InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Olie in het Midden-Oosten John King
recensie

Boekrecensie: Olie in het Midden-Oosten John King

Boekrecensie: Olie in het Midden-Oosten  John King In de reeks Het Midden-Oosten is het boek 'Olie in het Midden-Oosten' uitgebracht in 2006. Het boek is geschreven door John King. Omdat olie een belangrijke grondstof is voor de wereld en een groot deel van de politiek in het Midden-Oosten bepaalt, is dit dunne boekje -dat geschikt is voor de jeugd en andere geïnteresseerden- een welkome aanwinst. Er wordt een duidelijk overzicht gegeven van de geschiedenis van de olie in het Midden-Oosten en de ontwikkeling daarvan op het gebied.

Gegevens

  • titel: Olie in het Midden-Oosten
  • auteur: John King
  • jaar: 2006
  • uitgeverij: Arsscribendi Etten-Leur
  • ISBN: 90-5495-957-6

Inhoud van het boek 'Olie in het Midden-Oosten'

Olie vormt een belangrijke grondstof voor de hele wereld. De economieën zijn er van afhankelijk geworden. Olie wordt niet alleen gebruikt voor brandstof, maar ook voor heel wat andere producten zoals plastic, medicijnen, kunstmest, verf, kleurstoffen, etc. In dit boek komen o.a. De volgende vragen naar voren:

  • Wat is de invloed van olie op de ontwikkeling van het gebied?
  • Hoe komen de inkomsten ten goede aan de bevolking?
  • Is olie de belangrijkste oorzaak van de conflicten in het Midden-Oosten?

Het boek biedt de lezer een historische achtergrond bij de huidige situatie in het Midden-Oosten. Op helder en bondige wijze wordt verslag gedaan. De deskundige teksten worden gecombineerd met citaten, statistieken, landkaarten en foto's.

Hoe belangrijk olie als oorzaak is voor conflicten in de regio bewijst wel het eerste hoofdstuk van het boek. Daarin wordt de Iraakse inval in Koeweit behandeld. Redenen voor de aanval is dat Irak geld heeft geleend van Koeweit voor de oorlog tegen Iran (1980-1988) en dit niet wil terug betalen. Koeweit zou bovendien volgens Irak teveel olie produceren, waardoor de olieprijzen dalen en Irak minder verdient. Ten slotte zou Koeweit geld stelen uit een Iraaks olieveld op de grens. De daarop volgende hoofdstukken wordt de geschiedenis van de ontdekking van olie en het verspreiden van de olie-industrie verteld. Opvallend genoeg is de VS in eerste instantie de grootste olieproducent. Maar deze plek zouden ze snel verliezen aan het Midden-Oosten. Westerse landen zoals Engeland en de Verenigde Staten hebben een grote vinger in de pap bij de ontwikkeling van de olie-industrie in het Midden-Oosten. De VS heeft vooral belangstelling voor de olie in Saoedi-Arabië. Toch is het voor de VS vaak op eieren lopen omdat het ook een grote bondgenoot is van Israël. Dat pikken de Arabische landen niet en in 1973 komt dan ook een grote olieboycot tegen het westen. Ook worden vanaf de jaren 1970 de olie-producerende landen eigenaar van de oliemaatschappijen. Daarmee komen de inkomsten nog lang niet altijd terecht bij de lokale bevolking. In Saoedi-Arabië verkrijgen de heersers een immense persoonlijke rijkdom. Toch profiteren de gewone burgers ook van de gratis gezondheidszorg en scholing de de koning hen biedt. In landen als Iran en Irak wordt de bevolking er ook beter van omdat het geld in handen komt van de regeringen. Conflicten met olie komen er door de figuur Saddam Hoessein van Irak. Dat begint al met de oorlog tegen Iran en later tegen Koeweit. Ook Iran levert tegenwoordig problemen op maar dan meer vanwege kernenergie die het land nodig schijnt te hebben. Maar het westen denkt dat het land kernwapens wil maken. Hoewel de wereld nog steeds erg afhankelijk is van olie, zal deze grondstof toch een keer opraken. Er zijn dan alternatieve energiebronnen nodig om de wereld van energie te voorzien. Mochten deze de olie gaan vervangen dan zal het afgelopen zijn met de macht van het Midden-Oosten. Als de oliestaten geen andere industrie ontwikkelen zullen ze in armoede vervallen. Voor een land als Israël is het inderdaad te hopen dat de wereld minder afhankelijk wordt van olie zodat het minder politieke druk hoeft te vrezen.

Mening Etsel over het boek 'Olie in het Midden-Oosten'

Dit boek hebben we met veel interesse gelezen. Ondanks de beperkte inhoud van het werkje worden toch alle hoofdzaken behandeld. Het is neutraal geschreven en Israël ligt niet onder vuur (Israël wordt alleen genoemd in verband met de oliecrisis van 1973). De belangrijkste hoofdstukken vinden we de onderwerpen waarin ingegaan wordt op de gevolgen van de oliewinning voor de lokale bevolking en over de toekomst van de oliewinning. Hoewel in sommige landen de bevolkingen een hogere levensstandaard hebben gekregen (Iran en Irak) moet helaas geconstateerd worden dat veel geld verdwijnt in de zakken van een paar enkelingen. Dit heeft de ontwikkeling van de gebieden aanzienlijk vertraagd vooral op politiek gebied waarbij alle olielanden nog steeds een dictatuur kennen. Opvallend is trouwens dat in de media de problematiek in het Midden-Oosten veel meer gericht is op het Israëlisch-Palestijns conflict dan op de onrechtvaardige verdeling van de rijkdom in deze landen. Wanneer we weten dat sinds de jaren 1970 alle oliemaatschappijen in handen van de landen zelf zijn gekomen en de bevolking dus had kunnen profiteren van de rijkdom dan zou er nu veel minder onrecht en verdeeldheid zijn geweest in de regio. Met alle oliedollars had bijvoorbeeld het Palestijns vluchtelingenprobleem grotendeels kunnen worden opgelost. Ook zou de verwoestijning van het Midden-Oosten beter aangepakt hebben kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de waterproblematiek. Al deze zaken komen in het boek niet aan de orde. Wel wordt in het laatste hoofdstuk gesproken over de toekomst die er eigenlijk redelijk somber uitziet als de Arabische landen niet snel meer industrieën gaan ontwikkelen. Want als de olie eenmaal op is dan blijft er niet veel over en zou het gebied opnieuw honderden jaren achterstand op kunnen lopen in vergelijking tot de rest van de wereld.

Kort samengevat is het een aardig boekje om te lezen. Het is weliswaar een jeugdboek, maar ook volwassenen kunnen er wat van opsteken. Het is overzichtelijk en de zaken worden chronologisch behandeld. Voor wie meer wil weten blijft natuurlijk verdere studie noodzakelijk.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Olie in het Midden-Oosten John King"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!