InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Nadenken over Israël - Wiesje de Lange
recensie

Boekrecensie: Nadenken over Israël - Wiesje de Lange

Nadenken over Israël (Joodse Gids in het oude Israël-landschap) is een boek van Wiesje de Lange uit 2001. Het boek bestaat uit een verzameling commentaren op de politieke en maatschappelijke situatie in Israël geschreven vanuit Joods nationaal-religieuze optiek. De schrijfster is Wiesje de Lange. Al jaren laat zij haar licht schijnen op de staat Israël en is vooral bekend bij Christenen voor Israël voor welk blad zij regelmatig schrijft.

Gegevens

  • titel: Nadenken over Israël (Joodse Gids in het oude Israël-landschap)
  • auteur: Wiesje de Lange
  • jaar: 2001
  • uitgeverij: Kok, Kampen
  • ISBN: 90-435-0358-4

Gegevens over de auteur Wiesje de Lange

Meer informatie over de schrijfster, klik op: Boekrecensie: Erfdeel en oogappel - Wiesje de Lange of op Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de Lange. Deze twee boeken maken deel uit voor de trilogie waarvan 'Nadenken over Israël' het eerste deel is.

Inhoud 'Nadenken over Israël'

Het boek bestaat uit een verzameling commentaren op de politieke en maatschappelijke situatie in Israël geschreven vanuit Joods nationaal-religieuze optiek. Wiesje de Lange schrijft op de achterkant van haar boek dat het land Israël en de geschiedenis van Israël alleen maar begrepen kunnen worden indien men de Bijbel kent. Veel mensen kennen de Bijbel niet en zo blijft Israël voor hen een gesloten boek. Om wat meer duidelijkheid te bieden over het land behandelt de schrijfster in tien hoofdstukken diverse inzichten. Zo worden de grenzen van Israël behandeld, wordt ingegaan op het feit dat Jodendom tegenover totalitarisme staat, wordt verteld hoe de Bijbel door de Joden bestudeerd wordt, wordt iets verteld over het anti-Jodendom, geloof en ongeloof en de eenheid van Israël. Kortom een scala aan onderwerpen die meer duidelijkheid moeten bieden over Israël.

Mening Etsel over 'Nadenken over Israël'

De grenzen van Israël. De wereld heeft er geen vrede mee

Het is niet handig om op alle hoofdstukken in te gaan. Beter is om één hoofdstuk wat uitgebreider te bespreken. Het gaat dan om het artikel: 'De grenzen van Israël. De wereld heeft er geen vrede mee'. In dit commentaar legt Wiesje de Lange haarfijn uit hoe de wereld tracht om Israël los te weken van het Verbond met HaShem. Dit is onmogelijk omdat het verbond eeuwig is, maar toch tracht de wereld dit te doen. Zij doet dit door middel van 'vredesakkoorden' die gedoemd zijn te mislukken omdat er geen zegen op ligt. Hoe meer land Israël weggeeft hoe kwetsbaarder het wordt. Het land is immers door God aan het Joodse volk gegeven en mag dus niet worden weggegeven. Israël werd al in Bijbelse tijden aangevallen door haar vijanden. In dat opzicht is er dus niet veel veranderd met nu. Maar de belagers zullen al vechtend de waarheid weten. Zij vechten dan ook niet tegen Israël als grootste vijand, maar tegen de kennis van de verwarrende, eeuwige waarheid. Dat is ook bijvoorbeeld de reden dat de moslims de Rotskoepel hebben gebouwd op de restanten van de Tempel. De moslims weten dat daar eens weer de Tempel zal staan.

morele claim

Wat misschien nog wat duidelijker in dit hoofdstuk naar voren had kunnen worden gebracht is het feit dat Israël het enige land ter wereld is dat door G'd is toegewezen aan een volk (het Joodse volk). Alle andere landen zijn door verovering tot stand gekomen. Omdat G'd de Absolute Waarheid is de Joodse claim op het land een morele claim (G'd geeft het land aan hen), terwijl de andere landen zich dus kunnen slechts beroepen op verovering.

Kanaän vervloekt; Sem gezegend

De Tora begint volgens Rashi (Joodse commentator) niet voor niets met de Schepping. Zou het met de mitswot zijn begonnen dan zouden de niet-Joden zeggen dat de Joden het land van de zeven natiën van Kanaän zou hebben gestolen. Nu de Tora begint met de Schepping en de mensheid weet dat de aarde G'd toebehoort, weet ze dat G'd het is die het land aan de Joden (het Uitverkoren volk) heeft geschonken. HaShem doet die belofte al in Genesis 9:26 waarin hij Sem en zijn nakomeling zegent (in feite heeft G'd het al bepaald ten tijde van de Schepping). Rashi zegt dat de nakomelingen van Sem (waaronder Abraham) de belofte krijgt te gaan wonen in het Land Kanaän. Later echter hadden de Kanaänieten het land geleidelijk veroverd op de nakomelingen van Sem (zie commentaar Rashi bij Genesis 12:6). Dat vergeet de wereld. De wereld doet alsof de Kanaänieten de oorspronkelijke bewoners waren van Palestina, maar dat is niet zo. Dat Jasser Arafat destijds riep dat de Palestijnen oorspronkelijk van de Kanaänieten afstammen en dus de rechtmatige eigenaren zijn van het land was om die reden volstrekt onjuist. De Kanaänieten hadden helemaal geen recht op het gebied. Kanaän was vervloekt (zie Genesis 9:25) en kon dus geen rechtmatige eigenaar zijn die door G'd was aangewezen om de opdracht van G'd in het Heilige Land te vervullen. Bovendien zondigden de Kanaänieten tegenover G'd; zij aanbaden afgoden. Zodoende konden zij niet in aanmerking komen voor het Heilige Land. Sem daarentegen was gezegend en van hem stamde Abraham ook vanaf die uiteindelijk naar Kanaän trok dat het Beloofde Land moest worden in opdracht van HaShem.

onderwerping

Dat de Tora steeds de term 'Land van Kanaän' gebruikt ook nadat de Joden het land in bezit hebben genomen, is omdat Kanaän de eerste slaaf was. Kanaän komt van het Hebreeuwse woord hachna'a, dat 'onderwerping' betekent. De boodschap van deze term is dat zolang de Joden de wil van G'd doen, zij het land in bezit mogen houden. Doen zij dit niet dan worden zij slaven van de natiën. Daarom is het van zeer groot belang dat Joden de wil van G'd doen wanneer ze in het Heilige Land wonen waar HaShem dagelijks over waakt. Het Joodse volk moet alleen naar HaShem luisteren en niet naar de wereld. Dat betekent dat het geen gebied mag weggeven wat het van G'd heeft gekregen. Ook niet onder de valse voorwendsel van zogenaamde vrede.

zegen op het land zolang Erets Jisraeel Joods bezit is en de Joden de mitswot naleven

Erets Jisraeel blijft eeuwig Joods eigendom (ook tijdens de Galoet) en kan niet in bezit komen van anderen volkeren zoals de Palestijnen. Wie overigens de geschiedenis van Palestina kent ziet dat het land verwaarloosd werd ten tijde dat de Joden er uit verjaagd werden; er rustte geen zegen op het land toen andere volkeren het land bewoonden. Vanaf de Schepping maakte G'd Erets Jisraeel uniek, bestemd voor het Joodse volk die het waard is in de ogen van HaShem. Daarom ontnam G'd het land van de zeven natiën en gaf het aan de Joden. Het was het resultaat van het Joodse streven: de Joden hebben volgens G'd het land verdiend door het te veroveren en door de mitswot (plichten) na te leven. Daarom rust de zegen op het land. De linkse niet-religieuze Joden moeten zich dus realiseren dat er alleen vrede komt als de mitswot worden nageleefd; er komt geen vrede door gebied weg te geven dat door HaShem aan de Joden is geschonken. Ook die waarheid is terug te vinden in de Bijbel!

Al met al een goed boek van Wiesje de Lange waarin weer eens duidelijk wordt gemaakt dat de Joodse Bijbel een waarheid is waar de wereld niet om heen kan zelfs al zou ze dit willen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël  W. de LangerecensieBoekrecensie: Historisch overzicht over Israël W. de LangeWiesje de Lange, een nationaal-religieuze Nederlandse Jodin woonachtig in Israël, heeft voor Christenen voor Israël (Cha…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Israëlisch-Arabisch conflict 9: UitputtingsoorlogIsraëlisch-Arabisch conflict 9: UitputtingsoorlogNa de Zesdaagse Oorlog bleven de vijandigheden van de Arabieren tegen Israël doorgaan. Langs het Suezkanaal werden bloed…
Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export)Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export)In 2009 werd een groot aardgasreservoir van 311 miljard kubieke meter (BCM) voor de kust van Israël ontdekt. In de volge…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Nadenken over Israël - Wiesje de Lange"

Reactie

Wiesjedelange (infoteur), 18-10-2009 08:56 #1
Etsel. wanneer iedereen die recensie van jou nu even leest, begrijpt en accepteert hebben de Joden de oorlog tegen de opstandigen (tegen G'd) gewonnen. Op den duur wint het volk die oorlog, het zou heerlijk zijn wanneer het spoedig zou kunnen gebeuren.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!