InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Iran achter de schermen - Carolien Roelants
recensie

Boekrecensie: Iran achter de schermen - Carolien Roelants

Boekrecensie: Iran achter de schermen - Carolien Roelants 'Iran achter de schermen (mullahs en meisjes)' uit 2001 (derde druk- 2008) van Carolien Roelants laat een beeld van Iran zien zoals we dat niet vaak in de media tegenkomen. Roelants ontkent niet dat Iran een gevaarlijk land is dat bijvoorbeeld Israël wil vernietigen. Maar er is ook een ander beeld van een vriendelijk en kleurrijk land. Met dit boek wil Roelants dit vriendelijke en kleurrijke land benadrukken.

Gegevens

  • titel: Iran achter de schermen (mullahs en meisjes)
  • auteur: Carolien Roelants
  • jaar: 2001 (2008; derde druk)
  • uitgeverij: Prometheus
  • ISBN: 978-90-446-1119-9

Inhoud van het boek 'Iran achter de schermen'

Doel van NRC-journaliste Carolien Roelants is om een ander beeld te geven van Iran zoals we dat in de media kennen. Dat beeld is voornamelijk ontstaan door Ayatollah Khomeiny, de oprichter van de Islamitische Republiek. Het bewind van de sjah, dat pro-westers was, werd omver geworpen. Maar minder bekend is dat de sjah in eigen land helemaal niet zo geliefd was. Toch zou de vreugde over de komst van Khomeiny snel verdwijnen; tienduizenden opposanten werden vermoord. Khomeiny predikte de export van de Islamitische Revolutie. Er begon een periode van islamitisch terrorisme. Er werden in het buitenland Iraanse ballingen vermoord. Een eng land dus waar Carolien Roelants voor het eerst in 1986 naar toeging. In die tijd vond ze het een akelig, onverdraagzaam land, vooral naar vrouwen toe. Maar langzaam sleten de scherpe kantjes er vanaf, hoewel je dat van de buitenkant nauwelijks merkt: kranten en televisie maken melding van arrestaties, etc. Toch merk je als je het land regelmatig bezoekt dat het land blijft veranderen. Een kleine groep bejaarden kan immers niet de jeugdige meerderheid tegenhouden, ook al zijn de conservatieven de laatste jaren weer aan de macht gekomen.

Roelants behandelt in haar boek vele onderwerpen: politiek; het graf van Khomeiny; de gezondheid van de kranten als graadmeter van de stand van zaken in de Iraanse politiek; de rol van de studenten; de martelaren; de oproep van Khomeiny aan de moeders in het land om veel zonen voort te brengen voor de Iraanse Revolutie; de culturele invasie van buitenaf; de drugsproblematiek; de heilige stad Qom; de ayatollahs; en de positie van minderheden.

Mening Etsel over het boek 'Iran achter de schermen'

Dit boek is heel erg prettig om te lezen. Het wordt niet chronologisch verteld maar thematisch. Zo komen alle belangrijke facetten van de Iraanse samenleving aan de orde. Carolien Roelants schrijft mijns inziens objectief over het land. Het gaat voornamelijk over de binnenlandse situatie: over het leefklimaat in Iran.
Wat echter ontbreekt in dit boek is het streven van Iran om een atoommacht te worden. De derde druk is geschreven in 2008 en toen speelde deze problematiek al een belangrijke rol en het zal de komende jaren alleen nog maar een grotere rol gaan spelen. En dat zal het beeld van Iran in het Westen nog meer verslechteren. En dan mag Carolien Roelants een aardig beeld hebben neergeschreven van Iran als een vriendelijk en kleurrijk land, toch zal dat op de beeldvorming verder weinig van invloed zijn. Iedere lezer gelooft heus wel dat de meerderheid van de de Iraanse bevolking vriendelijk is en dat Iran een mooi land is, maar zolang de conservatieven een agressief beleid voeren naar het Westen toe en demonstraties van de oppositie neerslaat (zoals na de verkiezingen in 2009) blijft Iran een negatief beeld houden.
Ook kwam niet erg duidelijk naar voren hoe het met Iran in de toekomst zal gaan. Zal het land, waarvan de meerderheid jeugd is, op den duur een gematigdere koers gaan varen? Of zullen zij ook anti-westers blijven/worden? Moeilijk natuurlijk om dat te voorspellen, maar zou met de kennis van Roelants toch wel een beetje voorspeld kunnen worden.

Al met al een geslaagd boek en zeer zeker interessant voor mensen die meer van Iran willen weten.

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Atoomgeleerden en IranAtoomgeleerden en IranWat is er aan de hand met atoomgeleerden van Iran? Waarom is het Iraanse nucleaire programma zo omstreden in het Westen?…
Dossier Iran: Iran straffen met economische sancties?nieuws uitgelichtDossier Iran: Iran straffen met economische sancties?Iran is hoogstwaarschijnlijk bezig met het maken van atoomwapens. Dit werd door de Engelse krant Times van 13 december 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Various, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Iran achter de schermen - Carolien Roelants"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!