InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderen
recensie

Boekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderen

Boekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderen Badèrech -op weg naar praktisch Joods leven van rabbijn ing. Ies Vorst is een boek over de praktijk en achtergronden van sjabbatviering, de synagoge, en Tora-voorschriften die het Joodse huis zijn specifieke karakter geven zoals Kasjroet, Mezoeza en Tefillien. Het boek is vooral bestemd voor Joden die zich bewust identificeren met het Jodendom, maar niet over de kennis beschikken om de praktische voorschriften van de Tora uit te voeren.

Gegevens

  • titel: Badèrech -op weg naar praktisch Joods leven
  • auteur: rabbijn ing. I Vorst en anderen
  • jaar: 1990 (2de druk)
  • uitgever: Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap
  • ISBN: 90-71727-14-9

Inhoud boek Badèrech -op weg naar praktisch Joods leven

Het boek Badèrech is een verzameling afleveringen van Badèrech -een rubriek van Hakehilla, het maandblad van de Joodse Gemeente Amsterdam. De afleveringen kwamen voort uit de behoefte onder zogenaamde klokvrije Joodse families die niets deden aan het Jodendom, maar in de loop der tijd begonnen met het aansteken van kaarsen op vrijdagavond, het maken van kiddoesj en moutsie. Ook werden kosjere mezoezot geslagen, gingen mannen tefillien aanleggen en bezochten vrouwen een mikwe. Veel mensen wilden terugkeren, Te'sjoewa, naar het leven volgens Tora en Traditie. Zo kwamen ook de afleveringen van Badèrech tot stand.

Er zijn drie grondgedachten op het samenstellen van het boek:
  1. De zin van het bestaan van het Joodse Volk is de Joodse levensleer. Dit is bedoeld om het Joodse individuele leven te verrijken, of beter, te verheffen boven het grauwe bestaan van alledag. De Jood dient zich te 'heiligen' door het uitvoeren van de mitswot (plichten). "Gij zult mij een heilig volk zijn...
  2. Het "alles of niets" principe geldt niet voor het Jodendom. Hoe meer hoe beter, maar iedere verrichte mitswa neemt iets weg van de scheiding tussen God en mens.
  3. Het principe van "na'aseh wenisj'ma". Het doen van een mitswa is belangrijk, zelfs als de volledige geloofsovertuiging ontbreekt.

Het boek kent negen onderdelen en deze spelen zich zowel thuis als in de synagoge af. Als basis is de Sjabbat genomen omdat daar alle geestelijke ingrediënten van het Joodse leven in naar voren komen. De Sjabbat begint vrijdagavond met het aansteken van de kaarsen. Daarna wordt het sjalom aleegem, de ee'sjet cahjil en de kinderzegen gereciteerd. Vervolgens vindt de kidoesj gemaakt over de wijn. Zo behandelt de auteur alle facetten die aan de orde komen bij de Sjabbat-maaltijd. Alles wordt nauwgezet omschreven en van achtergrondinformatie voorzien. Op die manier kan de lezer zelf alle handelingen uitvoeren. Na de vrijdagavond komt de Sjabbat-ochtend aan de orde en is de lezer belandt in de synagoge (sjoel). Ook hier wordt uitgebreid uitgelegd hoe de sjoel eruit ziet en welke handelingen er plaatsvinden, zoals het voorlezen uit de Tora, het omdoen van de gebedsmantel en het uitspreken van het gebed. Daarna komt de lezer weer in zijn Joodse huis terecht en worden tien mitswot (plichten) beschreven waaraan de Joodse huishouding moet voldoen, zoals o.a. een mezoeza (kokertje met teksten uit de Tora aan de deurpost bevestigd), Tora-studie, Joodse opvoeding en onderwijs (Chinoech), kasjroet (kosjere huishouding) en aanbrengen tefillien. Een aantal van deze mitswot worden in aparte gedeelten uitvoerig behandeld, zoals de kosjere huishouding en het aanbrengen van tefillien (gebedsriemen).

Mening Etsel over Badèrech -op weg naar praktisch Joods leven

Bij mijn eerste indruk van het boek leek de inhoud nogal rommelig over te komen. Maar nadat ik de inhoudsopgave rustig had doorgenomen en me realiseerde dat de Sjabbat als uitgangspunt werd genomen om het praktisch Joods leven toe te lichten, besefte ik hoe slim het boek is opgezet. Vanuit de behandeling van de Sjabbat kunnen de voorschriften natuurlijk het best worden toegelicht. Deze voor Joden heilige dag staat helemaal in het teken van de Tora (-voorschriften). Natuurlijk zijn kasjroet voorschriften voor een kosjere huishouding elke dag van belang, maar het bezoeken van een synagoge vindt door het gros van de Joden plaats op Sjabbat en niet doordeweeks. Bovendien is de Sjabbat verheven boven de andere dagen. En dat komt overeen met de eerste van de drie bovengenoemde grondgedachten, namelijk het Joodse individuele leven verheffen boven het grauwe bestaan van alledag. Op doordeweekse werkdagen is het een mitswa (plicht) om zich bezig te houden met aardse werkzaamheden: een Joodse boer dient God door het nakomen van de Tora-wetten inzake het boerenbedrijf; een Joodse zakenman dient zich aan de Tora-wetten te houden die speciaal op het zakenleven van toepassing zijn. Op Sjabbat wordt God gediend door boven de wereld te staan: de aandacht is gericht op geestelijke zaken.

Overigens wordt in het boek ook aandacht besteed aan het Joodse huis. Deze speelt een zeer belangrijke rol in het Joodse leven van alledag. Dus in dat opzicht geeft de rabbijn goed aan dat het Joodse leven niet beperkt is tot één dag in de week. Het gezin is de microkosmos van de wereld. Als mensen vrede willen op aarde, zal het eerst in het gezin goed moeten gaan. Aan de hand van tien mitswot wordt duidelijk gemaakt hoe een 'perfect' Joodse huishouding eruit ziet. Ook dat is keurig door rabbijn Vorst uitgewerkt. Lezers wordt zo duidelijk gemaakt dat Jood-zijn niet alleen tijdens Sjabbat wordt gepraktiseerd, maar in feite gedurende het hele leven elke dag weer opnieuw.

Niet duidelijk is overigens waarom de Joodse feesten niet worden besproken. Deze nemen een prominente plaats in binnen het Joodse leven en ik ben ervan overtuigd dat veel niet-traditionele Joden niet weten hoe de feesten worden gevierd. Uiteraard zou het boek dan veel dikker zijn geworden en dat zou een overweging kunnen zijn geweest voor de rabbijn en zijn adviseurs om daarvan af te zien. Bovendien zijn er voldoende Joodse boeken geschreven over de Joodse feesten die door het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap zijn uitgegeven. Dus ik beschouw deze weglating niet echt als een aderlating.

Voor Joden die geïnteresseerd zijn in een praktisch Joods leven is het boek van rabbijn Vorst een zeer praktische handleiding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge (sjoel) kent haar eigen specifieke interieur (aron-hakodesj, paroget, sefer-Tora, mappa, malboesj, amoed, bi…
Waarom bidden Joodse mannen en vrouwen apart?Waarom bidden Joodse mannen en vrouwen apart?Volgens de Talmoed hadden Sarai en Abram elk hun eigen 'kiroev-programma' om ieder tot het monotheïsme te bekeren. Sarai…
Boekrecensie: Vorst ontdooit – Rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Vorst ontdooit – Rabbijn Ies VorstDe bruggenbouwende rabbijn Ies Vorst heeft in 2009 een boek uitgebracht met de titel 'Vorst ontdooit.' Het boek bevat co…
Joods Amsterdam: Jonas Daniël Meyerplein en omgevingJoods Amsterdam: Jonas Daniël Meyerplein en omgevingVóór de Tweede Wereldoorlog vanaf 1662 lag de kern van de Jodenbuurt rondom het Jonas Daniël Meyerplein. Hier bevonden z…
Joods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenJoods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenIn Deuteronomium 6:7 wordt de Israëlieten opgedragen om hun kinderen de woorden van God in te prenten en met hen er zove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Canesjurij, Pixabay
  • Badèrech (op weg naar praktisch Joods leven) - rabbijn ing. I. Vorst en anderen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!