recensie

Boekrecensie: Wat is er mis gegaan? - Bernard Lewis

'Wat is er misgegaan?' is een boek uit 2002 van de beroemde islamoloog Bernard Lewis (foto). Hij behandelt hierbij de in het westen politiek incorrecte vraag: wat is er misgegaan met de islam? Hoewel er in het westen misschien een taboe op licht, wordt deze vraag door Arabieren, Turken en moslims wel regelmatig gesteld. Hoe kwam het dat deze hoge cultuur haar dominantie kwijtraakte?

Gegevens

  • titel: Wat is er misgegaan?
  • auteur: Bernard Lewis
  • jaar: 2002
  • uitgeverij: De Arbeiderspers
  • ISBN: 90-295-2811-7

Inhoud van het boek 'Wat ging er mis?'

In de loop van de twintigste eeuw werd duidelijk dat er iets grondig mis was gegaan in de islamitische wereld. Vergeleken met de christelijke wereld was het arm, zwak en onderontwikkeld. Degenen die binnen de moslimwereld wilde moderniseren (door hervorming of revolutie) concentreerden zich op drie gebieden:
  1. leger dit leverde grote nederlagen op;
  2. economie geen welvaart vanwege corrupte economieën en afhankelijk van één grondstof (olie) die uitgeput raakt;
  3. politiek wispelturige dictators die alleen modern zijn in hun methoden van onderdrukking en indoctrinatie.

Oplossingen zoals wapens, fabrieken, scholen en parlementen hebben geen vooruitgang gebracht. De islamitische landen werden zelfs ingehaald door landen uit Oost-Azië.

Wat was de oorzaak van de achteruitgang? Er zijn verschillende antwoorden op gevonden:
  • Anderen de schuld geven. Het begon bij de Mongolen die in het Midden-Oosten infiltreerden. Maar dit was geen goed excuus, want de culturele prestaties kwamen juist nadat de Mongolen waren binnengevallen.
  • Opkomst nationalisme. Zo konden Turken en later Fransen, Britten en Amerikanen de schuld krijgen. Dit was echter ook niet logisch omdat landen als Singapore en Hong Kong ook Britse koloniën waren die zich wel wisten te ontwikkelen.
  • De Joden, vooral met de oprichting van de Joodse staat. Het was vernederend dat verachtelijke Joden tot zoiets in staat waren. Het Europese antisemitisme deed zijn intree in het Midden-Oosten. Toch is dit vreemd omdat de Joden elementen van de christelijke en islamitische culturen naar Israël gebracht hadden.

In plaats van anderen de schuld te geven is het intelligenter de schuld bij zichzelf te zoeken. Dat wil niet zeggen om de schuld bij de islam zelf neer te leggen omdat die in het verleden juist voorop liep op de eerder genoemde gebieden: leger, economie en politiek. De vraag die gesteld moet worden is wat de moslims met de islam hebben gedaan? Volgens fundamentalisten is men van de islam afgeweken. Modernisten en hervormers stellen juist dat te lang vast is gehouden aan de oude gewoonten en de inflexibiliteit.
  • geen scheiding van kerk en staat;
  • inferieure positie van de vrouw;
  • uitputten van de mijnen met edel metalen dat samenviel met de ontdekking en exploitatie door Europa van de grondstoffen;
  • afwezigheid van wagens met wielen.

Sommige oplossingen zijn terzijde geschoven zoals socialisme en nationalisme. In een aantal landen bestaat nog wel een combinatie van die twee: nationaal-socialisme. Het enige wat die bereikt hebben is dat de machthebbers aan de macht bleven. Andere oplossingen waren de Iraanse revolutie en de seculiere democratie van Turkije.

Ondertussen gaat het zoeken naar de schuldige gewoon door en probeert men de aandacht van de bevolking af te leiden. Het gebrek aan vrijheid is echter cruciaal aan de problemen. Het Midden-Oosten zal nog veel hobbels moeten nemen.

De Engelse editie van 'Wat ging er mis?'De Engelse editie van 'Wat ging er mis?'

Mijn mening

Dit boek geeft een goed inzicht in de problematiek van het Midden-Oosten. Hoewel het Midden-Oosten een potentieel rijk gebied is met veel olie, is het door gebrek aan vrijheid niet in staat geweest zich goed te ontwikkelen. Helaas hebben de inwoners veelal de schuld gelegd bij buitenstaanders. Het sterkst komt dat momenteel naar voren in het Israëlisch-Arabisch conflict en de afkeer van de moslims tegen het westen. Een figuur als Osama Bin Laden weet op 'voortreffelijke' wijze de schuld van de achterstand van de moslims te leggen bij het westen. Hij is van mening dat de enige oplossing is de terugkeer naar de oude islamitische gewoonten met behulp van geweld. Hetzelfde zie je bij het Israëlisch-Arabisch conflict. Ook hier proberen de Palestijnen de oplossing te zoeken door terug te keren naar de rigide islamitische gewoonten. Door zich dus af te zetten tegen de buitenwereld en die zelfs de schuld te geven van hun ellende wordt echter een oplossing geblokkeerd.

Met dit boek heeft Bernard Lewis precies aangegeven waar de problematiek ligt: de schuld geven aan buitenstaanders. Zolang de moslims niet bij zichzelf te rade gaan zullen zij geen vooruitgang boeken. Overigens is dit ook precies wat het Jodendom leert. Altijd moet de mens eerst naar zichzelf kijken: Waar ben ik de fout in gegaan? Waar heb ik gezondigd? Alleen zo is spirituele groei mogelijk. En met spirituele groei komt ook de materiële groei. In dat opzicht zouden moslims veel van Joden kunnen leren. Het is bijzonder spijtig dat velen van hen juist Joden haten en niets van hen willen leren.
Gerelateerde artikelen
Islamitisch FeminismeVoor sommige mensen lijkt het misschien iets onmogelijks, een feministische moslima, maar vrouwen overal in de Islamitis…
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
De islam, een wereldgodsdienstDe islam is een van de grootste godsdiensten ter wereld. Maar wat houdt deze godsdienst eigenlijk precies in?
Zakendoen in het Midden-Oosten: Culturele OmgangsvormenZakendoen in het Midden-Oosten: Culturele OmgangsvormenHet Midden-Oosten heeft de naam een ingewikkelde regio te zijn, stereotypen maken een belangrijk deel uit van de beeldvo…

recensieAyurveda en kruiden: ValeriaanAyurveda en kruiden. Uitleg en gebruik over 250 kruiden voor ayurvedisch genezen. De orspronkelijke titel van dit boek i…
Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunarecensieBoekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunaIn de tijd voor kerst zijn veel ouders op zoek naar een boek over het Kerstverhaal. Speciaal voor peuters en kleuters he…
Jehoeda (1.595 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken