recensie

Boekrecensie: Anders dan anderen? J. Prager en A. Lepoff

Boekrecensie: Anders dan anderen? J. Prager en A. Lepoff In het boek Anders dan anderen (Wat het betekent Joods te zijn) van Janice Prager en Arlene Lepoff komt de centrale vraag aan de orde: "Waarom Joods te zijn?" Joden zijn vooral bezig met "hoe" Joods te leven. Daar komt echter een vraag aan vooraf "Waarom moet je als Jood leven?" en "Wat betekent het Joods te zijn." Wanneer op die vraag een antwoord wordt gegeven, het dat is het doel van dit boek, kunnen Joodse jongeren leren "hoe" het Jodendom volgens Joodse waarden is ingericht.

Gegevens

  • titel: Anders dan anderen (Wat betekent het Joods te zijn)
  • auteurs: Janice Prager en Arlene Lepoff
  • uitgever: Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK)
  • jaar: 1991
  • ISBN: 90-71727-18-1

Inhoud boek Anders dan anderen

In het voorwoord schrijven de auteurs dat momenteel niet het antisemitisme een bedreiging is voor het Jodendom, maar de vervreemding van Joden van het Jodendom. Het boek stelt dan ook als centrale vraag "waarom Joods te zijn." Deze vraag is uitgesplitst in een aantal deelvragen, zoals:
  • Waarom wij God nodig hebben.
  • Waarom wij wetten nodig hebben.
  • De mitswot (verplichtingen) betreffende de relatie tussen de mensen onderling.
  • De mitswot (verplichtingen) betreffende de relatie tussen mensen en God.
  • Behoren tot Am Jisraeel (het Joodse Volk).

Het doel van het boek is Joodse jongeren op dit soort vragen antwoord te geven. Jonge Joden moeten verstandelijk worden voorbereid op de uitdagingen die het Joods-zijn stelt. Deze uitdagingen komen ze tegen op school, universiteit, werk en in de vrije tijd.

Naast de vraag "waarom?" ligt de nadruk van dit boek op de eisen die het Jodendom stelt. Die eisen zijn zwaar. Het naleven van Tora-voorschriften is niet voor iedereen even makkelijk.

Het boek bestaat uit vijf delen die elk een aantal hoofdstukken hebben. Elk hoofdstuk begint met een verhaaltje. Daarna zijn er een aantal vragen voor een discussie. En vervolgens wordt de materie uitgelegd. Zo wordt bijvoorbeeld verteld over de denkbeeldige stad Rommeldam waarin de mensen van mening zijn dat mensen in principe goed zijn en dat er daarom geen wetten nodig zijn. In de praktijk blijkt dat uiteraard niet goed te werken. De auteurs leggen vervolgens uit waarom wetten zo belangrijk zijn:
  • Goedzijn moet bestudeerd worden.
  • Goedzijn is afhankelijk van je gedrag, niet van je gevoel.
  • Het hart wordt beïnvloed door de daden.
  • Wetten zijn noodzakelijk om goede mensen en een goede maatschappij te scheppen.
  • Niet alle wetten zijn goed. De belangrijkste wet is de Joodse wet (Tora) die bewezen heeft goede mensen te scheppen.

Mijn mening

Anders dan anderen is een boek voor jongeren vanaf 12 jaar en is daarom een prima Bar of Bat Mitswa geschenk als introductie naar Joodse spirituele volwassenheid. Op heel heldere wijze wordt uitgelegd waarom het Jodendom zo belangrijk is, en waarom de Tora zo belangrijk is. Het Jodendom is niet zomaar een stel regeltjes. Het is de blauwdruk van de schepping en vertelt precies hoe de mensen moeten leven om goede mensen te worden en hoe een betere wereld te bereiken.

Met leuke inleidende verhaaltjes wordt een aanzet gemaakt tot het voeren van een discussie. Daarin moet je zelf proberen te kiezen wat goed of fout is. Daarna wordt verteld hoe de Joodse Wet de zaak beziet. Als je niet goed op de hoogte bent van de Joodse wet, is het nog best pittig om de vragen te beantwoorden. Sommige zaken mag je bijvoorbeeld wel volgens een nationale wet, maar niet voor een Joodse wet. Als voorbeeld wil ik het verhaal van Mirjam die een antiekzaak heeft. Er komen twee mannen de winkel binnen. De heer Polak kijkt zomaar wat rond en wanneer Mirjam aan hem vraagt of zij hem kan helpen, wijst hij dat aanbod af. Niet leuk voor Mirjam maar ze weet nu wel waar ze aan toe is. Wanneer even later meneer Zwart binnenkomt en is deze niet van plan is iets te kopen. Toch vraagt hij Mirjam naar de prijzen van verschillende antiek stukken. Mirjam reageert enthousiast, maar als op het eind blijkt dat meneer Zwart niet iets wil kopen is ze bijzonder teleurgesteld. Eén van de vraag is of de heer Zwart zich aan de regels hield. Volgens de nationale wet doet de heer Zwart niets verkeerd. Maar volgens de Joodse Wet handelt de heer Zwart wel fout omdat hij geen rekening houdt met de gevoelens van Mirjam. De Joodse wet kent twee categorieën mitswot (verplichtingen): de één betreffende de relatie tussen mensen en de ander betreffende de relatie tot God.

Op deze manier wordt steeds heel duidelijk gemaakt waarom het zo belangrijk is om anders te zijn dan anderen. Niet zozeer om zich verheven te voelen ten opzichte anderen, maar omdat God de Joden deze wetten gegeven heeft om te zorgen voor een betere wereld en een voorbeeld te zijn voor andere volkeren. Het Joodse Volk is een natie van priesters en dient het goede voorbeeld te geven aan de rest van de wereld. Daarom kunnen Joden zich niet zo gedragen als andere volkeren die de Tora minder nauw nemen.

Ik denk dat dit boek heel geschikt is voor Joodse jongeren en hun ouders/leraren om duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is zich niet te vervreemden van het Jodendom. Uiteraard zijn de jongeren vanaf 12/13 jaar verplicht om de Joodse Wet na te leven. Met dit boek als achtergrondinformatie zal het naleven van de Joodse Wet met meer begrip worden uitgevoerd.
Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict: Focus op het behoud levensHet Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religieus perspectief. Het betreft de visie van de inmiddels…
Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.arecensieBoekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
Boekrecensie: Joodse identiteit  Prof. dr. I.B.H. AbramrecensieBoekrecensie: Joodse identiteit Prof. dr. I.B.H. AbramOver Joodse identiteit is altijd veel te doen. Prof. dr. I.B.H. Abram heeft er een boekje over geschreven. Hij definieer…
Joodse identiteit - Jood zijn: een voorspel Elie WieselVeel Joden zijn bezig met hun Joodse identiteit. Dit geldt ook voor Elie Wiesel. Hij werd er al vanaf kinds af aan mee g…

De Alchemist van Paulo CoelhorecensieDe Alchemist van Paulo CoelhoPaulo Coelho is de schrijver van onder andere de Alchemist. Een inspirerend schrijver, wiens boeken in dertig talen zijn…
Boekrecensie: Kaddiesj - rabbijn mr. drs. Raphael EversrecensieBoekrecensie: Kaddiesj - rabbijn mr. drs. Raphael EversIn het boek Kaddiesj behandelt Rabbijn Evers de theoretische en praktische aspecten van het Kaddiesj-gebed. Het Kaddiesj…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • Anders dan anderen (Wat het betekent Joods te zijn) - Janice Prager en Arlene Lepoff
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken