InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de Lange
recensie

Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de Lange

Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de Lange Meeluisteren met Israel is het prachtige boek van Wiesje de Lange uit 2004. Het gaat over de unieke positie van Israël in de wereld. Israël dient te luisteren naar G'd en de heidense volkeren dienen met Israël mee te luisteren. Maar vaak doen ze dit niet en bestrijden ze het Joodse volk op alle mogelijke manieren. Deze strijd is niet alleen tegen Joden maar ook tegen G'd gericht. Wie echter G'd wil dienen zal moeten meeluisteren met het Joodse volk.

Gegevens

  • titel: Meeluisteren met Israel
  • auteur: Wiesje de Lange
  • jaar: 2004
  • uitgever: Kok Kampen
  • ISBN: 90-435-0988-4

Over de auteur Wiesje de lange

Wiesje de Lange is auteur van verschillende boeken die over Israël, Jodendom en de Tweede Wereldoorlog gaan. 'Meeluisteren met Israel' is het tweede boek van een trilogie 'Joodse gids in het oude Israël-landschap'

Inhoud 'Meeluisteren met Israel'

'Meeluisteren met Israel' is een boek met meeslepende essays over de positie van Israël onder de volkeren. Israël speelt een belangrijke rol in de wereld omdat het Uitverkoren volk is die als opdracht heeft het geloof in Eén G'd te verspreiden. Daarvoor moet Israël naar G'd luisteren: Shema Jisraeel (Hoor, o Israël). Is Israël erin geslaagd de boodschap te verkondigen? In zekere zin wel, daar de Tenach in de meeste talen is vertaald. Toch hebben christenen en moslims een eigen versie gevormd van het monotheïsme. Christenen en moslims zagen zichzelf als uitverkoren. Ze gingen daardoor Joden als vijanden zien en hen vervolgen en martelen. In plaats van meeluisteren vochten ze tegen het Joodse volk en daarmee tegen HaShem. Met dit boek probeert de schrijfster de lezers (veelal christenen) weer mee te laten luisteren met Israël. In dertien hoofdstukken komen tal van zaken aan de orde, zoals: Kabbala, de waarschuwing van Jeremia, Israël die de Eeuwige dient, de islam die weinig gemeen heeft met het Jodendom, de tempel in Jeruzalem, de unieke verhouding tussen Israël en de volkeren, hoe met het kwaad om te gaan, over G'ddelijke genezing, etc.

Mening Etsel over 'Meeluisteren met Israel'

Met veel kennis van zaken heeft Wiesje de Lange een aantal essays geschreven welke afgeronde verhalen zijn maar toch ook als één geheel gelezen kunnen worden. De Lange draagt het typisch nationaal-religieuze orthodoxe Joodse standpunt uit. De nationaal-religieuze Joden zien heel het land Israël als Joods bezit conform de Bijbelse belofte. Voor hen zijn vredesverdragen zoals de Oslo-Akkoorden niet veel waard. Israël kan slechts vrede bereiken door naar haShem te blijven luisteren en niet door te luisteren naar de leugens van de volkeren die Israël historisch probeerden te benadelen. Met Bijbelse waarheden kan Israël niet bevochten worden.

Hoewel haar boek voornamelijk door Christenen (van Israël) wordt gelezen die goede banden onderhouden met de nationaal-religieuze Joden, benadert zij het christendom ook kritisch. De strijd die het christendom eeuwenlang met de Joden heeft gestreden wordt in het boek niet achterwege gelaten, hoewel de nadruk ligt op de islam. Dat laatste is niet zo verwonderlijk natuurlijk, omdat het Joodse volk momenteel meer in de clinch ligt met de Arabieren c.q. moslims dan met christenen.

Toch vraag ik mij af in hoeverre de christelijke lezers Wiesje de Lange kunnen volgen en met haar kunnen meeluisteren. Persoonlijk heb ik daar geen zicht op. Wiesje zal ongetwijfeld veel contacten onderhouden met haar christelijke lezers en dat veel beter kunnen beoordelen. Natuurlijk zien deze christenen het Joodse volk als uitverkoren, maar in hoeverre accepteren deze christenen bijvoorbeeld de Kabbala? En begrijpen ze Wiesje dat als ze het heeft over de komst Masjiach daarmee niet de wederkomst van Jezus bedoelt?

Mijn persoonlijke mening over de positie van Israël onder de volkeren komt overeen met die van Wiesje de Lange. In mijn eigen woorden wil ik daar nog het volgende aan toevoegen. Net zoals de Joden door de geschiedenis heen een test voor de wereld zijn geweest, vormt nu Israël die test. De kern van het antisemitisme is jaloezie ten aanzien van de prestaties van het Joodse volk. Tegenwoordig is dat jaloezie ten aanzien van Israël. Antisemieten kunnen het niet uitstaan dat Israël op allerlei terrein succesvol is. Israël wordt gehaat vanwege haar deugden en niet vanwege haar gebreken. Israël is een leider in de religieuze c.q. menselijke beschaving, technologische vooruitgang en wetenschappelijke vooruitgang. De test is of de wereld dit kan accepteren. Kiest de wereld samen met Israël voor G'ddelijke Bijbelse leer (de Tora), leven en rijkdom? Of wordt het barbarisme, de dood en jaloezie van de antisemieten?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Nadenken over Israël - Wiesje de LangeNadenken over Israël (Joodse Gids in het oude Israël-landschap) is een boek van Wiesje de Lange uit 2001. Het boek besta…
Boekrecensie: Erfdeel en oogappel - Wiesje de LangerecensieBoekrecensie: Erfdeel en oogappel - Wiesje de LangeIn 2008 is het boek 'Erfdeel en oogappel - Israël in politiek en profetie' van schrijfster Wiesje de Lange verschenen. D…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Israëlisch-Arabisch conflict 9: UitputtingsoorlogIsraëlisch-Arabisch conflict 9: UitputtingsoorlogNa de Zesdaagse Oorlog bleven de vijandigheden van de Arabieren tegen Israël doorgaan. Langs het Suezkanaal werden bloed…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Meeluisteren met Israel - Wiesje de Lange"

Reacties

Wiesjedelange (infoteur), 21-08-2009 11:51 #2
Na het schrijven van een boek is de auteur uitgesproken, behoort dat althans te zijn. Tot een nieuw boek wordt geschreven. Uitgesproken als schrijver wil niet zeggen "uitgesproken als Jood". De dialoog tussen Israel en de volken is in wezen eeuwig maar bereikt een groots moment van wederzijdse vervulling wanneer de wereld zal accepteren dat de Ene G'd van Israel de Heer der wereld is. Wordt ons deze waarheid niet dagelijks onder de neus gewreven door het wereldgebeuren? Men heeft ogen nodig om dit te kunnen zien en oren om met Israel mee te kunnen luisteren. Reactie infoteur, 21-08-2009
Een dialoog betekent een tweegesprek. Kan het Joodse volk dan ook nog iets leren van de andere volkeren? Je schrijft in je boek dat de islam weinig aanknopingspunten heeft met het Jodendom. Is het niet zo dat de moslims slechts kunnen luisteren naar de Joden?

Groet, Etsel

Dienaar, 21-08-2009 08:35 #1
Goede recensie, Etsel. Ik heb zelf nog gesproken met de auteur en kan je verzekeren dat zij net zoals ik, de liefde voor de G'd van Abraham, Isaak en Jacob op de eerste plaats stelt. Reactie infoteur, 21-08-2009
Bedankt!

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Reacties: 2
Schrijf mee!