InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Emoticon - Jessica Durlacher
recensie

Boekrecensie: Emoticon - Jessica Durlacher

Boekrecensie: Emoticon - Jessica Durlacher Emoticon (2004) is een boek van Jessica Durlacher over vriendschap en liefdes tegen de achtergrond van het Israëlisch-Palestijns conflict met al zijn tragedies. Ook de hoofdpersonen raken betrokken bij een tragedie dat gebaseerd is op een waar gebeurd feit. Een goed geschreven meeslepend boek dat een dramatisch einde kent.

Gegevens

  • titel: Emoticon
  • auteur: Jessica Durlacher
  • jaar: 2004
  • uitgeverij: De Bezige Bij
  • ISBN: 90-234-1062-9

Over de auteur Jessica Durlacher

Jessica Durlacher (1961), getrouwd met schrijver Leon de Winter, is één van de grotere schrijfsters in Nederland. Emoticon is haar derde roman. In 1997 debuteerde ze met 'Het geweten'. In 2000 schreef ze het boek 'De dochter'. Durlacher was aanvankelijk bang niet goed als schrijfster te slagen omdat ze te veel gezien zou worden als de dochter van schrijver G.L. Durlacher die in 1996 overleed. Tot op heden heeft ze in het schrijverschap echter geen 'last' gehad van haar beroemde vader en heeft zich zich goed ontwikkeld.

Inhoud 'Emoticon'

proloog

Het boek begint met een proloog waarin een Palestijnse vrouw Aisja een ontmoeting heeft met de Nederlandse-Israëlische jongen Daniel. Daniel heeft geen flauw vermoeden wat hem te wachten staat....

Daniel Klein, Lola Klein en Ester Michaëls

Het is 1984 als Daniel wordt geboren als zoon van Lola Klein en, naar zij beweert, Baruch met wie Lola sex heeft gehad in een kibboets. Ester Michaëls, haar vriendin, was zwanger gemaakt door een zekere Arik, maar heeft tijdig abortus laten plegen. Achttien jaar later gaat Ester opnieuw naar Israël om een conferentie over de Holocaust bij te wonen. Ze heeft tijdens haar jeugd veel over de Holocaust gehoord omdat haar vader Joods is en in een concentratiekamp heeft gezeten. Ze raakt in Israël van slag door de Palestijnse aanslagen en vraagt Lola of ze bij haar in Nederland een tijdje mag blijven. Zo leren we Daniel kennen. Hoewel hij Joods is (Lola, zijn moeder is Joods), doet hij er weinig aan. Maar sinds een paar jaar heeft Lola een verhouding met Maurice en die wil dat Daniel zich laat besnijden en Bar Mitswa doet. Daniel wordt verliefd op Dana. Na voldoende drank en weed op durft hij met haar naar bed te gaan. Daarna hoort hij niets meer van Dana. Ze blijkt een andere vriend te hebben. Daniël besluit om na zijn examen vrijwilliger van Sar El te worden. Hij gaat op een legerbasis in Israël vrijwilligers werk doen. Daniel is een uitgesproken zionist. Ester die wederom naar Israël gaat omdat ze verliefd is op Raphael, heeft afgesproken met Lola dat ze op Daniël zou letten.

Aisja

Ondertussen heeft de lezer ook kennis kunnen maken met de Palestijnse Aisja. Ze is een Palestijnse activiste (tegen de zin van haar broer Tarik die haar hardhandig aanpakt) en is zeer actief op het internet waar ze zich vrij voelt. Zo heeft ze o.a. via internet contact met de Japanse Mitsuko. Ze komt ook in contact met Rasjid Farsoen, een Amerikaanse Palestijn, die voor een krant werkt. Aisja gaat ook voor de krant werken door interviews te houden.

Tragedie

Ester wil Daniel helpen zijn biologische vader te zoeken die architect is. Wanneer ze op internet kijkt ontdekt ze dat niet Baruch de biologische vader is maar Arik, waarmee Ester ook het bed had gedeeld. Ester is kwaad op Lola. Ester maakt even later een afspraak met Raphael op het terras van het American Colony Hotel. Raphael komt echter te laat en zo ontmoet Ester toevallig Aisja die ook bij het hotel is voor een interview met een politicus. Ze praten over internet en Ester geeft Aisja het internetadres van Daniel. Daniel gaat naar Arik en ontdekt dat deze er helemaal niet Joods uitziet. Hij besluit hem niet te ontmoeten. Tien dagen nadat Daniel begonnen is met zijn werk op de legerbasis is hij plotseling verdwenen. Ester is in paniek en belt Lola op die meteen naar Israël vliegt. Het leger denkt dat hij een ontmoeting heeft met een Israëlisch meisje. Maar de naam blijkt verzonnen te zijn door een Palestijnse vrouw waarmee Daniël een romantische ontmoeting heeft, althans dat denkt hij....

Een stukje tekst

Daarna had ze nog even op zijn website gekeken - hongerig en schuldig tegelijk. Daniel had een wervend stuk toegevoegd over de vrijwilligersorganisatie waarvoor hij nu werkte.
Hij is echt bezeten, dacht Etser. De goeiige ijver om dat te doen!
'Krijg je veel e-mails als reactie op je website?' had ze de avond ervoor nog aan Daniel gevraagd.
'Dat kun je wel zeggen, ja! had Daniel nogal luid geantwoord. Hij keek niet op van zijn bord terwijl hij het zei, en ze dacht zelfs even dat ze hem zag kleuren onder zijn donkerbruin gebrande huid.
Aha, dacht ze. Dus die website was meer dan goeiige ijver.
Maar verder dan dat had ze niet gedacht.
Waarom zou ze ook?

Mening Etsel over Emoticon

Complex verhaal

In een interview met NRC-boeken zegt Jessica Durlacher over haar boek: "Het verhaal is erg complex geworden: drie hoofdpersonen, drie perspectieven en evenveel verhaallijnen lopen door elkaar heen." Dat moet ik beamen. Het begin van het boek was erg lastig om te lezen omdat het zo complex was. Ik wist waar het boek overging, namelijk een waar gebeurde tragedie in het Israëlisch-Palestijns conflict (weliswaar in een andere gedaante en een iets andere context). Maar pas vanaf het moment dat duidelijk werd in het boek dat de tragedie zich zou gaan voltrekken, was het verhaal makkelijker te volgen. Dat wil niet zeggen dat ik niet genoten heb van het eerste deel van het boek, maar het was soms moeilijk te volgen. En pas op het einde van het boek werden me alle verhoudingen een stuk duidelijker.

Vriendschap en liefdes

Het is duidelijk dat vriendschap en liefdes het thema vormen van het verhaal. Het Palestijnse-Israëlisch conflict speelt voornamelijk op de achtergrond een rol (aanslagen, de bezetting, het leger etc.), behalve in de stukken die gingen over Aisja. Daar speelt het conflict wel een voorname rol, hoewel weer niet duidelijk is wat de motieven van Aisja zijn bij de tragedie dat zich later ontpopt. Liever had ik de situatie omgekeerd gezien: het Palestijns-Israëlisch conflict het thema van het boek en op de achtergrond de vriendschap en liefdes. Misschien zou het verhaal dan minder persoonlijk zijn geweest, maar volgens mij zou dan de tragedie die zich op het eind afspeelt veel beter tot zijn recht zijn gekomen. Nu blijft, zoals gezegd, min of meer onduidelijk wat de ware motieven van Aisja waren (hoewel die in het echt misschien ook onduidelijk zijn gebleven).

Maar goed Durlacher heeft nu eenmaal op deze wijze haar boek geschreven en daar is verder niets mis mee, als je meer houdt van verhalen over vriendschap en liefdes dan over het toch al extreem veel beschreven Israëlisch-Palestijns conflict. Bovendien kan ik het thema ook wel begrijpen omdat de tragedie alle kenmerken in zich heeft van een liefdesrelatie (althans bezien vanuit het oogpunt van Daniel). Daniel was op zoek naar liefde wat mislukt is bij Dana. Bij Aisja hoopt hij op meer succes. Ook bij Lola en Ester, de andere hoofdpersonen in het boek, is sprake van mislukte relaties.

Internet

Ook wil ik nog iets zeggen over het internet dat een grote rol speelt in Durlachers boek. Internet is inderdaad een onpersoonlijk medium waarbij mensen zich anders kunnen voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zo zijn pedofielen op internet actief die zich voordoen als leeftijdsgenoten van jonge kinderen om zo met hen in contact te komen. Ook wordt internet gebruikt voor andere sex doeleinden om bijvoorbeeld puber meisjes zich te laten ontbloten voor de webcam onder bedreiging van chantage.
In dit geval trapt Daniel in de val van de Palestijnse vrouw die zich op internet voordoet als een Israëlische vrouw. Wanneer je het verhaal leest lijkt er sprake te zijn van naïef gedrag van Daniel. Maar liefde maakt blind en kennelijk heeft hij zich te veel door zijn hormonen laten leiden. Voor hetzelfde geld was het drama gebeurt zonder internet en had hij Aisja ergens op straat tegen het lijf gelopen. Zou Daniël dan minder naïef zijn geweest? Bovendien had Ester ook een ontmoeting gehad met Aisja vóór het drama en was haar niets bijzonder opgevallen en had zelfs Daniels internetadres gegeven.

Spannend

Al met al heeft Durlacher een goed boek geschreven dat vooral spannend wordt op het eind. Het beschrijft redelijk neutraal het Israëlisch-Palestijns conflict. De dialogen zijn goed en de personages zijn goed uitgewerkt.

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De held  Jessica DurlacherrecensieBoekrecensie: De held Jessica DurlacherDe held uit 2010 is alweer de negende roman van Jessica Durlacher. Het betreft een adembenemende roman over familie, lie…
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
De tragische dood van Jessica DubroffJessica Dubroff kwam op 11 april 1996 op zevenjarige leeftijd om het leven toen het vliegtuigje neerstortte waarmee ze a…
Boekrecensie: Israël en ik  Bert de BruinrecensieBoekrecensie: Israël en ik Bert de BruinN.a.v. het 60-jarig bestaan van Israël in 2008 heeft Bert de Bruin (historicus en publicist) in samenwerking met het CID…
Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflictrecensieRecensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflictBoekrecensie: Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict Hadassa Hirschfeld. Dit boek dateert uit 2011 en behoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Emoticon - Jessica Durlacher"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!