InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Gossip&Gucci - Lauren Weisberger
recensie

Boekrecensie: Gossip&Gucci - Lauren Weisberger

Gossip&Gucci is het tweede boek van Lauren Weisberger, de auteur van De Duivel Draagt Prada. In deze chicklit wordt het leven van Bette onder de loep genomen.

Gegevens

ISBN 90-225-4119-3
Oorspronkelijke titel: Everyone Worth Knowing
Oorspronkelijke uitgever: Downtown Press
Uitgever NL: De Boekerij
Vertaling: Sabine Mutsaers

Inhoud

Bette is een 27-jarige vrouw die in New York bij een bank werkt. Ze is de dochter van twee hippies en haar oom is zowat de bekendste columnschrijver van de stad. Hoewel ze intelligent en ambitieus is, verveelt ze zich dood op haar job en in haar leven. In een spontane bui dient ze haar ontslag in en krijgt ze met de hulp van haar oom een job bij een evenementenbureau te pakken. Van het ene op het andere moment zit ze geen tachtig uur achter een computer maar feest ze bijna dagelijks voor haar werk, maakt ze deel uit van de jetset van Manhattan en organiseert ze coole parties voor de grootste celebrities. Ze wordt zelfs zelf onderdeel van de roddelcolumns als ze kennismaakt met de "Adonis van het Nachtleven", Philip Weston. In tegenstelling tot haar collega's is ze niet bepaald tevreden met deze ontwikkeling, net als haar ouders en vriendin Penelope die vinden dat ze te hard van stapel loopt voor haar job.

Beoordeling

Na De Duivel Draagt Prada is dit wederom een flitsende, vlotte roman van Lauren Weisberger waarin lustig met celebrities wordt gegooid. En dat is niet de enige gelijkenis die deze roman vertoont met de eerste roman van Lauren Weisberger: net als in De Duivel Draagt Prada verandert het hoofdpersonage een saaie mus in een lid van de high society dankzij haar job. In beide boeken verwaarloost het hoofdpersonage haar familie, vrienden en zichzelf om te kunnen voldoen aan de zware eisen van haar job en gaat ze zo hard op in haar job dat ze dit niet inziet tot het moment dat alles verkeerd loopt en ze beseft dat het zo niet verder kan. Je zou kunnen zeggen dat Gucci&Gossip de hoofdlijnen van De Duivel Draagt Prada volgt maar zich gewoon in een andere omgeving (een pr-bureau ipv de redactie van een modemagazine) afspeelt. Toch kon dit niet beletten dat ik met volle teugen genoot van de vlucht uit de werkelijkheid die deze roman me bood.

Weer net als De Duivel Draagt Prada is ook Gossip&Gucci in de ik-persoon geschreven waardoor je je gemakkelijk in het hoofdpersonage kan inleven. Het nadeel is dan weer dat andere personages niet helemaal kunnen worden uitgediept.
Lauren Weisberger hanteert een zeer beschrijvende, filmische schrijfstijl; je hebt soms het idee dat je naar een film aan het kijken bent door de uitgebreide beschrijvingen van omgeving en personages. Helaas slaagt ze er niet in het belangrijkste personage - Bette - een goede karakteruitdieping te geven.
Lauren Weisberger gaat controversiële thema's niet uit de weg: decadent gedrag zoals casual seks, drugs, anorexia en uitgaan tot in de vroege uren van de ochtend beslaan een groot deel van deze roman.

Ik heb een vreemde vaststelling gedaan: de flaptekst van de roman klopt hélemaal niet. Het begint met de foute naam van het hoofdpersonage en eindigt met een heel verkeerde weergave van de inhoud van de roman. Dit had ik ook al opgemerkt op de achterflap van De Duivel Draagt Prada; wel vreemd als een uitgever zijn eigen uitgegeven boek nog niet adequaat kan samenvatten.

De schrijfster

Lauren Weisberger werd geboren op 28 maart 1977 in Scranton, Pennsylvania en verhuisde op haar elfde naar Allentown, Pennsylvania, waar ze les volgde aan Parkland High School. In 1999 behaalde ze een diploma in Engels aan Cornell University. Na haar studies maakte ze een reis door Europa, Israël, Egypte, Jordanië, Thailand, India, Nepal en Hong Kong. Na die wereldreis scoorde ze haar eerste echte job: assistente van de hoofdredactrice van Vogue, Anna Wintour. Over deze job schreef ze haar eerste boek, De Duivel Draagt Prada. Daarna volgden, in 2005, Gucci&Gossip en, in 2008, Chanel Chic.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Chanel Chic - Lauren WeisbergerChanel Chic is het derde boek van Lauren Weisberger, auteur van De Duivel Draagt Prada. Het boek gaat over drie vriendin…
recensieBoekrecensie: De Duivel Draagt Prada - Lauren WeisbergerDe Duivel Draagt Prada is het boek waarop de film The Devil Wears Prada is gebaseerd en werd geschreven door Lauren Weis…
recensieRecensie: Chanel Chic Lauren WeisbergerHet luxe leven in New York is niet altijd even eenvoudig voor dames rond de 30. Drie hartsvriendinnen ondervinden dit da…
Biografie House of GucciGucci, een duur en luxe merk waar menig vrouwen van dromen. Maar hoe is The house of Gucci ontstaan? En wie is de oprich…
Cecily von Ziegesar - schrijfster van onder meer Gossip GirlCecily von Ziegesar - schrijfster van onder meer Gossip GirlOngeveer dertig boeken heeft Cecily von Ziegesar op haar naam staan. Van het immens populaire Gossip Girl tot de spin-of…
Bronnen en referenties
  • www.laurenweisberger.com

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Gossip&Gucci - Lauren Weisberger"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 30-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!