InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies Vorst
recensie

Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies Vorst

Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies Vorst Geheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Joodse kinderen (én volwassenen) over het behoud van de Joodse feestdagen. Hoofdpersoon is Geheim Agent, GA 613 van het Jeetser Tov Corps, die er voor moet zorgen dat de Joodse feestdagen vrolijk en blij worden gevierd. Hij moet voorkomen dat J. Tser geen kans krijgt de Joodse feestdagen af te schaffen.

Gegevens

  • titel: Geheim Agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder)
  • auteur: rabbijn ing. Ies Vorst
  • uitgever: Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (in het geheim uitgegeven)
  • jaar: 1995
  • ISBN 90-71727-26-2

Inhoud boek Geheim Agent 613

Voor Joodse kinderen is het getal 613 een erg bekend getal. Het is het aantal ge- en verboden dat in de Tora voorkomt. Hoewel het lijkt alsof Geheim Agent 613 zich alleen bezighoudt met het behoud van de Joodse feestdagen, gaat het hem in feite om alle 613 ge- en verboden die in de Tora staan. GA 613 krijgt van zijn chef steeds weer nieuwe opdrachten om Joden overal ter wereld te helpen bij het naleven van de Tora. GA 613 instrueert de Joden hoe ze bijvoorbeeld Rosh HaSjana (Joods nieuwjaar) of Chanoeka moeten vieren. Alle hoofdstukken hebben wat mysterieuze namen zoals: IN HET HOL VAN DE LEEUW, HET 27.14.252 HM-MYSTERIE, DE VERDWENEN MENOROT, EN DE GEEST VERVUILERS, etc. Daarnaast komen allerlei bijzondere uitvindingen voor: CHAMEETSOGRAAF, COMBCONCORDCOPTER, SJOELIE-SJMOEZIE-NO-KROEZIE, RUIMTE SJOKKEL, LONG AGO VIEW AND SOUND RECEIVER.

GA 613 voert constant strijd met een zekere J.Tser die niet wil dat de Tora wordt nageleefd. Wie is J.Tser eigenlijk en namens wie handelt hij?

Mening Etsel over boek Geheim Agent 613

Geheim Agent 613 behandelt eigenlijk een heel moeilijk onderwerp. Het gaat over de Vrije Wil. God heeft de mensen niet als robots geschapen, maar met een vrije wil om te kiezen tussen goed (jeetser tov) en kwaad (jeetser hara). Beide krachten zijn van God afkomstig. Met het kwaad wordt de mens op de proef gesteld. God wil het kwaad niet. Daarom zal de mens de verleiding van het kwaad moeten weerstaan. Met behulp van GA 613 (lees: de Tora-voorschriften) moeten de Joden proberen het kwaad te overwinnen. Rabbijn Vorst behandelt eigenlijk de kern van het Jodendom: het naleven van de Tora om zo de wereld te verbeteren.

Op fantasierijke wijze heeft de rabbijn daar een leuk verhaal omheen gebouwd waarbij kinderen (én volwassenen) goed wordt uitgelegd waarom ze voor het goede moeten kiezen en niet het kwade. Met grappige en verhelderende tekeningen van Avi Bercovich e.a. wordt het idee achter het verhaal nog duidelijker. Het verhaal werkt helemaal toe naar het slothoofdstuk waarin over de Vrije Wil wordt verteld en zo eigenlijk makkelijk te begrijpen is.

Hoewel het boek bestemd is voor Joden (kinderen en volwassenen) hebben ook niet-Joden veel aan dit boek. Veel mensen, vooral christenen, realiseren zich niet dat alles door God is geschapen, dus ook het kwaad. Zij zien het kwaad als werk van de duivel (een kracht die volgens hen los van God staat). Maar zo is het natuurlijk niet. Er is maar Eén kracht en dat is God: Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RyanMcGuire, Pixabay
  • Geheim agent 613 (wereldverbeteraar, feestversierder) - rabbijn Ies Vorst

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies Vorst"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!