InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Van Adam tot Ezra - D. Hausdorff
recensie

Boekrecensie: Van Adam tot Ezra - D. Hausdorff

Boekrecensie: Van Adam tot Ezra - D. Hausdorff Van Adam tot Ezra is een Bijbel dat handelt over Israëls geschiedenis in Bijbelse tijd en speciaal bedoeld is voor de Joodse jeugd. Het boek is geschreven door D. Hausdorff en uitgegeven door het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap. Het boek vertelt de Tenach in eenvoudige en boeiende taal. Dit maakt het boek, vooral het laatste gedeelte, ook voor volwassenen aantrekkelijk om te lezen.

Gegevens

  • titel: Van Adam tot Ezra - Israëls geschiedenis in Bijbelse tijd
  • auteur: D. Hausdorff
  • jaar: 1975 (derde druk)
  • uitgever: Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap

Inhoud boek Van Adam tot Ezra

Van Adam tot Ezra; Israëls geschiedenis in Bijbelse tijd gaat over de gebeurtenissen die in de Tenach worden beschreven. Het boek is geschreven voor jongere kinderen, maar de latere hoofdstukken richt zich op leerlingen van voortgezet lager en middelbaar onderwijs.
Het boek kent negen hoofdstukken waarin de hele Bijbelse geschiedenis aan de orde komt in eenvoudige, boeiende taal. De teksten zijn omlijst met vele illustraties en een aantal kaarten. Achterin het boek staat een uitgebreide namenindex met zowel de Nederlandse namen als de Hebreeuwse (leuk voor kinderen om alvast de Hebreeuwse namen te leren!). Ook is een lijst met jaartallen opgenomen en lijsten met de koningen van Juda en Israël.

De achtergrond van dit boek is bijzonder. De eerste druk werd in 1955 geschreven. Het was de periode na de Tweede Wereldoorlog waarin er een enorm gebrek was aan leermateriaal voor Joodse schoolkinderen. Omdat deze kinderen ook nog eens verspreid over het land woonden, konden zij slechts een enkel uur per week Joods onderwijs ontvangen. De Centrale Onderwijs Commissie van het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap gaf daarom schriftelijke cursussen. Deze Bijbel is ontstaan uit de geschiedenislessen die werden gegeven. Doel was om belangstelling te kweken bij de Joods kinderen voor de geschiedenis van hun eigen volk. Getracht is om de sfeer van de Tenach te benaderen, waarbij ook rekening is gehouden met nieuwe resultaten, die de studie en de archeologie hebben opgeleverd.

Het eerste deel van het boek is vooral geschreven voor jongere kinderen, het tweede deel is gericht op leerlingen van voortgezet lager en van middelbaar onderwijs. Dit is te merken aan de schrijfstijl: het eerste deel is redelijk kinderlijk van toon. Daarnaast wordt in het tweede deel meer uitleg gegeven.

Mening Etsel over het boek Van Adam tot Ezra

Bij het lezen van het boek valt het verschil in schrijfstijl op halverwege het boek. Is het eerste gedeelte nogal kinderlijk van toon, het tweede deel komt een stuk volwassener over en wordt ook dieper ingegaan op de materie. Dan wordt meteen duidelijk dat de Tenach niet zomaar een geschiedenisboek is, maar een boek over een volk dat geleid wordt door God. God bestuurt het hele universum en leidt in het bijzonder Zijn Joodse Volk. Dit komt vooral tot uitdrukking bij de verhalen over de profeten die het Joodse Volk telkenmale waarschuwt indien de Joden God niet trouw blijven. Auteur Hausdorff geeft steeds een toelichting op een stuk tekst en geeft zo extra betekenis aan de verhalen van de Tenach. Als voorbeeld wil ik een stukje aanhalen over de betekenis van Elia voor het Joodse Volk ook heden ten dage nog: "De profeet Elia is voor het Joodse Volk niet gestorven, hij leeft voort. Hij, de harige man met zijn ruige profetenmantel, de dappere, vurige strijder voor God en Zijn Wet, is symbool geworden, het symbool van de zekerheid, dat eens heel het Joodse Volk tot de erkenning zal komen, dat een leven volgens Gods wil de hoogste taak voor iedere Jood is. Als dan de tijd rijp is, dat de Masjiach zal komen, zal de profeet Elia weer verschijnen en dienst komst aankondigen. Zo leeft hij onder ons volk voort als teken van het onwankelbaar vertrouwen van ons volk op God en de uiteindelijke verlossing, ondanks alle ellende, ondanks alle vervolging. En vol geestdrift roept de profeet Jesaja het uit in een toekomst visioen: "Hoe prachtig komt daar van de bergen af de verkondiger, die de wereldvrede verkondigt, het grote geluk bericht, Gods hulp laat horen, die spreekt tot Tsion: "Uw God is Koning"!

Door deze toelichtingen van Hausdorff in het boek krijgt de Joodse geschiedenis veel meer diepgang voor de kinderen en (jonge) volwassenen, en wordt duidelijk hoe God zich constant bezighoudt met het Joodse Volk. Er is geen sprake van toeval, maar van een vooropgezet plan van God. Er is een begin en een eind aan de geschiedenis. Het einde betekent de algehele verlossing van het Joodse Volk en van de mensheid. Voor lezers is dat heel erg belangrijk om goed te beseffen. De Joodse geschiedenis is de Joodse bestemming. Leren uit het verleden is de sleutel naar het nemen van de juiste beslissingen in de toekomst. Het gaat dus om de lessen die uit het verleden getrokken kunnen worden. Daarnaast is het Joodse Volk het langst overlevende volk op aarde en omdat Joden overal verspreid ter wereld leven moeten bij de bestudering van de Joodse geschiedenis aandacht worden gegeven aan de hele geschiedenis van de wereld. Wie de Joodse geschiedenis begrijpt, begrijpt de geschiedenis van de wereld.

Voor wie zijn kinderen wil opvoeden met het idee dat de Joodse geschiedenis ertoe doet en betekenis heeft voor het heden en de toekomst, kan ik het boek van Hausdorff van harte aan te bevelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EZRA FoundationEZRA FoundationVelen onder ons kunnen het zich niet voorstellen, maar er zijn een hoop mensen die zelfs geen geld hebben om kleren te k…
De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en JobDe bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en JobDe bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je…
Bijbel (Tenach) - BoekrollenBijbel (Tenach) - BoekrollenIn deel II besprak ik de schriftelijke vastlegging en overlevering van de Bijbel. Men gebruikte hiervoor steen, metaal e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Van Adam tot Ezra - D. Hausdorff"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!