InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Storytel: luisterboeken op je smartphone

Storytel: luisterboeken op je smartphone

Storytel: luisterboeken op je smartphone Abonnementsdiensten zijn er in overvloed, van Netflix, Videoland en Film1 tot en met Spotify en YouTube Music. Naast deze veelgebruikte diensten voor video en muziek bestaan er echter ook diensten die zich richten op minder bekende content: luisterboeken, ook wel audioboeken genoemd. In o.a. de Verenigde Staten zijn audioboeken al volledig geïntegreerd en regeren organisaties als Audible (Amazon), Sribd, iTunes (Apple) en Google deze markt. In Nederland is het audioboek nog relatief onbekend, maar hierin is hard verandering aan het komen. Storytel is de abonnementsdienst die anno 2018 de meeste Nederlandstalige audioboeken in zijn assortiment heeft, en biedt hiernaast ook een groot aantal e-books aan. Maar wat heeft de abonnementsdienst allemaal te bieden, hoeveel kost een abonnement, hoe werkt het en is het echt kosteloos om Storytel te proberen?

Oprichting en geschiedenis van Storytel

Storytel is een digitale abonnementsdienst waarmee je audioboeken en e-books kunt beluisteren en lezen op je smartphone. Het bedrijf werd in 2005 onder de naam Bokilur opgericht door de Zweedse ondernemers Jon Hauksson en Jonas Tellander. In 2007 veranderden zij de naam in Storytel, met name om Internationale uitbreiding mogelijk te maken.

Deze uitbreiding kwam er in 2013, toen Storytel zich in Denemarken en Nederland vestigde. De uitbreiding was mede mogelijk door de overname van Storyside en Earbooks: twee uitgevers van audioboeken. In de jaren hierna groeide het bedrijf door het uitgeven van eigen luisterboeken, naast audioboeken ook e-books aan zijn assortiment toe te voegen en diverse overnames van soortgelijke organisaties te realiseren.

Door de groeispurt is Storytel, anno 2018, de grootse boekenservice voor audioboeken en e-books in Nederland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Polen. In enkele landen hanteert Storytel een andere naam.

Wat voor soort boeken heeft Storytel

De catalogus van Storytel bestaat uit meer dan 60.000 titels (november 2018). Dit zijn Nederlands- en Engelstalige e-books en (voornamelijk) audioboeken, verdeeld over 17 verschillende categorieën.

Aantal audio- en e-books per categorie (november 2018)
CategorieAantal boeken
Biografieën6470
Drama & Poëzie1467
Economie & Zakelijk3016
Erotische Fictie3553
Fantasy & SciFi6425
Geschiedenis2654
Harlequin144
Kinderen3249
Klassiek4000
Korte verhalen1173
Misdaad8522
Non fictie 7756
Persoonlijke ontwikkeling8869
Romans16067
Spanning5002
Taal234
Young Adult9028

Hoe het werkt

Storytel werkt met een applicatie (app) voor op smartphone en tablet (iOS, Android en Windows). Wanneer je een computer hebt die werkt op Windows 8 of 10, kun je de app ook hier op downloaden en gebruiken. Via de website van Storytel kun je je boeken beheren, je accountgegevens bekijken/aanpassen en nieuwe boeken zoeken. Het daadwerkelijk lezen en beluisteren van boeken is echter niet mogelijk via de website.

Waar en hoe boeken te beluisteren en te lezen

Wanneer je een internetverbinding hebt kun je boeken streamen en zo direct beluisteren, maar je kunt ze ook downloaden zodat je ze altijd kunt beluisteren, ook offline. Wanneer je begonnen bent met het lezen van een e-book kun je deze ook offline lezen. De boeken die je downloadt gebruiken geheugen van je telefoon, echter staan ze niet effectief op je telefoon. Ze zijn enkel te openen met de app van Storytel en je kunt de boeken dus niet downloaden en doorsturen of op een andere manier beluisteren of lezen.

Boeken vinden

Er zijn een aantal manieren om nieuwe boeken te vinden binnen de app. Je kunt direct zoeken op titel, auteur of (sub)categorie; of zoeken/bladeren binnen de opgestelde categorieën. Daarnaast heeft Storytel een aantal lijstjes samengesteld op basis van o.a. 'populariteit' en 'nieuwe aanwinsten'.

Boeken bewaren op je boekenplank

Wanneer je een boek hebt gevonden dat je graag wilt luisteren of lezen, direct of in de toekomst, kun je deze bewaren op je boekenplank. Hier kun je zo veel boeken kwijt als je wilt en deze functie zorgt ervoor dat je je boeken eenvoudig kunt terugvinden. Je hoeft de boeken die op je boekenplank staan niet direct te downloaden en de hoeveelheid boeken op je boekenplank heeft dus ook geen gevolgen voor je telefoongeheugen.

Boeken afspelen met de Storytel-speler

Storytel heeft binnen de app een eigen functie om de boeken te beluisteren. Je downloadt de boeken dus niet enkel via de app, maar de speler binnen deze app is de enige mogelijkheid om de boeken daadwerkelijk te beluisteren of te lezen. De speler heeft een aantal extra functies zoals het plaatsen van bookmarks met aantekeningen, het gebruiken van een slaaptimer en het versneld of vertraagd afspelen van een boek.

De techniek die wordt gebruikt voor het lezen van e-books is minder uitgebreid: je kunt kiezen uit drie verschillende tekstgroottes en drie verschillende achtergronden (wit, sepia en nacht). Echter heb je niet de beschikking over meer uitgebreide functiemogelijkheden als aanpassingen aan marges, regelafstanden en lettertypen; functies die de meeste e-readers en e-book-applicaties wel hebben.

De kosten en het aanmaken van een Storytel-account

Storytel hanteert één enkele vorm van gebruik: een abonnement dat anno 2018 maandelijks €9,99 kost. Er is een proefperiode van 14 dagen, na deze periode gaat (wanneer je deze niet stopzet) het abonnement in. Tijdens de proefperiode kun je onbeperkt gebruik maken van de content en heb je evenveel mogelijkheden als een betalende gebruiker. Op deze manier kun je goed ontdekken of audioboeken in het algemeen iets voor je zijn, en of Storytel bij je wensen en eisen aansluit.

Een account aanmaken (en stopzetten) kan niet via de app, maar enkel via de website van Storytel. Dit kan via je e-mailadres of je Facebookaccount. Vervolgens moet je €0,01 afrekenen om je betaalgegevens te verifiëren, betalingen kunnen worden verricht via iDEAL, Mastercard of Visa. Na de proefperiode worden vervolgens elke maand de abonnementskosten van deze rekening afgeschreven. Het abonnement wordt elke 30 dagen hernieuwd tot wederopzegging, dit betekent dat je elke maand je account kan opzeggen, er is geen opzegtermijn aan verbonden.

Nadelen en overwegingen

Inhoudelijke nadelen
  • De boeken zijn niet onderverdeeld in hoofdstukken, waardoor het overzicht ietwat onduidelijk kan zijn. Hierdoor kun je niet van hoofdstuk naar hoofdstuk springen, maar enkel het gehele boek ''doorspoelen''.
  • De zoekresultaten zijn in sommige gevallen mager. Wanneer je gericht op titel of auteur zoekt kom je bij alle mogelijke boeken uit. Als je echter op onderwerp of categorie zoekt krijg je niet alle boeken die hieronder zouden kunnen vallen, wat er voor zorgt dat je zeer gericht moet zoeken of op een andere manier nieuwe boeken moet vinden.

Nadelen van de abonnementsvorm
  • Zoals bij nagenoeg alle abonnementsdiensten: het is enkel rendabel wanneer je er voldoende gebruik van maakt. Wanneer je gemiddeld minder dan een boek per maand luistert of leest is een los boek aanschaffen waarschijnlijk goedkoper. De kosten van een gemiddeld audioboek variëren in de losse verkoop tussen de €10 en €20, e-books zijn vaak iets goedkoper.
  • Storytel moet betalen voor de boeken die zij aanbieden. Ze hebben weliswaar een groot aanbod, maar hierdoor zul je ongetwijfeld bepaalde boeken willen lezen of luisteren die zij niet in hun assortiment hebben. Websites die losse audio- en e-books verkopen hebben in vrijwel alle gevallen een groter assortiment.
  • Je kunt enkel gebruik maken van de diensten van Storytel zolang je betaalt. Dit klinkt logisch, maar bij sommige soortgelijke organisaties werkt dit anders; bij o.a. Bookchoice en Audible blijven de boeken die je hebt beluisterd of gelezen altijd in eigen bezit, ook wanneer je abonnement is stopgezet.

Nadelen voor de liefhebber van e-books
  • Storytel heeft zowel e-books als audioboeken in hun assortiment, echter richten zij zich voornamelijk op de audioboeken. Vele toptitels zijn enkel als audioboek of Engelstalig e-book beschikbaar. Daarnaast kun je bij het lezen van e-books kiezen uit drie verschillende tekstgroottes en achtergronden, maar zijn zaken als lettertype, marges en regelafstand niet in te stellen. Wanneer je voornamelijk geïnteresseerd bent in e-books is het verstandig om uit te zoeken of Storytel wel voldoende materiaal heeft wat jij interessant vindt en of je de manier van lezen in de app fijn vindt.

Alternatieven voor Storytel

Zoals in de inleiding beschreven is Storytel niet de enige organisatie die zich richt op audioboeken. Onder andere Audible en Scribd hebben een zeer groot assortiment aan zowel audioboeken als e-books. Zij hebben anno 2018 echter een gering aantal Nederlands ingesproken en geschreven boeken en daarnaast werken hun abonnementen geheel anders dan die van Storytel.

Organisaties die zich net als Storytel ook op Nederlandstalige audioboeken richten zijn onder andere de Bibliotheek en Luisterrijk. De Bibliotheek heeft een gratis te downloaden app met daarin een redelijk aantal audioboeken die gratis te beluisteren zijn. Wil je meer recente en populaire boeken lezen dan moet je lid zijn van de Bibliotheek, een los abonnement voor audioboeken afsluiten is niet mogelijk. Luisterrijk is een organisatie die over een zeer groot assortiment beschikt: zij hebben vrijwel alle recente en populaire audioboeken die in het Nederlands zijn ingesproken. Luisterrijk werkt niet met een abonnement, maar door middel van losse verkoop van boeken.
© 2018 Javier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis luisterboeken downloaden met torrents - NederlandsGratis luisterboeken downloaden met torrents - NederlandsLees hier hoe je gratis luisterboeken of audioboeken kunt downloaden. Met behulp van legale luisterboeken torrents, maar…
Luisterboeken, de nieuwe manier van lezenJe komt ze steeds vaker tegen, luisterboeken. Een volledig boek op een aantal CD’s of te downloaden van Internet als MP3…
Openbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurdernieuws uitgelichtOpenbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurderVanaf 1 januari 2012 wordt het openbaar vervoer NOG duurder, dit geld voor héél Nederland en voor elk vervoermiddel. Hoe…
Telefoon los kopen of gratis bij een abonnementTelefoon los kopen of gratis bij een abonnementDe mobiele telefoons worden steeds geavanceerder, maar ook duurder. Het is tegenwoordig normaal om een abonnement te slu…
Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper?Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper?Je wilt een mobiel abonnement afsluiten, maar je twijfelt over wat voor abonnement. Wil je überhaupt wel een abonnement…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sik-life, Pixabay
  • www.storytel.nl
  • Applicatie Storytel
  • www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Storytel: luisterboeken op je smartphone"

Infoteur: Javier
Laatste update: 12-11-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!