InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. Evers
recensie

Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. Evers

Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. Evers Uitverkoren voor het leven (2006) van rabbijn Raphael Evers e.a. behandelt de medische ethiek bezien vanuit Joodse optiek. Het boek is in feite een vervolg op het boek 'Op het leven' dat rabbijn Evers eerder schreef. Een aantal onderwerpen zijn dezelfde gebleven maar wel aangevuld met nieuwe informatie. Daarnaast komen ook nieuwe onderwerpen aan bod. Dit boek is een 'must' voor een ieder die op ethische wijze de wetenschappelijke vooruitgang in de gezondheidszorg wil volgen.

Gegevens

  • titel: Uitverkoren voor het leven (Medische ethiek bezien vanuit Joodse optiek.
  • auteur: Rabbijn mr. drs. R. Evers, A.P. Evers en J.A. Evers
  • uitgeverij: Amphora Books Amsterdam
  • jaar: 2006
  • ISBN-10: 90-6446-043-4
  • ISBN-13:978-90-6446-043-2

Over de auteur: Rabbijn Evers

Rabbijn Evers (1954) studeerde klinische psychologie en fiscaal recht. Sinds 1989 is hij rabbijn en vanaf 1990 werkt hij bij het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap (overkoepelend orgaan van orthodox-Joodse gemeenten in Nederland). In 1991 werd hij benoemd tot Rector van het Nederlands Israëlietisch Seminarium. Rabbijn Evers heeft al veel publicaties op zijn naam staan en treedt regelmatig in de media op om te vertellen over het Jodendom en Israël.

Inhoud boek 'Uitverkoren voor het leven'

De mens bestaat uit lichaam en ziel. Het lichaam is de voertuig van de ziel in de materiële wereld. Het is een zeer fijn instrument waar goede zorg voor noodzakelijk is. De mens heeft als plicht goed voor zijn/haar lichaam te zorgen. Daarnaast speelt de arts een belangrijke rol. Hij moet ervoor zorgen dat het lichaam goed blijft functioneren zodat de ziel haar opdracht op aarde maximaal kan vervullen.

Bovendien speelt tegenwoordig de biomedische kennis een rol. Hierbij komt de vraag aan de orde of we op Gods Troon mogen gaan zitten en onze eigen fysieke en spirituele lot mogen bepalen. Dit leidt tot een groot aantal ethische vraagstukken waarbij centraal staat waar het leven begint en eindigt.

Uitverkoren voor het levenUitverkoren voor het leven
In 25 hoofdstukken behandelt rabbijn Evers samen met twee andere auteurs verschillende ethische kwesties waarmee we tegenwoordig te maken hebben. Aan de orde komen:
  1. Menselijke waardigheid
  2. Geslachtsbepaling
  3. Stamceltherapie en wetenschappelijk onderzoek op embryo's
  4. Designbaby
  5. Draagmoederschap
  6. Borstvoeding
  7. Besnijdenis
  8. Vaderschapsonderzoek
  9. Handicaps
  10. Klonen
  11. Orgaandonatie
  12. Xenotransplantatie en vegetarisme
  13. Autonomie van de patiënt
  14. Medische experimenten
  15. Erfelijkheid
  16. Kweekvlees
  17. Alternatieve geneeskunde
  18. Psychiatrie
  19. Patiëntveiligheid
  20. Siamese tweeling
  21. Plastische chirurgie
  22. Fysiotherapie
  23. Dierenrechten
  24. Euthanasie
  25. Thanatopraxie

Mening Etsel

In mijn eerdere recensie Boekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. Evers schreef ik al over de waarde van de Joodse bronnen voor de nieuwste technologische ontwikkeling op medisch gebied. Dat kan ook niet anders omdat de Tora een eeuwigheidswaarde heeft. De kennis uit de oude tijd is en blijft altijd actueel. Of we het nu hebben over geslachtsbepaling of plastische chirurgie, op basis van de 'oude' Joodse bronnen weten we hoe we daar mee om moeten gaan. Uiteraard zijn er soms tegenstrijdige meningen onder de rabbijnen hoe te handelen in een specifieke situatie, maar over het algemeen bestaat er toch grote consensus.

Naast nieuwe onderwerpen zoals 'kweekvlees' en 'vaderschapsonderzoek', behandelt rabbijn Evers ook minder nieuwe onderwerpen die in het vorige boek niet behandeld zijn, zoals borstvoeding, handicaps, alternatieve geneeskunde, psychiatrie, fysiotherapie en dierenrechten.

Dat laatste onderwerp (dierenrechten) lijkt op het eerste gezicht niet zoveel met geneeskunde te maken hebben. Maar wanneer we het hebben over zaken als varkenspest, BSE en mond-en-klauwzeer, dan realiseren we ons dat het wel degelijk met de gezondheid van de mens te maken heeft. De Talmoed zegt dat, wanneer er een ziekte onder de varkens is, ook de mensen zich zorgen moeten maken omdat de ingewanden van varkens lijken op die van mensen. Ook de psychische opmaak van de mens bestaat in de laagste zielenregionen uit een nefesj behamiet, een dierlijke ziel. De mens heeft dus een aantal zaken met het dier gemeen. Vandaar dat in de Tora een uitgebreide regeling bestaat ter bescherming van het dier. Er wordt in de Tien Geboden zelfs dierenrust voorgeschreven op de Sjabbat.

Ik vond het lezen en bestuderen van dit boek prettiger dan het eerste boek (Op het leven). Dit heeft gedeeltelijk te maken met de opmaak, maar ook omdat minder uitstapjes zijn gemaakt naar allerlei verwijzingen van rabbinale uitspraken. Op zich was dat wel interessant, maar het bemoeilijkte wel het lezen.

Tevens was ook wel begrijpelijk dat er een vervolgboek moest komen omdat de medische wetenschap zich natuurlijk snel ontwikkelt. De gewone mens kan het nog amper allemaal goed volgen, laat staan dat het de juiste beslissingen kan nemen in bijvoorbeeld het geval van orgaandonatie.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de laatste ontwikkelingen van de medische wetenschap en vooral ook hoe daarin een standpunt in te nemen is dit boek een ware aanwinst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. EversIn het boek Op het Leven! (1997) van rabbijn Raphael Evers (zie foto) worden complexe medisch-ethische vraagstukken beha…
Joods medische ethiek: spirituele visie bij stamceltherapieIn dit artikel over stamceltherapie aandacht voor spirituele overwegingen betreffende deze medische techniek. We kijken…
Joods medische ethiek: stamceltherapie en onderzoek embryo'sWetenschappelijk onderzoek op embryo's wordt in Europa steeds meer wettelijk toegestaan. Het gaat hierbij o.a. om 'thera…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn  R. Evers/ L. MockrecensieBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…
Joods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieJoods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieWanneer we spreken over plastische chirurgie bedoelen we dat weefseldefecten hersteld worden voor zowel de vorm als de f…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. Evers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!