InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Israël op een doordeweekse dag - Rachel Levy
recensie

Boekrecensie: Israël op een doordeweekse dag - Rachel Levy

Boekrecensie: Israël op een doordeweekse dag - Rachel Levy In 2008 is het boek 'Israël op een doordeweekse dag' van Rachel Levy uitgekomen. Het boek gaat over de confrontatie van haar zus Sara met de Israëlische maatschappij. Sara ligt in scheiding en stuit hierdoor op allerlei (kafkaëske) regels binnen de Israëlische bureaucratie. Ook geeft de auteur een beeld van hoe Israël er uitziet. Hoe zit het met de multiculturele maatschappij, immigratie, integratie, vrouwenemancipatie, stadsontwikkeling, jeugdzorg en de strijd tegen terreur.

Gegevens

  • titel: Israël op een doordeweekse dag
  • auteur: Rachel Levy
  • uitgeverij: Contact
  • jaar: 2008
  • ISBN: 9 789025 426095

Over de auteur

Rachel Levy werd in 1973 geboren. Ze is freelance journalist en werkt voor verschillende media in Nederland en in het buitenland. Ze studeerde Internationale Betrekkingen en Joodse Studies in Amsterdam, Jeruzalem en New York.

Inhoud van het boek 'Israël op een doordeweekse dag'

scheiding

Het boek begint met de beschrijving van een aantal Israëlische vrouwen die in scheiding liggen en de problemen die daarbij ontstaan. In het tweede hoofdstuk wordt de geschiedenis van Sara, de zus van Rachel, vertelt. Deze geschiedenis begint vanaf haar aankomst in Israël voor haar studie. Israël wordt inmiddels geteisterd door bomaanslagen. Maar Sara blijft want ze is zioniste. Na haar studie komt ze in de high-tech industrie. Daar ontmoet ze ook haar toekomstige man. Wanneer ze met hem trouwt (hij is van oriëntaalse afkomst) raakt ze al snel haar vrijheid kwijt. Zelf buiten wandelen, zelf bepalen waar ze werkt, zelf haar financiën beheren, worden naarmate het huwelijk langer duurt steeds minder vanzelfsprekend. Ze raakt depressief en wil scheiden. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk als in Nederland. Scheiding (evenals geboorte, huwelijk en begrafenis) wordt in Israël binnen de eigen religieus-etnische gemeenschap geregeld. Hierbij heeft de vrouw een zwakkere juridische status, ze is een agoena (geketende vrouw). In dit boek gaat het over het Joodse huwelijks- en scheidingsrecht.

scheidingsprocedure

Er is nog steeds grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de maatschappij. Dit komt ook tot uitdrukking bij de scheiding. Voor Sara staat vast dat ze een advocaat moest hebben die haar -westerse- vrouwelijk maatstaven begrijpt. Zo komt ze terecht bij Keren Steinmetz, een geëmancipeerde nationaal-religieuze vrouw. Zij geeft Sara te kennen dat het geen gemakkelijke zaak zal worden. Dit komt omdat Sara buitenlandse is. Buitenlanders willen immers altijd het recht behouden om met de kinderen op familiebezoek naar het buitenland te gaan. Bemiddeling via de rechtbank over een internationale reisregeling mislukt dan ook. Uiteindelijk, na veel getouwtrek vanwege tegenwerking van haar man, lukt het Sara met behulp van twee andere advocaten (eerst Aron Cohen en later Aviva Ramon) wel te scheiden, maar mogen haar kinderen tot ze achttien zijn het land niet uit.

Modiin, snoepen, vaderschap, Jeruzalem, jeugdzorg

Dwars door het verhaal over haar zus Sara en de scheidingsperikelen behandelt Rachel Levy in het boek allerlei zaken die volgens Levy, evenals de scheidingsprocedure, eveneens gekenmerkt worden door veel regeltjes. Veel van deze zaken worden veroorzaakt door de bureaucratie. Ze vergelijkt de problemen met andere westerse samenlevingen, in het bijzonder Nederland. Zo gaat Levy in op de planning van de nieuwstad Modiin waar Sara woont tijdens haar huwelijk; verder meldt Levi dat vaderschap in Israël niet al te veel voorstelt (het zijn voornamelijk de moeders die voor de kinderen zorgen; vaders zijn volwassen kinderen) en vaders zijn wanbetalers wat betreft alimentatie; Jeruzalem wordt volgens Levy gekenmerkt door armoede, verloedering, een structureel gebrek aan werkgelegenheid, een slecht infrastructuur, etc. en de problemen worden slechts met veel moeite opgelost; de jeugdzorg (misstanden op het gebied van uithuisplaatsingen en adopties); etc.

Israël op een doordeweekse dagIsraël op een doordeweekse dag

Mening Etsel over het boek 'Israël op een doordeweekse dag'

Het idee om een boek te schrijven over de Israëlische samenleving is op zich een goed idee. Ik denk dat het boek een aardig beeld geeft van hoe gecompliceerd de Israëlische maatschappij eruit ziet. Het boek biedt de lezer de gelegenheid om eens door een andere bril naar Israël te kijken. Het is echter wel een wat rommelig boek geworden. Duidelijk is dat de echtscheiding van Sara als een rode draad door het boek loopt. Maar er worden teveel zijpaden bewandeld op plekken in het boek waar je het niet één, twee, drie verwacht. De ene keer gaat het over de planning van Modiin; een volgende keer gaat het over de jeugdzorg; en daarna komt de scheiding van Sara weer aan de orde. Dat leest op zich niet zo prettig. Het was beter geweest wanneer Rachel Levy de andere problemen van de Israëlische samenleving in aparte hoofdstukken had beschreven.

In het nawoord geeft Levy een toelichting op haar boek. Ze verontschuldigt zich dat ze voorbijgaat aan de problematiek met de Palestijnen en aan de successen van de Israëlische maatschappij. Ze schrijft daarentegen over de nuance verschillen tussen verschillende democratieën. Dat er slachtoffers zijn van het Israëlische systeem is niet uniek. Ook in andere landen komt dit voor. Israël hoort tot de democratische middenmoters. Nederland staat op de derde plaats. Israël wordt met problemen geconfronteerd, zoals terreur, waar Nederland pas sinds kort mee te maken heeft. Daardoor wordt in Israël, gesprek, ontmoeting en overleg minder vanzelfsprekend gezien als in Nederland. In Israël wordt teveel vanuit oorlogscontext gehandeld. Volgens Levy mag dat niet meer het uitgangspunt zijn van ieder debat. Ze verklaart de geslotenheid van de Israëlische samenleving vooral uit het slepende conflict met de Arabieren en het feit de Israël een immigratieland is.
Deels kan ik wel met de gedachtegang van Levy leven. Het is inderdaad zo dat in Israël bijna alles bezien wordt door de bril van de veiligheid. Daarmee komen andere belangrijke zaken op een tweede plan terecht. Ook deel ik de opmerking dat de immigratie een belangrijke rol speelt. Israël is nog lang niet die eenheid die wel in andere westerse landen aanwezig is.
Maar een belangrijk punt waar Levy mijns inziens aan voorbijgaat betreffende de huidige problemen, is het feit dat Israël lange tijd een socialistisch beleid voerde. Zo was de greep van de overheid op de burger erg groot. Israël heeft maar met grote moeite afstand kunnen nemen van het socialistische beleid zelfs toen in 1977 de Likoed aan de macht kwam. Pas in de jaren 1990 is het land liberaler geworden. Deze lange invloed van het socialisme werkte door in de bureaucratie waar Israël berucht om is.

Het hele scheidingsverhaal van Sara is om allerlei redenen gecompliceerd. Hier speelt natuurlijk de Joodse religie een belangrijke rol die scheiden lastig maakt (Sara raakt verstrikt in het machtsspel tussen de rabbinale en de civiele rechtbank; sinds 1995 bestaat er ook nog de familierechtbank wat het nog ingewikkelder maakt). Maar in Sara' s geval gaat het ook nog eens om het feit dat Sara van Nederlandse komaf is en haar man gebruik maakt van de Israëlische wetgeving om een uitreisverbod voor de kinderen op te leggen. Een droeve geschiedenis die pas in 2021 (als haar jongste kind 18 is en dan Israël uit kan) formeel kan worden afgerond.

Concluderend kan ik zeggen dat het boek van Rachel Levy interessant is. Het laat zien dat Israël lang niet die ideale staat is zoals die in de fantasie van veel mensen (Joden) leeft. Toch zullen veel Joden wel min of meer met de huidige situatie kunnen leven, omdat Israël voor hen de enige plek is waar ze als Jood kunnen leven zonder daarop te worden aangesproken. Ook het feit dat de Israëlische overheid Joden (zo goed en kwaad als het gaat) beschermt tegen de boze buitenwereld speelt hierbij een rol. Desalniettemin hoop ik dat op den duur de veiligheid een minder prominente rol zal spelen in de Israëlische samenleving zodat andere zaken beter geregeld kunnen worden.

Gerelateerde artikelen
The Rachel HaircutThe Rachel Haircut, kortweg The Rachel genoemd, is het kapsel dat Jennifer Aniston in de eerste twee seizoenen van Frien…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israël op een doordeweekse dag - Rachel Levy"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!