InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Irak toen en nu - John King
recensie

Boekrecensie: Irak toen en nu - John King

Boekrecensie: Irak toen en nu - John King 'Irak toen en nu' maakt deel uit van de reeks 'Het Midden-Oosten'. Het boek is geschreven door John King. Irak ligt in het centrum van de politieke aandacht van de Verenigde Staten en haar bondgenoten in het Midden-Oosten. Het boek tracht antwoorden te geven op vragen zoals: hoe is het conflict met het westen ontstaan; waarom viel de VS Irak binnen; en welke invloed heeft het op de rest van het Midden-Oosten. Uiteraard komt ook Saddam Hoessein aan de orde.

Gegevens

  • titel: Irak toen en nu
  • auteur: John King
  • jaar: 2006:
  • uitgeverij: Ars Scribendi Etten Leur
  • ISBN: 9054959606

Inhoud van het boek 'Irak toen en nu'

Irak ligt in een gebied dat vroeger bekend stond als Mesopotamië, een land waar enkele van de oudste menselijke nederzettingen zijn gevonden. Het land kent twee grote rivieren: de Tigris en de Eufraat. Na de stichting van de islam veroverden de islamitische Arabieren Irak in het jaar 637. In de dertiende eeuw waren de Mongolen de baas in Irak. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam het Arabisch nationalisme opzetten. Toch bezetten de Britten nog lange tijd Irak. Er kwam wel een constitutionele monarchie. Tijdens de coup van Kassem in 1958 werden de koning en een aantal politici gedood. Kassem kwam al snel in conflict met het westen. Vanaf 1968 kwam de Baathpartij aan de macht. Eerst was er president Bakr en later Saddam Hoessein. Hoesein werd ook secretaris-generaal van de Baathpartij en voorzitter van de Revolutionaire Commandoraad en opperbevelhebber van het leger. De olievoorraden zorgden er voor dat de bevolking gratis onderwijs en gezondheidszorg kreeg. In 1980 raakte het land verwikkeld in een oorlog met Iran die acht jaar duurde. In 1990 vond de invasie in Koeweit plaats. Dit kwam omdat Irak schulden had bij Koeweit en Saddam vond dat Koeweit de olieprijs drukte. In 1991 wordt Irak uit Koeweit verdreven door de Verenigde Staten. Na de oorlog werd resolutie 678 aangenomen: Irak moest de grens van Koeweit erkennen, verboden wapens opgeven en herstelbetalingen doen aan Koeweit en andere landen. In de periode 1991-2002 werden no-fly zones ingesteld om te voorkomen dat vliegtuigen de Iraakse troepen zouden helpen in hun strijd tegen de Koerden en de sjiieten. In dezelfde periode waren er sancties en inspecties. Er werden nooit massavernietigingswapens gevonden. Op 11 september 2001 vonden de aanslagen op de Twin Towers plaats. Hoewel Irak daarvan niet beschuldigd werd, voerde de VS de druk op Irak op. De VS wilde af van Saddam Hoessein. Op 20 maart 2003 begon een aanval op Irak. Na de invasie bleek er veel verdeeldheid te zijn tussen de verschillende bevolkingsgroepen: Soennieten, Koerden en sjiieten. Er kwam veel verzet tegen de Amerikaanse aanwezigheid in Irak. In 2005 kwam er een overgangsregering. De toekomst van Irak is afhankelijk van de veiligheid. Met geweld zal het moeilijk zijn de olie-industrie te herstellen en dat belemmert de heropbouw.

Mening Etsel over het boek 'Irak toen en nu'

Dit is een helder overzichtelijk boekje waarin de moderne politieke geschiedenis van Irak in een notendop wordt behandeld. Het boek is bestemd voor de jeugd, maar kan zeker ook gebruikt worden door volwassenen die een overzichtelijk naslagwerkje willen hebben. Uiteraard is verdere studie noodzakelijk om goed te begrijpen wat er in Irak is gebeurd. Het boek is redelijk objectief geschreven. Het geeft niet echt een oordeel over de Amerikaanse invasie in Irak. Wel wordt gemeld dat andere landen er kritisch over waren. Hoe het verder met Irak gaat is totaal onduidelijk. Er is nu wel een Iraakse regering, maar die wordt nog steeds geconfronteerd met bloedige aanslagen. Als het land opnieuw in de greep komt van een dictator is de westerse strijd in feite voor niets geweest.

Gerelateerde artikelen
Saddam HoesseinSaddam HoesseinOp 30 december 2006 is Saddam Hoessein Abdu al-Majid al-Tikriti in Bagdad opgehangen. Wie was deze man?
Israëlisch-Arabische oorlogen (8): de Golfoorlog 1991Israëlisch-Arabische oorlogen (8): de Golfoorlog 1991In augustus 1990 viel Irak Koeweit binnen en dreigde Israël aan te vallen met verschillende soorten wapens, inclusief ni…
Boekrecensie: Olie in het Midden-Oosten  John KingrecensieBoekrecensie: Olie in het Midden-Oosten John KingIn de reeks Het Midden-Oosten is het boek 'Olie in het Midden-Oosten' uitgebracht in 2006. Het boek is geschreven door J…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Irak toen en nu - John King"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!