InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het nieuwe leren van de keizer
recensie

Het nieuwe leren van de keizer

" De duivelsverzen van het onderwijs", zo typeert Prof. dr. Bob Smalhout in zijn voorwoord het boek " het nieuwe leren van de keizer" van de schrijver J. Jeronimoon. Een bundel van korte verhalen en columns over de veranderingen en vernieuwingen in het Nederlandse onderwijs.

Inleiding

In het huidige tijdsgewricht zijn het voorlezen van de aloude sprookjes 'not done' en toch verwijst de titel naar het sprookje van "de nieuwe kleren van de keizer". In dit sprookje wil de keizer nieuwe kleren, maar niet zomaar nieuwe kleren, het moeten exquise, nog nooit geziene, extraordinaire en vooral prachtig mooie kleren zijn die niemand heeft en die iedereen in bewondering moet aanschouwen. De kledingadviseurs van de keizer doen hun uiterste best maar geen enkele stof op de hele wereld voldoet aan de eisen van de keizer. Tot op een dag een kledingadviseur de keizer een nieuwe stof laat zien, een onzichtbare stof, die alleen voorbestemd is voor keizerlijke gewaden. De keizer beveelt om onmiddellijk de mooiste kleren uit de stof te laten maken en ijverig beginnen de keizerlijke knipsters en naaisters broeken, vesten, hemden ja zelfs een keizerlijke mantel voor de keizer te ontwerpen. De keizer is opgetogen met zijn nieuwe kleren en gaat getooid in zijn nieuwe kleren van onzichtbare stof door het land. Al zijn onderdanen doen alsof het prachtige kleren zijn, slaken ho's en ha's, prijzen de keizer om zijn mooie nieuwe kleren. Niemand durft de waarheid te vertellen, bang voor de hoon en de straffen die de keizer uitdeelt bij tegenspraak en verzet. Alleen een kleine jongen heeft het lef om te roepen " de Keizer loopt in zijn blote kont".

J. Jeronimoon is de kleine jongen uit het sprookje die het aandurft om de leugens en de desastreuze gevolgen van 'het nieuwe leren" aan de kaak te stellen.

Inhoud

Het nieuwe leren van de keizer is een bundel van verhalen en columns die de schrijver eerder publiceerde op zijn weblog op de site van Beter Onderwijs Nederland. Vilein worden de schoolbestuurders, door de schrijver consequent denigrerend 'bestuurderen' genoemd, op de korrel genomen. Hoe de onderwijsvernieuwingen door de bestuurders gebruikt worden om talloze reorganisatie en fusies gebruikt worden om leraren en docenten te vervangen door de nieuwerwetse "coaches" en managers. Op een hilarische manier beschrijft hij de arrogantie van managers en bestuurders die zonder enige kennis van onderwijs zorgen voor een steeds uitdijende bureaucratie, een moloch van pennenlikkers, ja-knikkers en op winst beluste bestuurders.

Met de nodige zwartgallige humor beschrijft Jeronimoon wat de gewone docent zoal meemaakt op een doordeweekse schooldag. Hoe de zweep van het nieuwe leren de man voor de klas klap na klap toebrengt en de scholier, student of leerling meer en meer dwingt om zogenaamd "zelfstandig" zijn eigen leerproces te formuleren.

Ook de collega's die 'het nieuwe leren' aangrijpen om hoger op de hiërarchische ladder van het onderwijs te komen worden op de korrel genomen. Met gif in de pen doet de schrijver verslag van de nieuwigheden zoals Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP), persoonlijke Actie plannen (PAP), feedbacken en feedbackformulieren, Reflectie en reflectieformulieren, presentaties, zelfonderzoeken enzoverder.

Jeronimoon neemt het op voor de leerling die met moeite overleeft in deze chaos van ongestructureerde schooldagen, ophokuren, de lawine van werkstukken en de volledige willekeur bij beoordelingen wegens het volstrekt ontbreken van examens en toetsen.

Ontroerend mooi is de column 'Remy' en 'Jeanne D'arc der Friese landen' waarin de schrijver, misschien wel ongewild, zijn groot onderwijshart laat zien. In 'Remy' vraagt hij zich af waarom een ROC duizenden euro's doneert aan een school in Roemenië terwijl hier in Nederland scholen voor speciaal onderwijs elke dubbeltje om moeten draaien. Jeanne D' arc der Friese landen is de leerlinge die in het televisieprogramma 'rondom tien' onomwonden aangaf geen baat te hebben bij het nieuwe leren, zij wil gewoon les van goede leraren.

De schrijver

Wie schuilgaat achter het pseudoniem J. Jeronimoon is niet bekend. Van zichzelf zegt hij werkzaam te zijn in het onderwijs, wat niet te betwijfelen valt, de inhoud ademt betrokkenheid met het onderwijs uit en bevat op sommige momenten zoveel 'inside informatie' dat het niet anders kan dan dat we te maken hebben met een onderwijsman in hart en nieren. Blijkbaar is het inderdaad een 'gevaarlijke bezigheid' om de misstanden in het onderwijs aan de kaak te stellen. Net zoals in het sprookje is het geen goed idee om de keizer tegen te spreken.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die te maken heeft met onderwijs: ouders, leraren, docenten, onderwijzers, leerlingen, scholieren en studenten. Hilarisch, humoristisch, vilein, ontroerend, maar met een nare nasmaak wat betreft de toekomst van onze jeugd.

Gegevens

  • "Het nieuwe leren van de keizer"
  • Uitgegeven door uitgeverij Aspekt
  • EANnr. 9789059117372.
  • ISBNnr.9059117379.
  • Voorwoord: Prof. dr. Bob Smalhout
  • Inleiding: Presley Bergen, bestuurslid Beter Onderwijs Nederland
  • Te verkrijgen in alle (internet)boekhandels
Gerelateerde artikelen
Competentiegericht onderwijs en veel nieuwe studies in MBOCompetentiegericht onderwijs en veel nieuwe studies in MBOCompetentiegericht onderwijs in het MBO heeft het doel het vergroten van de vaardigheden van de leerlingen. Hierbij word…
Het Nieuwe LerenHet Nieuwe Leren is in het leven geroepen in een poging leerlingen te betrekken en te motiveren bij hun studieproces. Er…
NieuwetijdsonderwijsOnderwijs is een van de bouwstenen van onze maatschappij. Toch blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.…
Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsEngels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsIn de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel d…

Reageer op het artikel "Het nieuwe leren van de keizer"

Infoteur: Sophocles
Laatste update: 11-02-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!