InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Was Alles Maar Konijnen - Renske De Greef
recensie

Boekrecensie: Was Alles Maar Konijnen - Renske De Greef

Was Alles Maar Konijnen is het romandebuut van Renske De Greef, een hollandse jonge vrouw die bekend werd door haar sekscolumns.

Het boek

Gegevens

ISBN 978-90-290-8045-3
Uitgever: Meulenhoff

Inhoud

De 23-jarige Sara leeft het liefst in haar eigen wereldje. Ze maakt nachtwandelingen in het park en laat zich toezingen door een zwerver. Op één van die nachtwandelingen struikelt ze over een gewond konijn dat ze mee naar huis neemt en Otto noemt. Contact met de buitenwereld heeft ze amper en dan nog verloopt het meestal niet direct: ze legt contacten via Marktplaats, door briefjes in jaszakken te stoppen, door hulplijnen te bellen of door bordjes voor haar raam te plaatsen. Alleen met haar opa wil ze een goed contact krijgen maar omdat de man aan Alzheimer lijdt, lukt dit niet meer zoals zij zou willen. Maar dat wil Sara niet geweten hebben; op alle mogelijke manieren wil ze zichzelf er van overtuigen dat er niets mis is met haar opa maar ondertussen glijdt hij steeds verder weg.

Beoordeling

Was Alles Maar Konijnen wordt in veel recensies bejubeld als een sprookje in het genre van Le Fabuleux Destin D'Amélie Poulain. Nu vond en vind ik Amélie Poulain een geniale film maar dat kan ik niet van deze roman zeggen. Renske De Greef doet wel moeite: ze creëerde personages met een hoek af, bedacht de meest absurde situaties en schetste de geschiedenis van Sara aan de hand van herinneringen. En toch lukt het haar niet om me in haar wereld te sleuren. Het boek is in mijn ogen meer een verzameling van anekdotes dan een samenhangend geheel.

De Greef heeft een vlotte pen maar de anekdotes zijn puberaal en nietszeggend. De herinneringen volgen elkaar in dusdanig tempo op dat ze de overhand hebben op het verhaal in de tegenwoordige tijd, dat steeds meer op een raam voor de flashbacks lijkt dan op een echt verhaal.

Wel aandoenlijk zijn de scènes met de grootvader, die steeds meer grip op de werkelijkheid verliest. Hoewel de inhoudsbespreking op de achterflap doet vermoeden dat dit verhaal het belangrijkste is, wordt er toch weinig aandacht aan besteed. Jammer, hier had de schrijfster haar lezers op haar hand kunnen krijgen. In plaats daarvan heb ik moeite gehad om dit boek uit te lezen, ik heb het zelfs enkele weken laten liggen zonder aan te raken terwijl ik een goed boek in drie dagen kan uitlezen, het was allemaal net iets té vervreemdend voor mij.

De schrijfster

Renske De Greef maakte furore met haar columns over haar seksleven voor het onlinetijdschrift Spunk. Ze liet haar beste columns bundelen in Lust en bracht dit boek op 21-jarige leeftijd uit in 2004. Daarna volgden Seks in Afrika, Ja/Nee en Was alles maar konijnen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Was Alles Maar Konijnen - Renske De Greef"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 30-07-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!