InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Spoedcursus Verlichting: boekrecensie
recensie

Spoedcursus Verlichting: boekrecensie

Wie 30 jaar wil mediteren om verlicht te raken wordt afgeraden het boek 'Spoedcursus Verlichting' te lezen. "Verlicht zijn is namelijk veel makkelijker: het kan in een dag, een uur, een moment zelfs. Verlicht zijn is eenvoudigweg iets dat je beslist".

Het boek 'Spoedcursus Verlichting'

Beslis dat je verlicht bent

Zo beweert ervaringsdeskundige en schrijver van het boek Tijn Touber. In zijn boek Spoedcursus Verlichting rekent hij af met het idee dat je jarenlang uren per dag moet mediteren om verlicht te raken. Dat je jezelf alles moet ontzeggen, macrobiotisch moet eten en in oranje gewaden moet lopen. ''Allemaal niet nodig'', zegt Touber. ''Beslis dat je verlicht bent en je bent het. In feite is het makkelijker verlicht te zijn dan het niet te zijn''.

Touber raakte verlicht

En Tijn kan het weten. Het reisde de wereld over om zenleraren en meditatiegoeroes te ontmoeten. Mediteerde zelf 14 jaar en leefde net zo lang zonder sigaretten, trendy outfit en rock & roll. En hoewel Touber innerlijke rust vond en soms zelfs het gevoel had boven dingen uit te stijgen, dacht hij niet meer verlichter te kunnen worden. ''Als ik het nu nog niet ben, word ik het nooit'', dacht de schrijver. Hierna besloot hij eenvoudig weg verlicht te zijn en hij werd het.

Dansen met draken

Het boek Spoedcursus Verlichting bestaat uit 15 hoofdstukken met titels als 'Dansen met draken', 'Het leven als een feestje', en 'De helende reis'. In het manuscript worden zowel baanbrekende therapieën als interessante wetenschappelijke bevindingen beschreven. Indrukwekkend is het hoofdstuk 'oude programma's wissen'. Waar na een serie psychiaters uiteindelijk een alternatief therapeut met zijn hooponopono-methode gevaarlijke psychiatrische patiënten wist te genezen.

Aha-erlebnissen

Een prachtig verhaal, net als een aantal andere anecdotes uit het werk van Touber. De titel van het boek is echter enigszins misleidend in de zin dat Tijn Touber bepaalde therapieën beschrijft die wel degelijk (veel) tijd en energie vragen. Aan de andere kant geeft hij ook tips mee die de lezer moeten helpen moeiteloos door het leven te gaan. Touber triggert de lezer aan het einde van elk hoofdstuk door Aha-erlebnissen en tips mee te geven.

Spoedcursus Verlichting: Bestseller

Ook zijn er check-vragen in het boek opgenomen. Van 'Kun je de stem van je hart horen?' tot 'Is iedereen welkom in jouw leven?'. Soms klinkt het ietwat pathetisch. Aan de andere kant hebben deze tips en trucs de bedoeling de lezer aan het denken te zetten. En dat lukt Touber wonderwel. Het boek is inmiddels een enorme bestseller en de gelijknamige cursus is zelfs een regelrechte hit te noemen.

Geestig

Of je verlicht bent na het lezen van dit boek laat de schrijver van deze recensie in het midden. Vast staat wel dat Touber een nieuw blikveld werpt op effectieve therapieën. Ook de wetenschappelijke bevindingen in het boek- zoals het effect van praten met planten- zijn ronduit opmerkelijk. Touber schrijft bovendien met een gemak waar je u tegen zegt. Het boek Spoedcursus Verlichting leest zeer vlot weg, is knap geschreven en geeft nieuwe inzichten. Op z'n tijd is het boek zelfs bijzonder geestig.

Mijn mening over Spoedcursus Verlichting

Al met al is Spoedcursus Verlichting een bijzonder exemplaar voor in je boekenkast. Het boek is zeker de moeite waard om cadeau te geven aan mensen die geïnteresseerd zijn in spiritualiteit en psychologie. Ook kan het een interessant boek zijn voor professionals, zoals artsen en wetenschappers. De recensies over het boek zijn dan ook vrij positief.

Over de schrijver Tijn Touber

Tijn Touber (1960) was schrijver en muzikant bij de band Lois Lane op toen hij besloot zich in de wereld van yogi-leraren en zengoeroes te gaan begeven. Hij stapte uit de band, gaf zijn relatie op en leefde 14 jaar lang als een monnik. Op een dag besloot Touber verlicht te zijn. Maar wel in trendy outfit en in het drukke Amsterdam. Touber staat bekend om ferme uitspraken zoals: ''Ja, ik ben verlicht'', (citaat magazine Jan). En wie Tijn in levende lijve ontmoet gaat het bijna geloven: zelden een man ontmoet die zo ontspannen en licht oogt als Touber.

Spoedcursus Verlichting in twee dagdelen

Tijn Touber is getrouwd met Kris Touber. Samen geven zij in hun huis in Amsterdam en op locatie de cursus Spoedcursus Verlichting. De cursus beslaat twee dagdelen. Tijn en Kris hebben een website: www.kristijn.com. In mei 2010 verscheen het Verlicht leven boek, het vervolg op de bestseller Spoedcursus Verlichting.
Gerelateerde artikelen
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…
Verlichting in je interieurVerlichting is een zeer belangrijk onderdeel van je interieurontwerp. Een doordacht verlichtingsplan en weten welke moge…
Verlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm b…
Een spoedcursus autorijden bij de ANWB, is het wat voor mij?Bij onder andere de ANWB kun je een spoedcursus autorijden volgen zodat je zo snel mogelijk in het bezit komt van je rij…
Een lamp ophangenEen lamp ophangenVerlichting is een belangrijk onderdeel van het interieur. Het geeft de ruimte sfeer, maar het is ook functioneel. Bij h…
Bronnen en referenties
  • www.kristijn.com

Reageer op het artikel "Spoedcursus Verlichting: boekrecensie"

Reactie

Lisanne, 09-08-2011 12:49 #1
Voor de onwetende massa is het een leuk boek voor op de keukentafel. Als je al iets langer bezig bent met je eigen ontwikkeling niet. Sommige stukken zijn goed, anderen borduren voort op de mythe: alles is maakbaar. je wenst het en het zal er zijn. alsof je de wereld toch kunt controleren. Hoe onwetend moet je dan zijn.

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 07-02-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!