InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Israël en Palestina - John King
recensie

Boekrecensie: Israël en Palestina - John King

Boekrecensie: Israël en Palestina - John King In de reeks Het Midden Oosten is o.a. het boek 'Israël en Palestina' van John King uitgebracht. Het biedt de lezer een historische achtergrond bij het Israëlisch-Palestijns conflict. Het boek bestaat uit tekst gecombineerd met statistieken, citaten en kaarten. Op eenvoudige wijze en tamelijk globaal wordt het conflict behandeld waarbij alleen de hoofdzaken aan de orde komen. Het boek is vooral voor de jeugd bedoeld en voor mensen die snel iets willen 'leren' over het conflict.

Gegevens

  • titel: Israël en Palestina (het Midden-Oosten)
  • auteur: John King
  • jaar: 2006
  • uitgeverij: Ars Scribendi, Etten-Leur
  • ISBN: 90-5495-959-2

Inhoud van het boek 'Israël en Palestina'

Het boek bevat korte teksten waarin belangrijke maar lang niet alle gebeurtenissen die in het gebied hebben plaatsgevonden worden beschreven. Deze teksten (elk hoofdstuk 2 bladzijden) worden aangevuld met citaten, statistieken en kaarten. Er komen vragen aan de orde zoals:

  • Hoe en wanneer begonnen de huidige conflicten?
  • Ligt het in de verwachting dat de conflicten tot een snel einde komen?
  • En wat voor invloed hebben de conflicten op de rest van het Midden-Oosten en de wereld?

Het boek begint vervelend met een leugen over de 12 jaar oude Palestijnse jongen Mohammed al-Dura die door Israël zou zijn doodgeschoten. Israël zou zelfs excuses hebben aangeboden, terwijl in werkelijkheid het incident werd betwist en later ook duidelijk is geworden dat Mohammed door Palestijnse kogels om het leven is gebracht. Toch wordt in hetzelfde hoofdstuk ook geweld tegen de Israëliërs beschreven. Daarna begint het boek pas echt met een hoofdstuk over twee volkeren en één land. Het Britse mandaat komt vervolgens aan de orde, de geboorte van de staat Israël, Palestijnse vluchtelingen (over Joodse vluchtelingen wordt niet gesproken), de Joodse opbouw van het land, oorlogen, Palestijns terrorisme (wordt gelukkig ook terrorisme genoemd en geen vrijheidsstrijd), de vredesakkoorden; de intifada's (met de leugen dat Sharon de oorzaak was van de tweede intifada omdat hij de Tempelberg bezocht). Het laatste deel van het boek behandelt de vraagstukken (twee staten-oplossing, vluchtelingenprobleem, Joodse nederzettingen, Jeruzalem, en veiligheid). Het boek wordt afgesloten met feiten en cijfers, een historisch overzicht met behulp van een tijdbalk, wie is wie, en verwijzing naar andere literatuur. Ook staat er nog een handig register in.

Mening Etsel over het boek 'Israël en Palestina'

Eigenlijk is het ondoenlijk om een zeer ingewikkeld conflict in 56 pagina's te beschrijven. Automatisch wordt zo'n boek onvolledig. Toch is John King erin geslaagd om een aardig beeld te geven van het conflict voor mensen die er niet zoveel vanaf weten. De titel en de omslag van het boek (een stenen gooiende Palestijn naar een Israëlische tank) deden me vooraf vermoeden dat het een tamelijk anti-Israëlisch boek zou zijn. Die indruk werd nog versterkt door het lezen van het eerste hoofdstuk over de 12-jarige Mohammed al-Dura. Maar in de daarop volgende hoofdstukken vond ik het conflict tamelijk genuanceerd weergegeven. Dat wil zeggen dat Israël niet in het beklaagdenbankje wordt gezet, althans over de gehele linie genomen. Er is begrip voor het feit dat de Joden een eigen staat willen hebben en dat veiligheid een zeer belangrijke rol speelt. Ook worden Palestijnse terroristen daadwerkelijk als terroristen gezien en niet zozeer als vrijheidsstrijders (hoewel de PLO dan weer wel omschreven wordt als guerrilla-organisatie). Ook is er bijvoorbeeld een kaartje in het boek waarbij wordt weergegeven welke gebieden Israël in 1967 veroverd heeft. Hierbij wordt het woord 'bezet' gelukkig niet gebruikt.

Al met al een redelijk boek zeker gezien de beperkte inhoud van 56 pagina's. Helemaal objectief is het niet, maar als vertrekpunt voor verdere studie over het conflict is het een handig naslagwerkje.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israël en Palestina - John King"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!