InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2018)

Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2018)

Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2018) Het schrijven van een boek, voor veel mensen is dat geen beroep waar een goede boterham mee verdiend kan worden. Echter zijn er wel degelijk schrijvers die een flink vermogen hebben opgebouwd door het schrijven van een boek. In de top tien van de best betaalde schrijvers ter wereld van 2018 staan alleen miljonairs. Daarmee laat de lijst zien dat de boekensector een lucratieve sector kan zijn. Hoe komen de auteurs aan zulke hoge inkomsten uit één jaar?

Top 10 best betaalde schrijvers in 2018

De lijst van de top tien best betaalde schrijvers is samengesteld door Forbes in 2018. Er is een duidelijke winnaar wat betreft het vermogen dat in een jaar verdiend wordt. James Patterson staat bovenaan het lijstje, met maar liefst 74,9 miljoen. De volledige lijst ziet er als volgt uit:

PositieSchrijverSalaris in 2018*
1James Patterson74,9 miljoen
2J.K. Rowling47 miljoen
3Stephen King23,5 miljoen
4John Grisham18,3 miljoen
5Jeff Kinney16,1 miljoen
5Dan Brown16,1 miljoen
7Michael Wolff11,3 miljoen
8Nora Roberts10,4 miljoen
8Danielle Steel10,4 miljoen
10E.L. James9,1 miljoen
10Rick Riordan9,1 miljoen
*: het salaris is omgerekend van dollar naar euro's op 31 december 2018 met een koers van om en nabij 0,87.

Er zit een groot verschil in salaris tussen nummer één en nummer tien. Hoe komt het dat er grote verschillen in salarissen zitten tussen de verschillende auteurs?

James Patterson

James Patterson is in 1947 geboren en lanceerde al tal van boekenreeksen. Ook zijn boeken zijn al vele miljoen keren verkocht. Hij verkocht wereldwijd meer dan 270 miljoen boeken. Hij verkocht in één jaar ongeveer 9,5 miljoen boeken. Patterson schrijft vanaf 1992 al aan een bekende reeks genaamd Alex Cross. De boeken van James Patterson zijn veelal thrillers, wat ook blijkt uit de naam van een andere reeks; Women's Murder Club.

J.K. Rowling

J.K. Rowling, wie kent haar niet? Ze kreeg wereldfaam door de zevendelige boekenserie van Harry Potter. In deze zevendelige boekenserie ontwikkelt de jonge tovenaar tot een volwassen tovenaar. In 1997 kwam het eerste deel uit; Harry Potter en de Steen der Wijzen, terwijl in 2007 het laatste deel verscheen; Harry Potter en de relieken van de dood. De Harry Potter-reeks verscheen ook op film, waarbij Harry Potter nog beroemder werd dan hij al was. De boeken werden vertaald in 69 andere talen, waarbij er zo'n 500 miljoen exemplaren verkocht zijn. Haar vermogen werd in 2016 geschat op 584 miljoen pond. J.K. Rowling bouwt ondertussen voort op de Harry Potter-reeks door een spin-off-reeks te lanceren. In 2016 schreef ze Fantastic Beasts and Where to Find Them.

Stephen King

King is evenals James Patterson geboren in 1947 en schrijft anno 2019 nog steeds. Sinds 1974 heeft hij al meer dan 350 miljoen exemplaren verkocht. Stephen King heeft 58 romans geschreven, die vaak iets met elkaar te maken hebben, maar geen speciale reeksen vormen. In 2016 verkocht hij 1,9 miljoen boeken alleen al in de Verenigde Staten. Er zijn geregeld films gemaakt van zijn werken.

John Grisham

John Grisham schrijft vooral thrillerromans en schrijft sinds 1989 romans. Zijn eerste bestseller, Advocaat van de duivel, werd in de beginjaren al zeven miljoen keer verkocht. Daarna volgden nog vele andere bestseller, waarbij hij in totaal tot 2012 ongeveer 275 miljoen exemplaren verkocht had. In 2016 kwam het boek De Klokkenluider van hem uit, wat het derde beste boek was van 2016. Van De Klokkenluider alleen al werden in 2016 660.000 hardcovers verkocht. Zijn bracht in de jaren voor 2018 flink wat romans uit. In 2018 kwam The Reckoning nog uit.

Jeff Kinney

Een relatief jong gezicht in de lijst is Jeff Kinney. Zijn bekendste serie is verreweg Het leven van een loser. De kinderboeken worden sinds 2007 geschreven en getekend door Jeff Kinney. Van 2007 tot 2018 lanceerde Kinney zeventien versies van Het leven van een loser. Hij verkocht tot 2018 wereldwijd ongeveer 200 miljoen exemplaren, terwijl de animo ook anno 2019 nog steeds aanwezig is voor de populaire kinderboekenserie.

Dan Brown

Dan Brown is evenals James Patterson een schrijver van thrillers. Dan Brown publiceerde niet zo veel boeken als zijn voorgangers, maar had wel veel succes met de boeken die hij schreef. Zo publiceerde hij in 2000 Het Bernini Mysterie, terwijl hij drie jaar later zijn bekendste werk The Da Vinci Code publiceerde. Ook latere boeken Inferno en Oorsprong waren grote successen. Alleen al met de film The Da Vinci Code haalde Brown een bedrag van 750 miljoen dollar binnen.

Michael Wolff

Wolff is een aparte naam in dit lijstje, aangezien hij normaal als journalist te boek staat. Hij schreef in 2018 een boek over de Amerikaanse president Donald Trump, waardoor hij in dit lijstje staat. Het boek, in het Nederlands vertaald naar Vuur en woede, beschrijft hoe incapabel Donald Trump is, volgens Wolff zelf. Hij claimt een waargebeurd verhaal geschreven te hebben. Of het nu klopt of niet, hij heeft er 2018 een tiental miljoen euro's aan verdient.

Nora Roberts

Gezamenlijk met Danielle Steel staat Nora Roberts op plaats acht. Zij schreef vanaf haar beginjaren tot en met juni 2019 al meer dan 225 romans. Sinds 1981 schrijft ze romans, voornamelijk over liefde. Tien van haar boeken werden in de periode van 1989 tot en met 2011 verfilmd.

Danielle Steel

Danielle Steel, geboren in 1947, startte met schrijven van romans in 1973. Ze verkocht anno 2019 al meer dan 800 miljoen exemplaren, ze was in 2017 de auteur die de meeste exemplaren verkocht had van haar boeken. In de periode 1990 tot en met 1996 verschenen maar liefst negentien films over haar boeken. Vanaf 2016 bracht ze weer flink wat boeken uit, maar haar beroemdheid is wel flink afgenomen met de jaren. Haar boeken werden wel in ongeveer 43 talen vertaald.

E.L. James

E.L. James, geboren in 1963 startte pas met schrijven in 2011. Ze debuteerde met een gigantische bestseller; Vijftig tinten grijs. Een jaar later bracht ze gelijk een nieuw boek uit dat ook tot bestseller genoemd mag worden. In 2012 publiceerde ze Vijftig tinten donkerder. Beide boeken werden succesvol verfilmd. Daarna kwam er zelfs een derde deel. In totaal verkocht ze 125 miljoen exemplaren van de triologie.

Rick Riordan

Rick Riordan staat vooral bekend als schrijver van de serie Percy Jackson & de Olympiërs. Daarnaast schreef hij ook een succesvolle serie, genaamd Helden van Olympus. Zoals de titels al doen vermoeden, spelen goden een belangrijke rol in zijn boeken. De nieuwste boeken van hem verschenen niet in het Nederlands. Desondanks staat hij gewoon in het lijstje van de top tien best betaalde auteurs van 2018. In 2015 had hij al meer dan dertig miljoen exemplaren verkocht van zijn boeken.
© 2017 - 2019 Voetbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Joodse tradities in de literatuur - D. MeijerrecensieBoekrecensie: Joodse tradities in de literatuur - D. MeijerJoodse literatuur gaat over schrijvers die verbonden zijn door de rode draad van de Joodse traditie, de Joodse cultuur o…
Geld verdienen met het schrijven van boekenGeld verdienen met het schrijven van boekenEén miljoen Nederlanders zouden graag een boek publiceren. Eenderde heeft het script al af, maar slechts tien procent ve…
Het e-book als marketinginstrumentGratis e-books zijn een effectief marketinginstrument. Informatieve schrijvers kunnen hun know-how en vakkenis bewijzen…
OnderwijsboekenOnderwijsboekenZowel op de basisschool, als op het voortgezet onderwijs wordt er bij het lesgeven vooral gebruik gemaakt van onderwijsb…
Hoe lang moeten hoofdstukken in een boek zijn?Het schrijven van verhalen is een leuke, interessante bezigheid. Je kunt een hele eigen wereld creëren en zelf de situat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • https://www.forbes.com/pictures/5c0960774bbe6f0f2aa17cd9/1-james-patterson-86-mill/#7524fd044897
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/J.K._Rowling
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dan_Brown
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nora_Roberts

Reageer op het artikel "Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2018)"

Infoteur: Voetbol
Laatste update: 10-07-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!