InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Ja/Nee - Renske de Greef/Jan Hoek
recensie

Boekrecensie: Ja/Nee - Renske de Greef/Jan Hoek

Ja, geef me alsjeblieft aandacht/Nee, laat me toch met rust van een samenwerking van jeugdvrienden Renske de Greef en Jan Hoek. Het boek gaat over de vriendschap tussen de twee vrienden.

Het boek

Gegevens

ISBN 978-90-499-5017-0
Uitgever: Vassallucci, Amsterdam

Inhoud

Renske en Jan zijn al jarenlang de beste vrienden. Toch zijn ze elkaars tegenpolen: Renske is een sociaal beest dat haar ego laaft aan mannelijke aandacht en het liefst van elke avond een feest maakt om telkens in een ander bed te eindigen. Jan daarentegen is introverter, heeft moeite met sociale contacten en brengt zijn avonden liefst al masturberend in zijn eigen bed door. Los van elkaar beschrijven ze een serie gebeurtenissen die bepalend zijn voor hun vriendschap.

Beoordeling
Het uitgangspunt van het boek vind ik zeer origineel: beide schrijvers vertellen hetzelfde verhaal vanuit hun eigen standpunt, ze maken zelfs gebruik van dezelfde onderverdeling in hoofdstukken. Op deze manier merk je al snel dat een situatie door verschillende mensen helemaal anders kan worden geïnterpreteerd. Ik heb het boek om en om gelezen - dus elk hoofdstuk eerst vanuit Jans en daarna vanuit Renskes standpunt -, zo worden de verschillende interpretaties het duidelijkst.

Het plot vond ik op zijn zachts gezegd saai. Je volgt de twee vrienden tijdens een etentje, een kampeertrip, een bezoekje aan de discotheek, een nachtelijke trip in de dierentuin en een feestje. Allemaal zo standaard en eigenlijk gebeurt er niet echt iets schokkends. Het kon me allemaal niet zo veel deren eigenlijk. Dit kan ook liggen aan het feit dat ik niet kon sympathiseren met de hoofdpersonages: Renske dweept constant met mannen en heeft een constante nood aan hun aandacht. Ze wil altijd het middelpunt van de aandacht zijn. Jan daarentegen is een zielig ventje dat vaak masturbeert en maar weinig moeite doet om met mensen in contact te komen. Hij wil Renske constant opeisen voor zichzelf. Beiden hebben een groot ego en lijken zichzelf geweldig te vinden, wat op den duur storend wordt.

Het moet wel gezegd worden dat ik mezelf soms op een luide grinnik betrapte, vooral bij de beginscène van Jan, waar het masturbatiegedoe nog nieuw is. Vooral het tekstgebruik van Renske is bij vlagen poëtisch maar ik bleef me het hele boek toch afvragen waarom iedereen in 2004 zo lyrisch was over deze meid (misschien had ik beter eerst een ander boek van haar gelezen). Na afloop wenste ik eigenlijk dat ik het boek niet gelezen had.

De schrijvers

Renske De Greef maakte furore met haar columns over haar seksleven voor het onlinetijdschrift Spunk. Ze liet haar beste columns bundelen in Lust en bracht dit boek op 21-jarige leeftijd uit in 2004. Daarna volgden Seks in Afrika, Ja/Nee en Was alles maar konijnen. Jan Hoek is al sinds de middelbare school haar beste vriend en is ex-hoofdredacteur van Spunk.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Was Alles Maar Konijnen - Renske De GreefWas Alles Maar Konijnen is het romandebuut van Renske De Greef, een hollandse jonge vrouw die bekend werd door haar seks…
Opvoeden: consequent, met veel aandacht en liefdeOpvoeden: consequent, met veel aandacht en liefdeKinderen zijn een geschenk! Opvoeden hoeft niet zo moeilijk te zijn zolang je maar consequent bent. Kinderen hebben graa…
Opvoeden - belangrijke regelsOpvoeden - belangrijke regelsIedereen kent ze wel, de basisregels in de opvoeding. Voor elke ouder zijn deze basisregels een goede leidraad in de opv…
Bronnen en referenties
  • Bol.com

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Ja/Nee - Renske de Greef/Jan Hoek"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 13-06-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!