InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Vertaalster door Leila Aboulela
recensie

De Vertaalster door Leila Aboulela

De Vertaalster is een bijzonder verhaal in de moderne literatuur. In een wereld waarin de Islam en moslimvrouwen meestal op een negatieve manier in beeld komen, laat dit boek het innerlijke leven van een moslima tot leven komen. Aboulela laat zien dat er meer is in het leven van moslimvrouwen dan alleen maar kommer en kwel en doet dat op poëtische wijze.

Het Boek

Titel: De Vertaalster
Oorspronkelijke (Engelse) Titel: The Translator
Auteur: Leila Aboulela
Uitgeverij: De Geus
Plaats en Jaar van Uitgave: Amsterdam, 2001
ISBN: 90-445-0104-6

De Inhoud

In de Vertaalster vertelt Aboulela het bijzondere verhaal van een moslima in het Westen. Sammar is een jonge weduwe, die na vier jaar nog steeds rouwt om de dood van haar man Tarig. Samen met Tarig woonde ze in Schotland, waar Tarig studeerde. Op een noodlottige dag komt hij door een ongeluk om het leven. Na de dood van Tarig gaat Sammar samen met haar zoontje Amir terug naar Khartoum, waar ze bij haar schoonmoeder en tante Mahazen woont. Mahazen geeft haar het gevoel dat zij de reden is dat Tarig is overleden. Wanneer Sammar wil hertrouwen met een oudere man die al twee vrouwen heeft steekt Mahazen daar een stukje voor en Sammar besluit terug te gaan naar Schotland. Haar zoontje blijft achter bij Mahazen. Vier lange jaren woont en werkt Sammar in Schotland, maar eigenlijk leeft ze niet echt, ze beleeft alles als in een waas. Ze werkt op de universiteit als vertaalster voor Rae, een professor die zich bezig houdt met de Islam. Rae is een van de weinige mensen bij wie ze zich op haar gemak voelt, ze heeft het idee dat hij haar begrijpt. Yasmin, een collega die ook voor Rae werkt, beweert echter dat het alleen maar komt doordat Rae een oriëntalist is.

De relatie tussen Rae en Sammar verandert na verloop van tijd en langzaam laten ze elkaar toe in hun persoonlijke leven. Rae zorgt ervoor dat Sammar als vertaalster naar Egypte kan voor een korte periode, van waaruit ze meteen een korte vakantie naar Khartoum kan maken om haar zoon op te halen. Tijdens de kerstvakantie belt Rae haar dagelijks en vertellen ze elkaar over hun leven. Rae heeft in Marokko gewoond en is daar getrouwd geweest. Hij vertelt Sammar over dat huwelijk en ook over zijn tweede huwelijk, waaruit hij een dochter heeft. Sammar weet dat ze verliefd is, maar weet zich maar moeilijk raad met haar gevoelens. Na een lange periode van rouw is ze nu opeens verliefd op een Westerse man die geen moslim is. Vlak voor ze naar Egypte vertrekt trekt ze de stoute schoenen aan en vraagt Rae om moslim te worden om met haar te trouwen. Rae voelt zich zo overvallen, dat hij op de vraag of hij gelooft antwoordt dat hij het niet weet. Sammar raakt totaal in de war en vlucht weg. Ze gaat naar Egypte en vervolgens naar Sudan. In Sudan besluit ze niet terug te keren naar Schotland, ze voelt zich vernedert en vindt het beter om 'thuis' te blijven. Ze gaat opnieuw bij Mahazen en haar zoontje wonen. Haar tante blijft haar beschuldigen, vindt dat ze terug moet gaan naar Schotland, dat ze zich nuttig moet maken. Maar Sammar heeft het gevoel dat ze dat niet meer kan. Ze besluit de rest van haar leven te blijven bidden voor de bekering van Rae, niet om met hem te kunnen trouwen, want ze ziet dat nu als haar fout. Ze vroeg hem om moslim te worden om met hem te kunnen trouwen, niet om hem tot het voor haar ware geloof te bekeren.

Op een dag komt er een brief van een wederzijdse kennis, waarin die schrijft dat Rae bekeerd is en vervolgens krijgt ze ook een brief van Rae. Rae komt naar Sudan om met haar te trouwen en samen met Amir terug te gaan naar Schotland.

Mening

De Vertaalster laat de Westerling op een nieuwe manier kennis maken met de Islam, met een moslimvrouw. In dit boek proeft men de zuiverheid en liefde van Sammar, Aboulela beschrijft op een poëtische manier het verhaal van Sammar. Ze laat Khartoum tot leven komen op een manier waarop alleen iemand dat kan die in het land gewoond heeft en er veel van houdt. De positieve benadering van de Islam, de beschrijving van de vervreemding van iemand uit Afrika en de Islamitische wereld die terecht komt in het Westen maken dit boek alleen al de moeite waard. Het is een verfrissend geluid naast alle boeken over ellende in de Islamitische wereld. Dit boek beschrijft een vrouw die vasthoudt aan haar religie, daar moed en kracht uithaalt. Het enige minpunt, als je dat al zo kan zien, is het einde, dat misschien wat ongeloofwaardig is. De bekering van Rae is niet vreemd, gezien zijn gedrag eerder in het boek, maar de manier waarop hij plotseling naar Sudan komt om met Sammar te trouwen gaat wel erg snel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Aboulela, Leila De vertaalster Uitgeverij De Geus 1999

Reageer op het artikel "De Vertaalster door Leila Aboulela"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boekrecensies
Recensies…
Schrijf mee!