InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Mahmoud Ahmadinejad - Y. Melman/M. Javedanfar
recensie

Boekrecensie: Mahmoud Ahmadinejad - Y. Melman/M. Javedanfar

Boekrecensie: Mahmoud Ahmadinejad - Y. Melman/M. Javedanfar Mahmoud Ahmadinejad -de nucleaire sfinx van Teheran- is een academisch verslag van het aan de macht komen van Ahmadinajad als president van Iran, zijn onderwerping aan de ayatollahs van Iran en de rol van de islam met betrekking tot Iraans nucleaire beleid. Auteur Yossi Melman (zie foto) is Israëlische expert op het gebied van Israëlische geheime diensten. Meir Javedanfar is een Iraanse politieke analist.

Gegevens

  • titel: Mahmoud Ahmadinejad de nucleaire sfinx van Teheran
  • auteurs: Yossi Melman en Meir Javedanfar
  • jaar: 2006
  • uitgeverij: Kosmos
  • ISBN: 9789021521138

Inhoud van het boek 'Mahmoud Ahmadinejad'

Kort samengevat gaat het boek over de Iraanse president Ahmadinejad die van Iran een voorbeeld staat wil maken voor de rest van de wereld. Deze moet de weg vrijmaken voor de verschijning van de sjiitische messias, Mahdi. Ahmadinejad wil de komst van deze messias versnellen.

Hoewel in het boek gebruik wordt gemaakt van vele anonieme bronnen vanwege de gevoeligheid van het onderwerp, komt de inhoud geloofwaardig over vanwege de reputaties van de schrijvers en hun unieke inzichten.

De eerste drie hoofdstukken handelen over de bescheiden achtergrond van Ahmadinejad (in armoede opgegroeid), zijn opleiding en politieke carrière. Mahmoud Ahmadinejad heeft een doctorstitel als ingenieur verkeersplanning. Uitgebreid wordt verteld hoe hij aan de macht kwam door de belofte armoede en overheidscorruptie te bestrijden. Ondanks vele tegenslagen is Ahmadinejad gekomen waar hij wil zijn. Hij beschouwt Iran zoals hij zichzelf ziet, namelijk als de underdog die alle uitdagingen kan overwinnen. Vandaar dat deze president heel serieus moet worden genomen door de internationale gemeenschap.

Het belangrijkste hoofdstuk is hoofdstuk twee dat gaat over de Sjiitische messias Mahdi. Ahmadinejad wil de komst van deze messias versnellen die uiteindelijk de gehele wereld zal onderwerpen aan de islam. De Iraanse president is bereid om een internationale crisis te forceren en martelaar te worden. President Ahmadinejad wordt sterk beïnvloed door Hashemi en de religieuze Sjiiet Mesbah Yazdi die ook denken dat de komst van de messias versneld kan worden door als modelstaat te fungeren. Nucleaire productie is noodzakelijk om een machtig land te worden en uiteindelijk de eindtijd in te leiden. Ook is deze wereld de bodem van het bestaan en niets waard. Het martelaarschap leidt tot de echte wereld.

Daarna gaat het boek over het nucleaire programma van Iran. Dit programma bestond al land voordat president Ahmadinejad president werd, namelijk ten tijde van de Sjah. Deze werd hierbij geholpen door de VS. President Ahmadinejad heeft niet de macht over het leger en het nucleaire programma. De werkelijke macht ligt bij Ayatollah Khamenei die veel pragmatischer is en niet zozeer verlangd naar kernwapens en een internationale crisis. Toch gaat het hier om bedrog. Khamenei zou de internationale gemeenschap willen paaien door verwarring te zaaien en meer tijd te winnen om kernwapens te ontwikkelen en zo de komst van Mahdi te bespoedigen.

De rest van het boek gaat over het kat en muis spel tussen Iran en de Internationale Atoom Energie Agentschap. Ook wordt ingegaan over de handelwijzen van Israël en de VS de afgelopen 25 jaar.
Daarbij komen zaken zoals spionage, olieboycot, desinformatie, destabilisatie van Iran en een mogelijke preventieve aanval op het land aan de orde.

Mening Etsel over het boek 'Mahmoud Ahmadinejad'

Voor wie nog niet duidelijk is dat Iran een bedreiging is voor de wereldvrede en hoe het land keer op keer de wereld belazert, is dit boek een eyeopener en zeker de moeite waard om te lezen. Het geeft een helder inzicht in de Iraanse religieuze politiek ten aanzien van het nucleaire programma. Belangrijk is te realiseren dat Ahmadinejad sterk beïnvloed wordt door religieuze leiders en door zijn messiaanse visie. Deze geven aan hoe gevaarlijk de president van Iran is. Maar in feite is de echte machthebber Khamenei nog gevaarlijker. Wie gelooft dat Iran alleen maar vreedzame motieven heeft om kernenergie te gebruiken, moet zich afvragen waarom het land keer op keer de IAEA om de tuin leidt. Ook kan afgevraagd worden waarom Iran haar verrijkt uranium niet door een derde land laat verwerken. Tevens komt steeds meer informatie naar buiten waaruit blijkt dat Iran bezig is met een atoombom. Zondag 13 december 2009 berichtte de Times hier nog over.

Grote vraag is wat te doen tegen Iran. Een olieboycot of andere economische maatregelen tegen Iran zal een groot deel van de bevolking treffen en deze zal zich dan meer achter de regering opstellen. Veel Iraniërs willen kernenergie omdat dit goed is voor het imago van Iran. Blijven op korte termijn preventieve aanvallen en sabotage over. De Verenigde Staten is het enige land dat een massale aanval kan uitvoeren. Zij kunnen weken lang bombarderen en alle installaties treffen met zeer zware bommen. De vraag is echter of de VS dat nu wil. Het zou betekenen dat een derde front geopend moet worden naast Irak en Afghanistan. Daarvoor zijn te weinig manschappen beschikbaar. Het alternatief is dat Israël aanvallen gaat uitvoeren. Deze kan maar op beperkte schaal installaties treffen. Maar naast bombardementen kan ze ook sabotage plegen op sommige nucleaire installaties en wetenschappers. Er zouden al plannen zijn om de elektriciteitsvoorziening van een aantal Iraanse nucleaire installaties te saboteren. Ook het verspreiden van geruchten is een mogelijkheid in een land dat vergiftigd is door complottheorieën en paranoia. Er zouden computernetwerken 'vergiftigd' kunnen worden. Ook zouden wetenschappers gedood kunnen worden. Tot slot bestaat er de mogelijkheid om leiders te liquideren. Destijds oefende de Israëlische eenheid Sayeret Matkal op het elimineren van Saddam Hoessein (deze oefening liep overigens verkeerd af en 5 soldaten kwamen om in de Negev-woestijn).

Ongeacht welke actie er ook ondernomen wordt tegen Iran, is het duidelijk dat snel opgetreden dient te worden. Op een nucleair Iran zit niemand te wachten.

Gerelateerde artikelen
Mahmoud Ahmadinejad (president Iran) en de messias MahdiMahmoud Ahmadinejad (president Iran) en de messias MahdiMahmoud Ahmadinejad (foto) ziet zichzelf als boodschapper van God. Hij zei dat nadat hij in september 2005 de wereldleid…
Iran en de verkiezingen van 2009In juni 2009 werden presidentsverkiezingen gehouden in Iran. De uitslag waarbij de zittende conservatieve president Mahh…
Dossier Iran: Iran straffen met economische sancties?nieuws uitgelichtDossier Iran: Iran straffen met economische sancties?Iran is hoogstwaarschijnlijk bezig met het maken van atoomwapens. Dit werd door de Engelse krant Times van 13 december 2…
Boekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. KingrecensieBoekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. KingIn de reeks Het Midden-Oosten is in 2006 het boekje 'Iran en de Islamitische revolutie' uitgebracht. De auteur is John K…
recensieMadagaskar Escape 2 AfricaDe tijd van het jaar leent zich uitstekend voor een film in de bioscoop. Er is dan ook weer een keur aan nieuwe films te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Openclipart

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Mahmoud Ahmadinejad - Y. Melman/M. Javedanfar"

Reacties

Ismail, 25-02-2011 01:36 #4
Het westen heeft geen geld meer om hele legers, vliegdekschepen en andere grootscheepse materiaal naar het midden-oosten te sturen, de staatsschuld van Amerika is inmiddels opgelopen van 13 biljoen Dollar - dat is 13000 miljard (november verleden jaar) - naar 14 biljoen Dollar de dag van vandaag. Omdat de dictatoriale regimes niet meer volgens de oude strategie door kunnen gaan vanwege de kosten, worden zij nu één voor één afgebroken. Het westen wil in de toekomst daar hun zeggenschap blijven behouden op grondstoffen en olie. Lang geleden zijn de dictators door de Engelsen en Amerikanen gestationeerd om die landen uit te buiten in het voordeel van het westen. Daarnaast leidden zij, de dictators en CIA, al vele jaren terroristen op om aanslagen te plegen in die landen zodat het westen om die reden, deze landen op een volkomen gegronde en humanitaire wijze te 'hulp' kon schieten (Bush kennen we allemaal nog). Onder de naam "Al Qaida", hebben de CIA & hun handlangers jarenlang dood en verderf gezaaid met als doel om zo'n land volledig te destabiliseren zodat er geen opstand kon komen. Opstanden komen er nu echter wel, maar de reden is nu wel duidelijk. Pas dus altijd op als het westen begint over "democratie" en "mensenrechten" en hun zogenaamde steun voor die landen, die lui hebben in werkelijkheid geen greintje menselijkheid in zich als het gaat om geld of aardse bronnen. Hun strategieën zijn gewijzigd, maar hun roofzucht niet.

Doordat regimes aan het vallen zijn lijkt 't erop dat er uiteindelijk rechtvaardigheid zal komen, maar niets is minder waar. We worden allemaal in de maling genomen door extreem sluwe, gemene, duivelse politici en media. Reactie infoteur, 25-02-2011
Gaarne alleen op de inhoud van het artikel reageren. Uw andere opmerkingen kunnen ook interessant zijn, maar in ieder geval niet onder dit artikel.

Bij voorbaat dank.

Groet,

Etsel

Ismail, 12-02-2011 15:14 #3
"Sinds de revolutie in 1979 en de val van het trekpopregime van de Sjah is Iran een Islamitische staat, en voor de gemiddelde Westerling - niet gehinderd door enige kennis van het Midden-Oosten of de Islam - is dat hetzelfde als totalitair, terroristisch en achtergebleven. Dat Iran een zeer welvarend land is met een levenstandaard die te vergelijken is met die van de Scandinavische landen, dat in Iran mensen van alle religies vreedzaam naast elkaar leven (Israël probeert al jaren zonder succes de 60.000 Joden in het land naar Israël te lokken) en dat het land sinds 1979* geen een van zijn buren of andere landen heeft aangevallen doet voor de gemiddelde Westerling niet ter zake."

Bron: http://www.zonnewind.be/midden-oosten/iran/iran-gevaar-voor-de-wereldvrede.shtml

Ismail, 31-01-2011 20:18 #2
Nu blijkt ook dat de dictatoriale Arabische buurlanden goede vrienden zijn met Israël. "Jullie" zijn helemaal niet bang voor die zogenaamde nucleaire wapens, jullie zijn bang dat die dictatoriale regimes - die 't hele Arabische volk al tientallen jaren in de greep hebben - één voor één zullen worden uitgeschakeld zoals dat nu aan de gang lijkt te zijn in Tunesië en Egypte. De onrust en de never ending oorlogen zijn een bron van inkomsten voor Israël, voor de dictators en een handjevol andere mensen. De mensen willen vrede en dat kan alleen tot stand komen als die regimes verdwijnen. Als straks blijkt dat Israël helemaal geen doelwit is, dan is de staat Israël geen lang leven beschoren. De Welvaart van de Arabische landen en de subsidie-stop voor Israël betekent het einde van alle ellende en de komst van een vredig rijk voor iedereen.

Dit zal hier vast en zeker niet gepubliceerd worden, maar u kunt 't tenminste wel lezen (en beoordelen).

Ismail, 20-01-2011 11:52 #1
Al dertig jaar lang wordt er beweerd dat Iran bezig is nucleaire wapens te ontwikkelen, en dat het "binnenkort" beschikbaar zou zijn volgens die betrouwbare bronnen. Waar zijn die wapens? Wat is de exacte reden (en) om Iran binnen te vallen? Gaat 't om Bijbelse profetieën die anders niet zouden kunnen kloppen, en men het "kloppend" wil maken koste wat het kost? Ik weet 't niet, maar ik weet wel dat de geloofwaardigheid van Amerika sterk is afgenomen onder de wereldbevolking ook al probeert de media een andere indruk te geven. Reactie infoteur, 20-01-2011
Waarom bouwt Iran nucleaire installaties terwijl het voldoende olie heeft? Waarom doet Iran moeilijk over het verrijken van uranium in het buitenland? Waarom roept Iran op om Israël te vernietigen?

Je kan natuurlijk niets doen en afwachten tot de kernwapens klaar zijn, maar dan is het te laat.

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 4
Recensies…
Schrijf mee!