: een maansikkel wordt weerspiegeld in het water. Het wateroppervlak projecteert vervolgens het spiegelbeeld van de maansikkel op een donkere ruit van een hutje aan de rand van het dorp. Zo gebeurt het dat het glas, ondanks het feit dat de maan in het zuiden schijnt en het raam uitkijkt op het noorden, plotseling iets weerspiegelt wat er ogenschijnlijk niet in weerspiegeld kan worden. In werkelijkheid weerspiegelt het echter niet de maan-in-de-wolken maar slechts de maan-in-het-water.

Mening Etsel over het boek 'Een vrouw kennen'

Hoewel het boek over een geheimagent gaat, is het nauwelijks spannend te noemen. Het leven van Joël is nogal gezapig. Eigenlijk gebeurt er niet zoveel. Alleen in het begin overlijdt zijn vrouw en op het eind van het boek sterft een collega. In die tussentijd verneemt de lezer vooral hoe Joël de wereld om zich heen waarneemt. Dat is overigens wel knap beschreven door Amos Oz. Het decor waarin het boek plaatsvindt is mooi uitgewerkt. Ook de personages worden uitmuntend weergegeven. Er komen niet al te veel dialogen in het boek voor, het zijn vooral beschrijvingen (van gedachten). De stijl is heel mooi en laat zien dat Amos Oz een heel groot schrijver is. Wie overigens Amos Oz bewondert als linkse vredesactivist komt in dit boek niet aan zijn trekken. Politiek komt er nauwelijks in voor. En dat is maar goed ook, vind ik, want sommige schrijvers die over Israël schrijven hebben al snel de neiging om een politiek pamflet te maken van elke roman die ze schrijven. Nee, dit boek gaat echt over het leven van gewone mensen die niet constant met politiek bezig zijn ondanks dat Joël geheimagent was. En na zijn werk als geheimagent leidt Joël ook maar een gewoon braaf burgerleven.

Dit boek is vooral aan te raden voor mensen die van een mooie schrijfstijl houden. Lezers die bang zijn dat Israël te nadrukkelijk aanwezig is in dit boek hoeven zich daar geen zorgen over te maken. Israël speelt slechts op de achtergrond een rol. Alles draait om het leven van Joël Raviv. Een neutraal boek dus voor de liefhebber van echte literatuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Een vrouw kennen - Amos Oz"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische schrijvers
Schrijf mee!