InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Mila 18 - Leon Uris
recensie

Boekrecensie: Mila 18 - Leon Uris

'Mila 18' van Leon Uris is één van de meest gelezen oorlogsboeken. Het beschrijft de situatie van het idyllische en vreedzame Warschau van vóór de Tweede Wereldoorlog door de ogen van de cynische Christopher de Monti, de idealistische Andrei Androfski, de toegewijde Debora Bronski en de bittere Franz Koenig. We lezen hoe deze karakters zich ontwikkelen in de loop van de oorlog waarbij Joden in het getto van Warschau zich proberen te verzetten tegen de Nazi's.

Gegevens

  • titel: Mila 18 - De strijd op leven en dood in het getto van Warschau
  • auteur: Leon Uris
  • uitgeverij: Hollandia pockets
  • jaar: 1961 (1981, 23ste druk)
  • ISBN: 90 6045 33 6

Inhoud van het boek 'Mila 18'

Vanaf 1 februari 1943 staat voor het eerst sinds bijna tweeduizend jaar een Joods leger aan de macht over Joods grondgebied. Het gaat weliswaar om een paar huizenblokken met als 'hoofdstad' het huis in de Milastraat nummer 18. Toch zou dit het strijdtoneel worden van Joods verzet tegen de Nazi's die in totaal een half miljoen Joden uit Warschau zou deporteren. Alexander Brandel geeft met het gooien van een molotovcocktail het startsein van de gewelddadige opstand tegen de Duitse troepen. Alexander Brandel houdt in een dagboek de strijd bij. Er is onderlinge verdeeldheid onder de Joden. Sommige willen de Duitse bevelen opvolgen om zo levens te sparen. Andere binden de strijd aan. Uiteindelijk zijn het de Duitsers zelf die streven naar volledige eliminatie. Vanuit het hoofdkwartier Mila 18 voeren een aantal Joden een dappere strijd op leven en dood. De lezer maakt kennis met verschillende hoofdpersonen die ondanks de doodsstrijd nog tijd hebben om elkaar lief te hebben. Leon Uris heeft deze trotse episode in de geschiedenis van het Joodse volk met veel overtuigingskracht en dramatiek geschreven.

stukje tekst

De generator in Mila 18 sputterde en kwam tot leven. De lichten gingen aan. De kinderen, die dicht tegen Deborah aan op de vloer van Majdanek hadden gelegen, hervatten hun leesles, Rabbi Solomon hief zijn klaaglied aan, Moritz de Knabbelaar coupeerde de kaarten voor nog een spelletje zesenzestig en Alexander begon de gebeurtenissen in zijn journaal op te tekenen.
Simon Eden lag afgemat over zijn bureau heen. Andrei kwam binnen en sloeg hem op zijn schouder. "Simon! Wat had ik die syfilitische Oostenrijker schitterden in mijn vizier! Mijn hele lichaam jeukte om zijn kop van zijn romp te schieten. Wat een discipline! Geen geluid daar boven! Geen enkele beweging. Stutze heeft geen seconde vermoed dat hij onder onze wapens doorliep! Simon! Simon! Bij God, we hebben een leger!"
Simon knikte zwakjes.
"Weet je," fluisterde Andrei vertrouwelijk, "Ik wil om alles wat je bezit, wedden dat we een week kunnen standhouden."

De Engelstalige versie van Mila 18De Engelstalige versie van Mila 18

Mening Etsel over 'Mila 18'

Kan een oorlogsboek dat op de werkelijkheid gebaseerd zijn mooi zijn? Ja in zekere zin wel. Hoewel een half miljoen Joden uit Warschau zijn weggevoerd naar de vernietigingskampen is dit niet zonder slag of stoot gebeurd. Joden bleken zich te kunnen verzetten tegen het Nazi geweld. In dat op zicht is de beschrijving van Mila 18 een mooi document. Vooral omdat bij veel mensen het idee bestaat dat Joden zich als makke lammeren hebben laten meeslepen naar de concentratiekampen. Dat beeld wordt met dit boek ontkracht. Toch zien we ook hier het dilemma van vele Joden om zich zonder verzet over te geven in de hoop op beter, of juist verzet te bieden. Achteraf praten is natuurlijk gemakkelijk. Bovendien hadden natuurlijk niet alle Joden wapens, dus hoe konden ze zich verzetten? In dat geval was alleen onderduiken nog mogelijk. Maar in het katholieke Polen waar de meeste mensen antisemitisch waren en waar vele mensen de Joden de schuld gaven van de oorlog was zelfs onderduiken nauwelijks een optie. Overigens komt dit in Mila 18 ook niet aan de orde.
Ik zie het verzet in het getto van Warschau als een voorbode van hoe Joden zich later zullen verzetten tegen Arabisch Jodenhaat ten tijde dat Israël wordt opgericht en later wanneer het land voor haar bestaan vecht. De strijd in het getto laat zien dat er niet meer te spotten valt met Joden. Zo zien we dat ook met de komst van de staat Israël. Nu is er een legitieme overheid die Joden verdedigt en de buitenwereld laat zien dat het verspillen van Joods bloed met een dure prijs betaald zal worden.
Mila 18 is voor mij meer dan alleen maar een verhaal van heldhaftig verzet. Het biedt uiteindelijk toch hoop dat het kwade op den duur overwonnen zal worden. Het kwaad is heftig, maar uiteindelijk zal het goede overwinnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Warschau - Voormalig Joods GettoBezienswaardigheden in Warschau - Voormalig Joods GettoVoor de Tweede Wereldoorlog bestond het Noord-westelijk deel van het centrum van Warschau uit een voornamelijk Joodse ge…
WO II - 17. De Endlösung van de nazi'sWO II - 17. De Endlösung van de nazi'sDe Tweede Wereldoorlog. Één van Hitlers belangrijkste voorspellingen, de vernietiging van het Joodse ras, wordt waarheid…
Concentratiekampen in de Tweede WereldoorlogConcentratiekampen in de Tweede WereldoorlogIn Hitler Duitsland was tijdens de Tweede Wereldoorlog geen plaats voor joden, zij moesten ‘uitgeroeid’ worden. Een plan…
The Pianist - Waargebeurd oorlogsdramaThe Pianist - Waargebeurd oorlogsdramaThe Pianist is een indrukwekkende verfilming van een waargebeurd verhaal uit de 2e wereldoorlog. Het verhaal gaat over d…
Veel overeenkomsten "The Pianist" en "Ein stück Himmel"recensieVeel overeenkomsten "The Pianist" en "Ein stück Himmel"De film “The Pianist”, gebaseerd op de memoires van de Pools Joodse pianist en componist Wladyslaw Szpilman, en de telev…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Mila 18 - Leon Uris"

Reactie

Jan Kenter, 08-09-2010 13:56 #1
Ik vind in de recensie goed verwoord wat ik als "betrokken wereldburger"ervaar bij de vreselijke dilemma s die spelen in het midden oosten conflict tussen Israël en de Arabische wereld. Ik raad iedereen het prachtige boek van Uris te lezen. die niet snapt waar de verbetenheid van het Israëlische volk in deze vandaan komt. Hoezeer ik het lijden, aan de andere kant, van het Palestijnse volk ook betreur, het is mi. niet te vergelijken met dat van wat de Joden aan zinloze, goddeloze vervolgingen hebben moeten ondergaan.Dat raakt mij dermate, dat ik af en toe de dappere, fantastische strijd van de ghetto strijders moet herlezen om de hoop op een betere wereld niet te verliezen. Reactie infoteur, 08-09-2010
Dank. Het lijden van de Palestijnen is zeker niet met dat van de Joden te vergelijken, omdat het Palestijnse lijden hoofdzakelijk door de Palestijnen zelf veroorzaakt wordt. Zouden ze samenwerken met de Joden dan zouden ze er nu veel beter aan toe zijn.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!