InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Chanel Chic - Lauren Weisberger
recensie

Boekrecensie: Chanel Chic - Lauren Weisberger

Chanel Chic is het derde boek van Lauren Weisberger, auteur van De Duivel Draagt Prada. Het boek gaat over drie vriendinnen in New York.

Het boek

Gegevens

ISBN 90-225-4990-2
Oorspronkelijke titel: Chasing Harry Winston
Oorspronkelijke uitgever: Simon & Schuster
Uitgever NL: De Boekerij - Amsterdam
Vertaling: Sabine Mutsaers

Inhoud

Leigh, Emmy en Adriana zijn drie bijna-dertigers in New York. Ze lijken hun leven goed op de rails te hebben. Leigh staat op het punt senior redacteur te worden bij een uitgeverij en heeft al een jaar verkering met een charmante en lieve sportpresentator. Adriana is de dochter van een topmodel en geniet van haar vrijheid, weliswaar op kosten van haar vader. Een vaste relatie is wel het laatste waar ze aan denkt, hoewel haar moeder geen enkele gelegenheid laat liggen om haar duidelijk te maken dat schoonheid niet blijft duren. Emmy heeft al vijf jaar een relatie met Duncan en haar droom om te trouwen en kinderen te krijgen, lijkt elke dag een stapje dichterbij te komen. Totdat hij haar op een dag laat staan voor de fitnessinstructrice die ze notabene zelf heeft betaald. Op dat moment komen de levens van de dames op een keerpunt. Emmy en Adriana gaan op een dronken avond een weddenschap aan om hun levenswijze drastisch te wijzigen. Leigh houdt zich aanvankelijk afzijdig maar uiteindelijk blijkt dat zij een drastische verandering het best kan gebruiken.

Beoordeling

Dit is het eerste boek van Lauren Weisberger dat niet in de ik-persoon werd geschreven. Wel schrijft ze vanuit de derde persoon en vanuit het standpunt van de drie vriendinnen. Ze maakt niet echt gebruik van een alwetende schrijver maar laat de drie vriendinnen afwisselend aan het woord. Persoonlijk vind ik dit minder intens dan de ik-persoon en had ik nooit echt het idee dat ik in het verhaal zat. Net als de schrijfster zelf blijkbaar; er waren enkele passages in het boek waarbij je merkte dat de namen niet klopten volgens de logica van het verhaal, dat de schrijfster op die momenten dus de namen van haar eigen hoofdpersonages door elkaar had geklutst.

Het verhaal is typisch voor een chicklit: onderwerpen als mannen in het algemeen en relaties in het bijzonder, trouwen en kinderen, werk en beauty passeren de revue. Echt vernieuwend kan je de thema's niet noemen en Lauren Weisberger doet ook niet echt haar best om er een originele zwaai aan te geven. Een ander thema dat veelvuldig in haar boek aan bod komt, is 30 jaar worden. De drie hoofdpersonages doen allemaal alsof hun leven zal vergaan eens ze de dertig gepasseerd zullen zijn; het lijkt wel alsof ze niets voorstellen omdat ze niet gehuwd zijn en geen kinderen hebben. Ik heb er maar één woord voor: zielig! Het is niet omdat je dertig wordt dat het leven je niets meer te bieden heeft. Wat mij betreft, zwaar overdreven van de schrijfster.

Gelukkig houdt Lauren Weisberger ook in dit boek vast aan haar beschrijvende, beeldende stijl. Maar verder is dit wat mij betreft een chicklit die je best links laat liggen.

De schrijfster

Lauren Weisberger werd geboren op 28 maart 1977 in Scranton, Pennsylvania en verhuisde op haar elfde naar Allentown, Pennsylvania, waar ze les volgde aan Parkland High School. In 1999 behaalde ze een diploma in Engels aan Cornell University. Na haar studies maakte ze een reis door Europa, Israël, Egypte, Jordanië, Thailand, India, Nepal en Hong Kong. Na die wereldreis scoorde ze haar eerste echte job: assistente van de hoofdredactrice van Vogue, Anna Wintour. Over deze job schreef ze haar eerste boek, De Duivel Draagt Prada. Daarna volgden, in 2005, Gucci&Gossip en, in 2008, Chanel Chic.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Chanel Chic - Lauren Weisberger"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 02-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!