InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Nette Mensen - Marjan van Marle
recensie

Boekrecensie: Nette Mensen - Marjan van Marle

Nette Mensen is de vierde roman van Marjan van Marle en toont hoe bedriegelijk schone schijn kan zijn.

Het boek

Gegevens

ISBN: 978-90-86660-038-0
Uitgever: Uitgeverij Ellessy, Arnhem

Inhoud

Mies van Wachtendonk lijkt geslaagd in het leven: al jaren getrouwd met een succesvol advocaat, twee volwassen kinderen en al het materiaal dat haar hartje begeert. Echter, achter de schijn van haar perfecte huwelijk gaan eenzaamheid en ontrouw schuil. Victor en zij hebben elkaar amper iets te vertellen en als haar zoon Sander om haar hulp smeekt, bedenkt ze zich geen twee minuten en trekt direct bij zijn jonge gezin, bestaande uit drie kleine kinderen en een zwangere, bedlegerige moeder, in. Maar al snel ontdekt Mies dat het zelfs in het gezin van haar zoon niet altijd rozengeur en maneschijn is.

Beoordeling

De korte inhoud van dit boek trok mij direct aan maar helaas is die vele malen interessanter dan de inhoud van het boek zelf. Nette Mensen is meer een psychologische roman waarin niet veel gebeurt maar waarin wel de sluiers van de schone schijn worden opgelicht.

Het verhaal wordt verteld in de derde persoon en het vertelperspectief wisselt constant, zodat je soms moeite hebt om te volgen welk personage nu weer aan het woord is. Je leert zo iedereen een beetje kennen maar eigenlijk niet genoeg om van echte karakteruitdieping te kunnen spreken, waardoor je met geen van de personages echt meeleeft. Het zorgt er ook voor dat het verhaal met momenten warrig en onduidelijk is en dat er personages worden opgevoerd die naderhand niet meer in het verhaal opduiken.

Het boek is geschreven in de verleden tijd en er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van flashbacks waarbij de werkwoordstijden geregeld wisselen en - volgens mijn taalgevoel - niet helemaal kloppen, wat het moeilijk maakt om relaxed door te lezen. Daarnaast vertragen deze flashbacks de vooruitgang van het verhaal, waarin eigenlijk sowieso al niet heel veel gebeurt. Voordeel is dat je alvast geen nachtmerries zal krijgen van dit boek maar op echte spanning moet je ook niet hopen. Ik heb het hele boek zitten wachten tot hét eindelijk ging gebeuren, om dan te merken dat ik al bijna op het einde zat.

Het taalgebruik is eenvoudig en gemakkelijk maar de schrijfster maakt vaak gebruik van overvloedige en té overdadige beschrijvingen waardoor je soms de draad kwijt raakt.

Met dit boek wilde Marjan van Marle tonen dat er achter de schone schijn van het perfecte huwelijk heel wat dingen kunnen spaaklopen. Het thema komt wel goed naar voren maar helaas laat, wat mij betreft, de verdere uitwerking te wensen over.

De schrijfster: Marjan van Marle

Marjan van Marle werkt sinds 1973 in de journalistiek, ze begon haar carrière bij Staatsblad De Echo en vrouwenblad Margriet. Na een kleine uitstap naar de reclamewereld, werd ze verslaggeefster verbonden aan de human interest-redactie van Libelle. Als freelancer heeft ze gewerkt voor o.a. Margriet, Ouders van Nu, Marie Claire en Viva. Ze werkte mee aan het televisieprogramma Vinger aan de Pols en schreef de scenario's voor twee voorlichtingsfilms. Naast enkele non-fictieboeken schreef ze ook al drie romans: De gelukkige weduwe, Een Bekend Gezicht en Het zaad van de babymaker.
Gerelateerde artikelen
De Passe-Vite of RoerzeefWie gebruikt dit vernuftig keukenhulpje nog? En wie het niet meer gebruikt, kent hoogwaarschijnlijk wel iemand uit famil…
E-mail versturen: het verschil tussen ‘Aan’, ‘CC’ en ‘BCC’E-mail versturen: het verschil tussen ‘Aan’, ‘CC’ en ‘BCC’Bij het versturen van een e-mail heb je drie opties bij het invullen van de e-mailadressen: ‘Aan’, ‘CC’ en ‘BCC’. Waar s…
Gisèle, een historische romanGisèle, een historische romanGisèle is een op ware feiten gebaseerde historische roman. Het beschrijft een liefdesgeschiedenis die zich afspeelt in d…
Sander Kok: succesvol fotomodel en schrijverSander Kok: succesvol fotomodel en schrijverSander Kok is in 1981 geboren in Arnhem. Naast zijn succesvolle carrière als fotomodel schreef hij op zijn vele werkreiz…
Bronnen en referenties
  • www.crime.nl

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Nette Mensen - Marjan van Marle"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 16-09-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!