InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Aprilrood door Santiago Roncagliolo
recensie

Aprilrood door Santiago Roncagliolo

Aprilrood door Santiago Roncagliolo Op feiten gebaseerde, meeslepende literaire thriller die zich afspeelt in Peru tijdens de Semana Santa van het jaar 2000. Corruptie, macht, het terroristische Lichtend Pad en gruwelijke, bijna satanische moorden afgezet tegenover de naïeve integriteit van hoofdpersoon adjunct-districtofficier Félix Chacaltana Saldivar.

Hoofdpersoon

Adjunct-districtofficier van justitie Félix Chacaltana Saldivar is een eenzame figuur. Zijn vrouw heeft hem verlaten. Hij heeft zich vanuit Lima laten overplaatsen naar zijn geboortestad Ayachuco. In zijn geboortehuis woont hij samen met zijn moeder, althans in zijn gedachten. Hij heeft een kamer voor haar ingericht, legt dagelijks kleding voor haar klaar en haar foto houdt hem gezelschap tijdens de maaltijden. In zijn werk is hij punctueel en plichtsgetrouw; conclusies in zijn rapportages moeten aannemelijk zijn en volgens de regels. Een lichtpuntje in zijn trieste leven is Edith, een jonge serveerster. De manier waarop ze naar hem lacht en hem aandacht schenkt, doet hem blozen.

Inhoud

Semana Santa, de Heilige week voor Pasen in Ayacucho, Peru. Er wordt een lijk ontdekt, althans dat wat er van over is. Het lijk is verbrand, een van de armen is afgehakt en in het voorhoofd is een kruis gekerfd. Van adjunct-districtofficier van justitie Félix Chacaltana wordt verwacht hierover een rapport te schrijven dat zoals gewoonlijk op de stapel “onoplosbaar” zal belanden.

Het blijft echter niet bij het schrijven van een simpel rapport. Chacaltana wordt gegrepen door de gruwelijkheid van de misdaad. Het lijkt op een afrekening van Sendero Luminoso (Lichtend Pad). Zijn bevindingen hierover vinden geen gehoor bij zijn meerderen want volgens officiële zijde is met deze terroristische beweging definitief afgerekend.

Als een lone ranger zet Chacaltana zijn onderzoek voort en raakt meer en meer verstrikt in een wereld van corruptie, doofpotpolitiek en terrorisme. Er worden meer moorden gepleegd en telkens ontbreekt er een ander lichaamsdeel. Chacaltana bijt zich vast in zijn onderzoek. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling en de plot is o zo anders als gedacht!

De auteur

Santiago Roncagliolo (1975, Peru) woont in Spanje en schrijft regelmatig voor El País. Met Abril rojo heeft hij als jongste auteur ooit de Premio Alfaguara gewonnen. Zijn vorige roman Pudor (Schaamte) is verfilmd en eveneens in het Nederlands vertaald.

Gegevens over het boek

  • Santiago Ronclagiolo, Aprilrood
  • Oorspronkelijke titel Abril rojo
  • Vertaling: Klaas de Boer
  • Uitgeverij: Signatuur
  • ISBN 9789056722
© 2008 - 2018 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aprilrood door Santiago Roncagliolo"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 12-01-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!