InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David Downing
recensie

Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David Downing

Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David Downing In de reeks Het Midden-Oosten is in 2006 het boek 'Het ontstaan van het Midden-Oosten' uitgebracht. Het boek is geschreven door David Downing. In 56 pagina's wordt getracht een beknopt beeld te geven van het Midden-Oosten. Daarbij is de aandacht vooral gericht op het Israëlisch-Arabisch conflict met al zijn gevolgen van dien voor het Midden-Oosten. Het boek is geschikt voor de jeugd en andere geïnteresseerden.

Gegevens

  • titel: Het ontstaan van het Midden-Oosten
  • auteur: David Downing
  • jaar: 2006
  • uitgeverij: Ars Scribendi BV, Etten-Leur
  • ISBN: 90-5495-961-4

Inhoud van het boek 'Het ontstaan van het Midden-Oosten'

Het boek is een globaal verslag van de problematiek in het Midden-Oosten. Deze varieert van de vorming van de landen na de kolonisatie tot aan de olie levering, de opkomst van de islam in het Midden-Oosten, en het Israëlisch-Arabisch conflict. Elk hoofdstuk beslaat twee pagina's met tekst gecombineerd met citaten, statistieken, foto's en kaarten. Het boek probeert o.a. antwoord te vinden op de vragen:

  • Waarom werden de grenzen van de landen in het Midden-Oosten bepaald door Europese koloniale machten?
  • Wat zijn de gevolgen van besluiten uit het verleden voor de hedendaagse conflicten?
  • Hoe komt het dat veel mensen die in het Midden-Oosten wonen het westen niet vertrouwen?

Na een korte introductie over de oudheid, het Arabische Rijk en het verval en ondergang van het Arabische Rijk, wordt al snel overgaan tot de nieuwe tijd beginnend met de eerste indringers in het Midden-Oosten: de Turken. Daarna komen de Europese koloniale machten aan de orde: Frankrijk en Groot Brittannië, die opzoek waren naar olie. De Eerste en Tweede Wereldoorlogen hebben zo hun invloed gehad op de regio. Vooral de oprichting van de staat Israël hakt erin. Dit had o.a. tot gevolg dat het Arabisch nationalisme in de jaren 1940-1960 enorm toenam. Uiteraard speelde de Koude Oorlog hierbij een belangrijke rol: de Sovjet Unie werd de bondgenoot van de Arabische wereld; en de VS die een belangrijke steun en toeverlaat werd van Israël. Er kwamen grote conflicten uit voort, zoals in 1967 en 1973. Ook pogingen om tot vrede te komen worden besproken. De laatste tijd staat het Midden-Oosten in het teken van de opkomst van de islam en de terroristische dreiging. Het boek wordt afgesloten met een verklarende woordenlijst, feiten en cijfers, een tijdbalk en wie is wie.

Mening Etsel over het boek 'Het ontstaan van het Midden-Oosten'

Zoals gemeld betreft het een globaal overzicht van de geschiedenis van het Midden-Oosten met de nadruk op het heden. Dat heeft dus tot gevolg dat slechts de hoofdzaken aan de orde komen. De eerste indruk is dat het boek redelijk neutraal is geschreven. Maar bij het goed doorlezen ervan blijkt dat toch minder het geval te zijn. Eigenlijk ademt het boek een sfeer uit van anti-kolonialisme. De huidige problematiek in het Midden-Oosten zou vooral veroorzaakt zijn door de nieuwe indringers en dan specifiek Groot Brittannië, Frankrijk en natuurlijk de zionisten die ook als kolonisten beschouwd worden. Van enige zelfkritiek rept het boek nauwelijks met een woord. Dat er sprake is van dictaturen in het gehele Midden-Oosten, m.u.v. Israël, wordt niet genoemd. Terwijl dit mijns inziens toch de grootste veroorzaker is van alle ellende in de regio. Wel wordt de opkomst van de islam besproken als antwoord op het mislukken van het Arabisch nationalisme. Maar ook dit heeft ellende gebracht. Op zich is er niets mis met de islam maar het heeft wel de haat tegen het westen en Israël aangewakkerd. De moslims willen niets weten van westerse invloed in 'hun' gebied. Anderzijds verwachten ze op hun beurt wel dat het westen accepteert dat er moslims in het westen wonen. De kern van het probleem is dat de islam nog steeds uit is op verovering van de wereld. Anders gelovigen worden in zoverre geaccepteerd zolang die geen macht hebben. In dit boek komt dat niet of nauwelijks aan de orde.

Het boek is voornamelijk gericht op de jeugd en voor mensen die in korte tijd iets willen 'leren' over de regio dat zo vaak in het nieuws is. De behandeling van de hoofdzaken is goed, alleen had wat beter c.q. objectiever uitgewerkt mogen worden. Om echt wat over het Midden-Oosten te weten te komen is nadere studie onontbeerlijk.

Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen in het Midden-OostenHet Midden-Oosten is geen continent; het is een regio van Afrika-Eurazië met vage grenzen. De term is ontstaan in het Ve…
Vakantie: algemene informatie Midden-OostenVakantie: algemene informatie Midden-OostenHet Midden Oosten als vakantiebestemming heeft voor de westerse mens iets geheimzinnigs, iets sprookjesachtig. Landen in…
David Copperfield - illusionistDavid Copperfield - illusionistDavid Copperfield is een van de grootste illusionisten aller tijden. Hij heeft talloze indrukwekkende acts op zijn naam…
Joodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidJoodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidNog steeds voert Israël oorlogen tegen vele vijandige stammen. Davids leger heeft 12 divisies (elke stam één). Elke divi…
Orientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenOrientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenEen brug slaan tussen de religies uit het Midden-Oosten: jodendom, christendom en islam. Aanzet geven tot bezinning. En…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David Downing"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!