InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. King
recensie

Boekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. King

Boekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. King In de reeks Het Midden-Oosten is in 2006 het boekje 'Iran en de Islamitische revolutie' uitgebracht. De auteur is John King. Op heldere en bondige wijze wordt over Iran bericht na de revolutie in 1979. Het begint met ayatollah Khomeini en eindigt met Mahmoud Ahmedinejad die nu president is van Iran. Iran is het enige land ter wereld dat geheel bestuurd wordt volgens de beginselen van de islam. Dit stuit op talloze problemen met de rest van de wereld. Het boek is vooral geschikt voor de jeugd.

Gegevens

  • titel: Iran en de Islamitische revolutie
  • auteur: John King
  • jaar: 2006
  • uitgeverij: Arsscribendi Etten-Leur
  • ISBN: 90-5495-958-4

Inhoud boek 'Iran en de Islamitische Revolutie'

Iran is het enige land ter wereld dat bestuurd wordt volgens de regels van de Koran. Dit leidt tot talloze botsingen met het westen. De volgende vragen komen o.a. aan de orde:

  • Hoe werd Iran een Islamitische Republiek?
  • Wat is de oorzaak van de vijandschap tussen Iran en de Verenigde Staten?
  • Welke rol heeft Iran in het Midden-Oosten en de rest van de wereld?

Ayatollah Khomeini keerde in 1979 terug naar Iran vanuit ballingschap in Frankrijk. Hij verdreef de sjah en werd leider van het land. Zijn terugkeer zou Iran compleet veranderen. De geschiedenis van Iran (Perzië) gaat zo'n 500 jaar terug voor het begin van onze jaartelling. Het land werd door de Perzische koning Cyrus gesticht. Perzië is één van de oudste beschavingen van de wereldgeschiedenis. Iran is sinds de profeet Mohammed een islamitisch land. In 656 splitste de islam zich op in soennieten en sjiieten. De soennieten kennen leiderschap op basis van capaciteiten; de sjiieten op basis van familiebanden met de profeet Mohammed. In 1941 kwam Mohammed Reza Pahlwai aan de macht. Hij zou de laatste sjah zijn van het land. In 1979 moest hij het land verlaten en werd opgevolgd door ayatollah Khomeini. Daarmee begon de Islamitische Revolutie. Er kwam een nieuwe grondwet met stemrecht voor de bevolking, maar de uiteindelijke macht lag bij de geestelijken. Veel landen erkenden de nieuwe Islamitische Republiek snel. Het was een belangrijke handelspartner van Europa en de VS. Maar niemand wist of dat zo zou blijven. Op 4 november 1979 werd de Amerikaanse ambassade in Teheran bezet door studenten. Deze bezetting duurde meer dan een jaar. Een Amerikaanse reddingsoperatie mislukte. In de laatste dagen van de sjah was de olieproductie geslonken. De nieuwe regering moest zorgen dat deze weer ging stromen. In september 1980 vielen Iraakse troepen Iran binnen. Er kwam oorlog die 8 jaar duurde waarbij vermoedelijk 1 miljoen mensen de dood vonden. De oorlog zorgde er wel voor dat de Iraniërs zich verenigden in de nieuwe Islamitische Republiek. Maar met de mensenrechten ging het slecht (evenals destijds onder de sjah). Er werden vele doodvonnissen uitgesproken. In 1989 sprak ayatollah Khomeini een fatwa (opinie over een religieuze kwestie) uit tegen de schrijver Salman Rushdie vanwege diens boek De Duivelsverzen. De schrijver moest onderduiken en kreeg bescherming. Op 3 juni 1989 overleed Khomeini. Er waren 12 miljoen mensen bij zijn begrafenis. De verhouding met de VS was al sinds 1979 slecht. Maar het werd erger tijdens de oorlog Iran-Irak waarbij de VS Irak steunden. In 1987 kwam de VS met sancties tegen Iran toen dit land neutrale schepen aanviel in de Perzische Golf. Ook nam de VS het kwalijk dat Iran terroristische organisaties zoals Hezbollah en Hamas steunde in hun strijd tegen Israël De relatie met Europa beleef relatief goed. Vooral Duitsland had belangrijke handelscontacten met het land. Na de dood van Khomeini werd Rafsanjani president. Er veranderde niet veel. In 1997 werd Khatami president. Hij voerde hervormingen door. In 2001 werd hij herkozen. Maar veel religieuze leiders waren tegen de hervormingen. Toen op 11 september 2001 terroristen in New York een aanslag pleegden riep de Amerikaanse president Bush Iran, samen met Iran en Noord-Korea uit tot het 'As van het kwaad'. Iran hoorde hierbij omdat het bezig was met een nucleair programma en mogelijk met atoomwapens. Het is nog onduidelijk hoe de toekomst er verder uit zal zien.

Mening Etsel over het boek 'Iran en de Islamitische Revolutie'

In een kort overzicht worden alle belangrijke hoofdpunten behandeld die te maken hebben met Iran en de Islamitische Revolutie. De inhoud is redelijk neutraal. Er wordt niet echt een oordeel geveld over de Islamitische Republiek. Veel meer worden de problemen aangekaart zoals de relatie met het westen (sancties), de mensenrechten, de gevolgen voor de vrouwen (bevolking), de verspreiding van de Islamitische Revolutie, het steunen van terreur, etc. Uiteraard zit de werkelijkheid veel ingewikkelder in elkaar. Maar voor een boekje dat bestemd is voor de jeugd en voor geïnteresseerde leken is het echt een goede basis om meer te begrijpen van het land. Met name nu Iran veel in het nieuws met de problematiek rondom haar nucleaire programma en mogelijke ontwikkeling van atoomwapens is een dergelijk boekje raadzaam om te raadplegen om het nieuws beter te kunnen begrijpen.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Iran en de Islamitische Revolutie - J. King"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!