InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -Jansen
recensie

Boekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -Jansen

Boekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -Jansen 'Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme' is een zeer omvangrijk boek (meer dan 1000 pagina's) van professor Hans Jansen, een specialist op het gebied van antisemitisme. Het is een pittige studie die veel aandacht zou moeten hebben van Nederlanders die zich bezighouden met het Midden-Oosten. Dat het Israëlisch-Palestijns conflict slechts over een stuk land zou gaan wordt met dit boek duidelijk betwist. Veel problematischer is de anti-Joodse houding van de Arabieren c.q. moslims.

Gegevens

  • titel: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme
  • auteur: Hans Jansen
  • uitgeverij: Groen, Heerenveen
  • jaar: 2006
  • ISBN: 90-5829-622-9

Inhoud boek 'Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme'

Jodenhaat bestaat al sinds de Oudheid. In de Tenach wordt gesproken over de Egyptische en Assyrische haat tegen Joden. In dit boek gaat professor Hans Jansen in op islamitische Jodenhaat die overgenomen is van het christendom. Deze haat komt vooral tot uitdrukking bij de komst van de eerste Zionisten in Palestina. Jansen beschrijft de oorlogen die tussen Joden en Arabieren hebben gewoed vanaf de stichting van de staat Israël. Zo ontstaat naast het Palestijns vluchtelingenprobleem ook het Joods vluchtelingenprobleem. Voor de Palestijnen was er nauwelijks opvang in de Arabische landen; de Arabische Joden werden wel door Israël opgevangen.

Daarna gaat Jansen zeer uitgebreid in op de Islamitische Jodenhaat aan de hand van talloze documenten uit heel de Arabische wereld. Opvallend is dat in de Arabische landen een grote bewondering bestaat voor Adolf Hitler. Deze bewondering is zelfs groter dan bij de Europese collaborateurs. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog feliciteerden de Arabische leiders Hitler met zijn rassenwetten en de uitroeiing van de Joden.

In de Koran worden de Joden als onbelangrijk afgeschilderd. Maar later verandert dit beeld. De machteloze Jood wordt een trawant van Satan. Er komen talloze antisemitische teksten aan de orde, zoals de 'Talmudjude' en de 'Protocollen van de wijzen van Zion'. En dit gaat door tot en met de complottheorieën over de aanval op de Twin Towers op 11 september 2001.

Na de Tweede Wereldoorlog komt een totaal nieuwe vorm van antisemitisme aan de orde, namelijk Israël dat gelijkgesteld wordt aan Nazi-Duitsland. Sharon is te vergelijken met Hitler. Vele moslims ontkennen of bagatelliseren de Holocaust. Dit komt naar voren in wetenschappelijk publicaties, tv-uitzendingen en het onderwijs. Vooral dat laatste is vreselijk omdat zo vele mensen geïndoctrineerd worden met haat jegens de Joden. Deze indoctrinatie gaat door op internet en wordt door politici en media in het Vrije Westen vrijwel gebagatelliseerd.

Mening Etsel over 'Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme'

Professor Jansen heeft er meteen maar een erg dikke pil van gemaakt. Als naslagwerk erg handig; maar om het zomaar eventjes door te lezen minder geschikt. De dikte heeft natuurlijk te maken met de enorme hoeveelheid bronnenmateriaal. En helaas is de islamitische Jodenhaat dermate ernstig en zo vaak voorkomend, dat een dun boek erover niet mogelijk zou zijn geweest.

Jansen heeft als stelling dat het Midden-Oosten antisemitisch is geworden vanwege het overnemen van het Europees antisemitisme. Met die stelling ben ik het eens, hoewel niet vergeten moet worden dat in de Koran ook negatief over Joden gepraat wordt. Er is dus al een basis voor latent Jodenhaat binnen de islam. Het Europees antisemitisme heeft dit alleen maar verder aangewakkerd. Vraag is of de Jodenhaat binnen de islam ook zo hevig zou zijn geweest als er geen Joodse staat zou zijn opgericht. Dat is moeilijk te beoordelen. Maar feit is wel dat de moslims zich niet beperken tot Joden die in Israël wonen. Alle Joden deugen volgens hen niet. Dus er is een behoorlijke kans dat de Jodenhaat zonder Israël ook zou bestaan, al was het alleen maar omdat Joden bijvoorbeeld ook gezien worden als de verspreiders van AIDS en als personen die de media beheersen. Zonder Israël zouden de meeste Joden in de VS wonen en ongetwijfeld zouden antisemieten dan de Joden hebben beschuldigd de touwtjes in handen te hebben inzake het beleid van de VS (wat overigens nu ook al het geval is).

Van jodenhaat tot zelfmoordterrorisme is een pittige studie die veel aandacht zou moeten hebben van Nederlanders die zich bezighouden met het Midden-Oosten. Dat het Israëlisch-Palestijns conflict slechts over een stuk land zou gaan wordt met dit boek duidelijk betwist. Veel problematischer is de anti-Joodse houding van de Arabieren die het beëindigen van het conflict in de weg staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
H. Jansen: Islam voor varkens, apen, ezels en andere beestenrecensieH. Jansen: Islam voor varkens, apen, ezels en andere beestenHans Jansen: Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten. In Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten bea…
De TBU regeling, wat is dat?De TBU regeling, wat is dat?De regeling Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven is een tegemoetkoming voor mensen met hoge ziektekosten en een laag ink…
Walvisvaarder en commandeur Marten Jansen van AmelandWalvisvaarder en commandeur Marten Jansen van AmelandMarten Jansen en Hidde Dirks Kat zijn tijdgenoten. Ze zijn alle twee commandeur op een walvisvaarder. Kat op de Juffrouw…
Joden in Nederland: Middeleeuwen  christelijke JodenhaatJoden in Nederland: Middeleeuwen christelijke JodenhaatHet is moeilijk te zeggen waarom in de eerste decennia van de vijftiende eeuw veel Joden in Nijmegen woonden. Mogelijk h…
Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaustmijn kijk opPalestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan HolocaustVeel mensen beweren dat de Palestijnen de prijs moesten betalen van de Holocaust. Zou er in Europa geen Joden zijn vervo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -Jansen"

Reactie

Tartuffel (infoteur), 16-11-2009 22:16 #1
Hoi Etsel,
Het is idd een aanbevelenswaardig boek, waar meer mensen kennis van zouden moeten nemen voor een goed begrip van het Midden-Oosten conflict. Ik gebruik het zelf als naslagwerk (voor de artikelen die ik schrijf).
Gr., Tartuffel Reactie infoteur, 17-11-2009
Hallo Tartuffel,

Inderdaad handig als naslagwerk. Lijkt me wel handig als er ooit nog eens een wat kortere versie van komt. Ik vrees dat nu veel mensen vanwege de dikte het boek niet zullen kopen in de winkel ((het boek is overigens niet zo duur) of lenen in de bibliotheek.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Jodenhaat
Reacties: 1
Schrijf mee!