InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Ariel Sharon - Johan Boef
recensie

Boekrecensie: Ariel Sharon - Johan Boef

Boekrecensie: Ariel Sharon - Johan Boef In 2005 verscheen het boek 'Ariel Sharon - koning van Israël' van Johan Boef. Het boek gaat over het leven van Ariel Sharon die een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van het moderne Israël, zowel op militair als politiek gebied. In 2006 raakte Sharon in een diepe coma waaruit hij nooit meer ontwaakte. In 2014 overleed de oud generaal en premier. Het boek van Johan Boef is dus door onvoorziene omstandigheden een afgeronde biografie over één van Israëls meest controversiële personen.

Gegevens

  • titel: Ariel Sharon -koning van Israël
  • auteur: Johan Boef
  • jaar: 2005
  • uitgever: Aspekt
  • ISBN: 90-5911-470-1

Inhoud boek 'Ariel Sharon -koning van Israël'

Het boek 'Ariel Sharon' is een biografisch boek dat begint met de familiegeschiedenis. Belangrijk voor de rest van zijn leven is hoe Sharon door met name zijn vader wordt opgevoed: zelfstandigheid, onafhankelijkheid en standvastigheid zijn het credo. Zijn vader leert hem dat 'een man zijn bezit moet beschermen. Als je ergens voor werkt, dan is het je plicht je bezit te beschermen.' Deze waardevolle les zal Ariel zijn hele leven trouw blijven, of het nu gaat in zijn functie als militair waarin hij Israël verdedigt op het slagveld of als politicus waarin hij Israël verdedigt via diplomatie. Naast de waarden van zijn ouders spelen zijn aangeboren tactisch inzicht en tomeloze ambitie een belangrijke rol in de vorming van de man die hij is geworden: onconventioneel, omstreden en niet van zijn stuk te brengen. Door zijn eigengereide gedrag komt hij al snel in aanvaring met zijn meerderen in het leger. Ook als politicus botst hij met menigeen. Opvallend hierbij is dat hij steeds weer mensen weet te verrassen. Op het slagveld gebeurde bijvoorbeeld tijdens de Jom Kippoeroorlog waarbij hij door zijn inzicht Israël van de afgrond wist te redden. In de politieke arena zette hij als minister van defensie zijn plan door om Libanon te zuiveren van de PLO, maar later zou hij toch ook weer met deze terreurorganisatie onderhandelen. Vlak voor zijn coma verraste hij vriend en vijand door Gaza af te stoten. Sharon heeft zijn hele leven in dienst van Israël gewerkt en hij zag het als zijn plicht het land zo goed mogelijk te beschermen desnoods met controversiële acties zoals tijdens zijn periode met Eenheid 101. Het boek beschrijft het leven van Sharon die veranderde van tacticus in een strateeg.

Mening van Etsel over 'Ariel Sharon -koning van Israël'

Ariel Sharon lag in coma en werd nooit meer wakker. Sommige nationaal religieuze Joden zien dit als straf van God omdat Sharon een deel (Gaza) van het Heilig Land heeft weggegeven. Of dit juist is, is moeilijk in te schatten. Hoewel Sharon zijn hele leven in dienst heeft gesteld van het beschermen van Israël en in 1956 na de Suezoorlog nog pleit voor het behouden van de Gaza-Strook die dan net veroverd is, is hij de laatste jaren van zijn premierschap toch toegeeflijker geworden. Was de situatie in het Midden-Oosten volgens Sharon inmiddels zo veranderd dat hij een gematigd beleid kon voeren, of kwam het omdat hij op zijn oude dag nog als vredestichter de boeken wilde ingaan? We zullen nooit meer de precieze reden weten van zijn ommekeer.

De carrière van Sharon is erg grillig verlopen. Succes en dieptepunten wisselden elkaar af. De ommekeer die hij bracht tijdens de Jom Kippoeroorlog van 1973 wordt gezien als zijn grootste succes. Volgens velen heeft hij daarmee Israël van de ondergang gered. Dieptepunt was o.a. zijn aftreden als minister van defensie na de Eerste Libanonoorlog van 1982 waarbij hij door de commissie Kahan werd veroordeeld inzake het bloedbad dat de Falangisten hadden aangericht in Sabra en Shatila. Sharon had de Falangisten geen toestemming mogen geven de kampen binnen te gaan kort nadat hun leider was vermoord. Persoonlijk vind ik Sharon een groot leider die zijn hele leven op het standpunt stond dat het Joodse Volk voor haar overleven van niemand afhankelijk mag zijn en daarom in staat moet zijn om haar vijand met geweld te verslaan. In moeilijke tijden heeft Israël echt zo'n figuur als Sharon nodig die met zijn enorme inzicht precies weet hoe hij de vijand moet verslaan. In dat opzicht zal Israël hem op den duur gaan missen.

Johan Boef heeft een mooi overzichtelijke biografie geschreven. Het is niet te langdradig en Sharon wordt op een eerlijke wijze beschreven: niet opgehemeld, maar zeker ook niet afgekraakt. Vooral degenen die een objectief verhaal willen lezen over het leven van deze ijzervreter is Johan Boefs boek meer dan de moeite waard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Helene C. Stikkel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Ariel Sharon (koning van Israël) - Johan boef

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Ariel Sharon - Johan Boef"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!