InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Hamas - Wim Kortenoeven
recensie

Boekrecensie: Hamas - Wim Kortenoeven

Boekrecensie: Hamas - Wim Kortenoeven Hamas – portret en achtergronden van Wim Kortenoeven is een boek over de Islamitische Verzetsbeweging Hamas. In het boek wordt Hamas in een historische en regionale context geplaatst. Het geeft een uitgebreid weergave van de ideologie van en internationale reacties op de terroristische organisatie die een grote invloed heeft op het Israëlisch-Palestijns conflict in het bijzonder en op het Midden-Oosten in het algemeen.

Gegevens

  • titel: Hamas – portret en achtergrond
  • auteur: Wim Kortenoeven
  • uitgeverij: Aspekt
  • jaar: 2007
  • ISBN-10: 90-5911-294-6
  • ISBN-13:978-90-5911-294-0

Wie is Wim Kortenoeven?

Wim Kortenoeven is werkzaam als researcher en redacteur bij het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Ook schrijft hij maandelijks voor het blad Christenen voor Israël. Wim Kortenoeven heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in politieke vraagstukken over Jodendom en het Midden-Oosten. Al meer dan vijftien jaar schrijft hij analyses over deze onderwerpen. Eerder verscheen van hem een boek bij uitgeverij Aspekt in 2005: 'De kern van de zaak – feiten en achtergronden van het Arabisch-Israëlisch conflict'.

Inhoud van het boek 'Hamas – portret en achtergrond'

Dagelijks is Hamas het onderwerp van gesprek in de media. De organisatie is vooral berucht geworden vanwege de bloedige zelfmoordaanslagen die het pleegt in Israël. Maar waar staat Hamas nu precies voor? In negen hoofdstukken tracht Wim Kortenoeven de lezer uit te leggen wie de Hamas is en wat de achtergronden zijn van de verzetsbeweging. In de inleiding wordt een algemeen beeld geschetst van Hamas waarbij wordt ingegaan op de doelstellingen, politiek en terreur. In het volgende hoofdstuk worden de historische, etnische en geografische achtergronden en culturele en religieuze concepten van het Israëlisch-Arabisch conflict weergegeven. Bij het religieuze aspect wordt niet alleen gekeken naar de islam, maar ook naar het Jodendom. Deze theopolitieke agenda's botsen met elkaar, in het bijzonder wat Jeruzalem betreft. Zowel in het Jodendom als de islam is sprake van het streven naar een betere wereld, hoewel dat op verschillende wijze wordt uitgevoerd. Bij de islam betekent dit een wereldomvattende politieke orde, waarin de gehele mensheid onder islamitisch bewind zal leven, als gelovigen of als onderworpen gemeenschappen. Voor nationalisme is geen plaats. Hamas is dan ook geen nationalistische organisatie die uit is op de vestiging van een onafhankelijke Palestijnse staat naast Israël, maar streeft naar islamitische wereld overheersing. In het derde hoofdstuk is er aandacht voor de wortels en het ontstaan van Hamas. Hoewel Hamas pas in 1987 wordt opgericht heeft het haar wortels in de Moslim Broederschap die sinds 1928 bestaat. De Moslim Broederschap is in Egypte opgericht en streeft naar dominantie van de islam in de wereld. In 1935 legde de Broederschap zijn eerste contacten in Palestina. De moefti van Jeruzalem, Amim al-Hoesseini, heeft in de jaren 1940 veel gedaan aan het bevorderen van de groei en invloed van de Moslim Broederschap in Palestina. Toen Israël in 1967 de Westbank en Gaza veroverde begon de Broederschap met het islamiseren van de gebieden. De Israëli's hadden niet zoveel moeite met dit fenomeen, als tegenwicht voor de nationalistische PLO. In 1973 wordt de Mujamma in de Gaza-strook opgezet. Het was eigenlijk min of meer de voorloper van Hamas die in 1987 werd opgericht tijdens de Eerste Intifada. Hamas onderhoudt banden met Iran en Hezbolla. In het vierde hoofdstuk komt het handvest van Hamas aan de orde. Deze beschrijft de beweging, doelstellingen, strategie en middelen, en uitgangspunten over verschillende zaken. In het volgende hoofdstuk wordt gekeken naar de houding van Nederland, de EU en de VS ten aanzien van Hamas. Hieruit blijkt dat een inconsistente politiek wordt gevoerd, zowel in Brussel als in Washington. Hoofdstuk zes brengt de problematiek aan de orde wanneer terrorisme via democratische verkiezingen aan de macht komt. De overwinning van Hamas in 2006 was groot genoeg om zonder coalitiebeslommeringen aanspraak te kunnen maken op regeringsverantwoordelijkheid, maar onvoldoende om bijvoorbeeld de sjaria (islamitische wetgeving) door te voeren. Onmiddellijk na de verkiezingen werd Hamas geboycot door Israël en het westen. Maar er kwamen steeds meer stemmen op om toch met de Hamas te praten ondanks haar doelstellingen. De laatste twee hoofdstukken bevatten een chronologie van de Hamas en documenten.

Mening Etsel over het boek: Hamas – portret en achtergronden

Voor veel mensen is een Hamas een organisatie die, terecht of onterecht, met geweld streeft naar een eigen Palestijnse Staat. Wim Kortenoeven legt haarfijn uit dat dit echter niet de uiteindelijke doelstelling is van Hamas. Hamas streeft, zoals vele radicale moslims, naar een wereld die geleid wordt door de islam. Met deze kennis zullen veel lezers na het lezen van dit duidelijk beschreven boek toch anders kijken naar de reden van het Hamas terrorisme. Vooral voorstanders van de Palestijnse zaak die vinden dat met Hamas onderhandeld moet worden omdat er anders geen vrede komt in het Midden-Oosten, komen dus in feite bedrogen uit. Mevrouw Gretta Duisenberg die huilend voor de camera verklaart hoe erg de Israëlische bezetting wel niet is en hoe begrijpelijk ze de aanslagen van Hamas vindt, realiseert zich kennelijk niet goed waar Hamas voor staat. En dit geldt niet alleen voor mevrouw Duisenberg, maar voor al die sympathisanten van de Palestijnen. Ze laten zich makkelijk misleiden door Hamas. Dat hoort ook bij de strategie van Hamas: misleiden ten behoeve van 'de islamitische zaak', het principe van 'al-taqiyeh'. Dit wordt door de islamitische wetgeving goedgekeurd en zelfs aangemoedigd. In de Koran wordt Allah zelf als de beste misleider getypeerd. (Dit overigens in tegenstelling tot de God van Israël die door de Tora beschouwd wordt als de absolute Waarheid). Israël zal nooit vrede met Hamas kunnen sluiten, omdat de beweging dan haar principes overboord moet zetten en zichzelf de facto opheft.

In het epiloog haalt Kortenoeven nog een toespraak aan van Khaled Mashal, hoofd van het politieke bureau van Hamas, uit 2006: “Morgen zal onze natie op de troon van de wereld zitten. Dit is geen hersenspinsel, maar een feit. Morgen zullen wij de wereld leiden.” En ook andere leiders van Hamas hebben zich in dergelijke bewoordingen uitgelaten. Dit bewijst nog maar eens dat Hamas een lange termijn doelstelling heeft die zich niet slechts beperkt tot heel Palestina. Israël bevindt zich in de frontlinie van een oorlog die ook tegen het Westen wordt gevoerd. Ze beginnen bij de Joden en staan uiteindelijk voor jouw deur.

Ik denk dat Wim Kortenoeven een zeer realistisch beeld heeft geschapen van Hamas op grond van het handvest en op grond van de politiek die de beweging voert. Het boek is zo realistisch omdat Kortenoeven vooral Hamas aan het woord laat. Dit komt het sterkst tot uitdrukking in het hoofdstuk waar het handvest van Hamas wordt vertaald. Linkse lezers zullen het boek zwak vinden omdat niet met leden van Hamas is gepraat. Dat mag waar zijn, maar gelet op de tactiek van Hamas om te misleiden, hebben interviews weinig zin. Bovendien heeft Kortenoeven wel indirect gebruik gemaakt van citaten van Hamas-terroristen.

Het boek is een echte eyeopener voor degenen die nog niet weet tegen wat voor strijd Hamas voert. Die strijd is niet alleen tegen Israël gericht maar tegen de hele wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Hamas - Wim Kortenoeven"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Recensie Midden-Oosten
Schrijf mee!