InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIK
recensie

Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIK

Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIK Wegwijs in het Jodendom is een uitgave van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) dat een beknopte, populaire gids is over het (orthodoxe) Jodendom. De lezer krijgt uitleg over de belangrijkste zaken in het Jodendom: Tora, Joodse feestdagen, Joodse spijswetten (Kasjroet), Joodse gebeden, begrippen uit de Joodse cultuur, het Hebreeuwse alef-bet en een beknopte geschiedenis van het Joodse Volk. Voor wie alles op een rijtje wil hebben is dit boek een handig en betrouwbaar naslagwerk.

Gegevens

  • titel: Wegwijs in het Jodendom (vertaling van A guide to Jewish Knowledge)
  • auteurs: Chaim Pearl en Reuben S. Brookes (Bewerkt door dr. Henriëtte Boas en dr. Ya'acov Colthof)
  • uitgever: Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (oorspronkelijk Stichting Jad Achat)
  • jaar: 2003 (6de druk)
  • ISBN: 90-71727-12-2

Inhoud boek Wegwijs in het Jodendom

Het boek is een bewerking van het Engelse boek 'A guide to Jewish Knowlegde' uit 1956. Doel van de auteurs is om op een eenvoudige en heldere manier het (orthodoxe) Jodendom uit te leggen voor de 'leek.' Daarom wordt niet al te diep ingegaan op de behandelde onderwerpen. Wel wordt het meest fundamentele aan de kaak gesteld door middel van verschillende hoofdstukken. Het boek begint met de Godsdienstige Gebruiken die gedurende het Joodse jaar plaatsvinden. Naast de Sjabbat zijn dat de verschillende feestdagen die verdeeld zijn in: Opgangsfeesten, de Hoge Feestdagen en de Half-Feesten. Op overzichtelijke wijze wordt de betekenis van de feesten uitgelegd. Het tweede gedeelte van het boek behandelt Algemene zaken zoals, de spijswetten (Kasjroet), de kwestie 'Wie is Jood?', de plaats van het Land Israël in het Jodendom, Lijst met Hebreeuwse termen met betrekking tot het Jodendom, de Schriftelijke en Mondelinge Tora, belangrijke Joodse geleerden en het Hebreeuwse alef-bet. Deel drie bespreekt de geschiedenis van het Joodse Volk in een notendop. Doel is om de lezer aan te zetten zelf naar meer informatie te zoeken. Het laatste hoofdstuk legt goed de Basis-ideeën van het Jodendom uit. Hierbij komen vragen aan de orde zoals: Wat is God? Welke rol heeft het Joodse Volk? Wie is de Masjiach (Messias)? En nog enkele andere belangrijke leerstellingen van het Jodendom.

Mening Etsel over Wegwijs in het Jodendom

Voor mij is Wegwijs in het Jodendom een handig naslagwerk bij het schrijven van mijn artikelen en voor verdere studie. De aanwezigheid van een uitvoerige index maakt het boek makkelijk in het gebruik. Zo blijkt bij de lezing ervan toch nog heel veel informatie in het ruim honderd tellende boekwerkje te bestaan die anders makkelijk over het hoofd zou kunnen worden gezien. Voor verdere studie staat achterin het boek een uitgebreide bibliografie met vermelding van zeer informatieve boeken. Hoewel ik verrukt ben van het gehele boek, springt voor mij persoonlijk vooral het laatste deel over de Basis-ideeën van het Jodendom eruit. Het deel is bewust aan het eind van het boek geplaatst omdat in het Jodendom het gedragspatroon (de manier waarop Joden hun geloof beleven en uitvoeren) belangrijker is dan de theologie. Het Jodendom kent drie grondbeginselen: geloof in God, het Joodse Volk en de Tora. Deze drie beginselen worden in drie aparte hoofdstukken beschreven en geven een mooi beeld wat de Joodse theologie nu precies inhoudt. Omdat in de eerste drie delen van het boek dus aandacht wordt besteed aan de praktische kant van het Jodendom leer je in het laatste deel goed begrijpen waarom de plichten (mitswot) door de Joden wordt uitgevoerd zoals die worden uitgevoerd. Waarom leven de Joden zo strikt de Tora na? Alle mitswot die het hele jaar worden nageleefd (spijswetten, de Sjabbat, feestdagen, etc.) komen natuurlijk ergens vandaan, namelijk de Tora die door God aan het Joodse Volk geschonken is.

Eén punt van kritiek heb ik wel op het boek. Het betreft het derde gedeelte van het boek over de geschiedenis van het Joodse Volk. In deel vier, het hoofdstuk over het Joodse Volk, wordt uitgelegd dat God het Joodse Volk met een bepaald doel in de geschiedenis heeft uitgekozen. Met deze wetenschap had het derde deel van het boek geschreven kunnen worden: namelijk verklaringen geven over de loop van de Joodse geschiedenis. Nu wordt slechts de geschiedenis beknopt weergegeven, maar de hand van God lijkt nauwelijks zichtbaar (m.u.v. het begin van de Joodse geschiedenis -Abraham, Mozes, etc.). Hoe moet bijvoorbeeld de oprichting van de moderne Staat Israël worden gezien. In hoeverre is hier sprake van een Godswonder? En waar was God tijdens de Holocaust? Goed, het zijn natuurlijk zaken waar niet makkelijk in een paar zinnen een verklaring kan worden gegeven. Maar verwijzingen in de tekst naar andere boeken of artikelen zou de lezer tot nadere studie kunnen zetten.

Voor het overige is Wegwijs in het Jodendom een erg overzichtelijk boekje waarin het (orthodoxe) Jodendom keurig wordt beschreven. Zowel voor Joden als niet-Joden een praktisch boek dat een objectieve kijk geeft op de Joodse religieuze beschaving die voor de hele mensheid van onschatbare waarde is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Wegwijs in het Jodendom - NIK

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIK"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!