InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Stuk - Judith Visser
recensie

Boekrecensie: Stuk - Judith Visser

Stuk, de derde roman van de Nederlandse schrijfster Judith Visser, vertelt het verhaal van Elizabeth, die gepest wordt op school en zich steeds meer in haar fantasiewereld opsluit totdat ze een ingrijpende beslissing neemt. Verschillende actuele thema's zoals zelfverminking, eetstoornissen en pesten werden in het verhaal verwerkt.

Het boek

Gegevens

ISBN 90-225-5087-8
Uitgever: De Boekerij, Amsterdam

Inhoud

Elizabeth wordt al enkele jaren gepest door haar klasgenoten Sabina, Sebastiaan en Jeremy. Het zestienjarige, mollige meisje met bril heeft daardoor geen vrienden en leeft afgesloten van de rest van haar klas. Ook met haar moeder, die al enkele jaren gescheiden is van haar vader, kan ze niet praten over het gepest. In haar klas zit één jongen die haar aantrekt en haar een veilig gevoel geeft, Alec, die een relatie heeft met Riley, het mooiste en leukste meisje van de school. In haar fantasiewereld is Elizabeth Riley: ze stelt zich voor hoe het zou zijn om Alecs vriendinnetje te zijn en wil steeds meer op Riley lijken. En dan beslist ze op een dag om ook in de echte wereld Rileys plaats in te nemen.

Beoordeling

Toen ik de achterflap las, was ik er direct van overtuigd dat het verhaal niet goed zou aflopen. Mijn voorgevoel klopte maar het verhaal verloopt niet zoals ik gedacht had. In het eerste deel van het boek leren we Elizabeth kennen die op gruwelijke wijze gepest wordt door drie klasgenootjes. Op haar moeder moet ze niet rekenen, nadat ze scheidde van Elizabeths vader stortte zij zich volledig op haar werk. Tegen haar leraars wil ze niets zeggen omdat ze vreest dat de situatie nog zou verergeren. Dus blijft ze alleen met haar rat en haar gedachten, die we feilloos kunnen volgen dankzij het gebruik van de ik-persoon. De enige persoon waar ze vertrouwen in heeft, is Alec, een wat oudere en wijze jongen die al jaren een relatie heeft met Riley. In haar fantasie is ze Riley, voor haar is dat de oplossing voor de hel waarin ze leeft.

Bijna ongemerkt maar onomkeerbaar verandert het verlegen, dikke meisje in een psychopaat die geobsedeerd wordt door Alec. Doordat Judith Visser de gedachten van haar hoofdpersonage nauwkeurig en uitvoerig beschrijft, kan je als lezer de ommekeer wel begrijpen. Voor een buitenstaander is het onbegrijpbaar wat Elizabeth in het tweede deel van het boek uitspookt maar Judith Visser komt weer met een uitgebreide verklaring waardoor je op de één of andere vreemde manier haar werkwijze wel kan begrijpen. Hoe onrealistisch de plot soms ook lijkt.

Actuele thema's als pesten, scheidingen, eetstoornissen, zelfverminking, wraak, minderwaardigheidscomplex, zelfmoordgedachten en seks passeren allemaal de revue. Het thrillerelement is, zeker in het tweede deel van de roman, sterk aanwezig: soms was het zo heftig dat ik het boek gewoon moest wegleggen van spanning. Je voelt aan wat er gaat komen en je wil haar waarschuwen om het niet te doen maar je kan het helaas niet tegenhouden. Ik had niet verwacht dat het zo spannend ging zijn, het verhaal kruipt echt onder je huid.

Eens ik goed in het verhaal zat, kon ik bijna niet stoppen met lezen (behalve de spannende stukken dan). Judith Visser kan heel meeslepend vertellen en je voelt je echt verbonden met het hoofdpersonage.

De twee enige minpuntjes vind ik het feit dat Judith Visser haar hoofdpersonage heel veel vragen aan zichzelf laat stellen en dat ze in haar fantasiewereld vaak "what if-"situaties afdraait. Een enkele keer moet dat wel kunnen maar ik vind het trucje te vaak gebruikt in het boek.

Desalniettemin is dit een literaire thriller van formaat waarmee Judith Visser mij zeer positief heeft verrast. Soms deed het verhaal me zelfs denken aan Stephen King. Een aanrader, zeker voor jongvolwassenen en pubers!

De schrijfster

Judith Visser werd geboren op 29 januari 1978 In Rotterdam. Nadat ze afzag van de publicatie van een eerste roman over haar leven in Londen, waar ze na haar middelbare schooltijd terecht kwam, kwam het idee van Tegengif in haar op. Terwijl ze fulltime werkte op een kantoor begon ze 's avonds aan het schrijven van de roman. In 2005 krijgt ze een contract bij Uitgeverij Passage en in het najaar van 2006 is de publicatie van haar roman een feit. Het boek werd uitgeroepen tot het Beste Rotterdamse Boek van 2006. In oktober 2007 verscheen haar tweede roman, Tinseltown, het vervolg op Tegengif, die eveneens Beste Rotterdamse Boek van het jaar werd. Stuk is haar derde roman en dingt weer mee naar de Rotterdamse prijs. Judith Visser is ondertussen van uitgeverij veranderd en werkt fulltime als schrijfster.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Tegengif - Judith VisserTegengif is de debuutroman van Judith Visser, die ons een kijkje gunt in de wereld van de prostitutie.
Pesten veroorzaakt blijvende schadePesten veroorzaakt blijvende schadeIn de hoogste klassen van de basisschool en op de middelbare school worden kinderen vaak gepest. Dit kan de gepeste kind…
Mijn kind wordt gepestMijn kind wordt gepestJe hoopt dat het je eigen kind niet zal overkomen, PESTEN. Als het gebeurt, dan kun je als ouder optreden. In dit artike…
Wat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenWat kun je doen om pesten bij kinderen aan te pakkenPesten gebeurt niet alleen door lichamelijk geweld. De meeste gevallen van pesten gebeuren door schelden, vloeken of uit…
Pesten, wat doet dit met een kindPesten, sommige kinderen doen dit om erbij te horen, maar zij denken er niet aan wat dit kan doen met het kind dat gepes…
Bronnen en referenties
  • Officiële site Judith Visser

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Stuk - Judith Visser"

Reactie

Rebecca, 11-03-2009 09:50 #1
'Stuk' heb ik echt met verbazing en verbijstering gelezen. Wat een schrijfster is Judith Visser! Om de aandacht van de lezer zo vast te houden, om een hoofdpersoon die zo verknipt is toch te kunnen begrijpen, dat is echt knap! Ik vind dit echt een van de beste boeken die ik in tijden heb gelezen!

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 02-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!