InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2017)

Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2017)

Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2017) Het schrijven van een boek, voor veel mensen is dat geen beroep waar een goede boterham mee verdiend kan worden. Echter zijn er wel degelijk schrijvers die een flink vermogen hebben opgebouwd door het schrijven van een boek. In de top tien van de best betaalde schrijvers ter wereld staan alleen miljonairs. Daarmee laat de lijst zien dat de boekensector een lucratieve sector kan zijn. Hoe komen de auteurs aan zulke hoge salarissen?

Top 10 best betaalde schrijvers

De lijst van de top tien best betaalde schrijvers is samengesteld door Forbes in 2017. Er is een duidelijke winnaar wat betreft het vermogen dat in een jaar verdiend wordt. J.K. Rowling staat bovenaan het lijstje, met maar liefst 80,5 miljoen. De volledige lijst ziet er als volgt uit:

PositieSchrijverSalaris in 2017*
1J.K. Rowling80,5 miljoen
2James Patterson73,7 miljoen
3Jeff Kinney17,8 miljoen
4Dan Brown17,0 miljoen
5Stephen King12,7 miljoen
6John Grisham11,9 miljoen
7Nora Roberts11,9 miljoen
8Paula Hawkins11,0 miljoen
9E.L. James9,7 miljoen
10Danielle Steel9,3 miljoen
*: het salaris is omgerekend van dollar naar euro's op 6 december 2017 met een koers van om en nabij 0,85.

Er zit een groot verschil in salaris tussen nummer één en nummer tien. Hoe komt het dat er grote verschillen in salarissen zitten tussen de verschillende auteurs?

J.K. Rowling

J.K. Rowling, wie kent haar niet? Ze kreeg wereldfaam door de zevendelige boekenserie van Harry Potter. In deze zevendelige boekenserie ontwikkelt de jonge tovenaar tot een volwassen tovenaar. In 1997 kwam het eerste deel uit; Harry Potter en de Steen der Wijzen, terwijl in 2007 het laatste deel verscheen; Harry Potter en de relieken van de dood. De Harry Potter-reeks verscheen ook op film, waarbij Harry Potter nog beroemder werd dan hij al was. De boeken werden vertaald in 69 andere talen, waarbij er zo'n 500 miljoen exemplaren verkocht zijn. Haar vermogen werd in 2016 geschat op 584 miljoen pond. J.K. Rowling bouwt ondertussen voort op de Harry Potter-reeks door een spin-off-reeks te lanceren. In 2016 schreef ze Fantastic Beasts and Where to Find Them.

James Patterson

James Patterson is in 1947 geboren en lanceerde al tal van boekenreeksen. Ook zijn boeken zijn al vele miljoen keren verkocht. Hij verkocht wereldwijd meer dan 270 miljoen boeken. Hij verkocht in één jaar ongeveer 9,5 miljoen boeken. Patterson schrijft vanaf 1992 al aan een bekende reeks genaamd Alex Cross. De boeken van James Patterson zijn veelal thrillers, wat ook blijkt uit de naam van een andere reeks; Women's Murder Club.

Jeff Kinney

Een relatief jong gezicht in de lijst is Jeff Kinney. Zijn bekendste serie is verreweg Het leven van een loser. De kinderboeken worden sinds 2007 geschreven en getekend door Jeff Kinney. Van 2007 tot 2017 lanceerde Kinney tien versies van Het leven van een loser. Hij verkocht ruim drie miljoen boeken in 2016 in de Verenigde Staten, terwijl de animo anno 2017 nog steeds aanwezig is voor de populaire kinderboekenserie.

Dan Brown

Dan Brown is evenals James Patterson een schrijver van thrillers. Dan Brown publiceerde niet zo veel boeken als zijn voorgangers, maar had wel veel succes met de boeken die hij schreef. Zo publiceerde hij in 2000 Het Bernini Mysterie, terwijl hij drie jaar later zijn bekendste werk The Da Vinci Code publiceerde. Ook latere boeken Inferno en Oorsprong waren grote successen. Alleen al met de film The Da Vinci Code haalde Brown een mooi bedrag van 750 miljoen dollar binnen.

Stephen King

King is evenals James Patterson geboren in 1947 en schrijft anno 2017 nog steeds. Sinds 1974 heeft hij al meer dan 350 miljoen exemplaren verkocht. Stephen King heeft 59 romans geschreven, die vaak iets met elkaar te maken hebben, maar geen speciale reeksen vormen. In 2016 verkocht hij 1,9 miljoen boeken alleen al in de Verenigde Staten. Er zijn geregeld films gemaakt van zijn werken.

John Grisham

John Grisham schrijft vooral thrillerromans en schrijft sinds 1989 romans. Zijn eerste bestseller, Advocaat van de duivel, werd in de beginjaren al zeven miljoen keer verkocht. Daarna volgden nog vele andere bestseller, waarbij in totaal ongeveer 275 miljoen exemplaren verkocht zijn. In 2016 kwam het boek De Klokkenluider van hem uit, wat het derde beste boek was van 2016. Van De Klokkenluider alleen al werden in 2016 660.000 hardcovers verkocht. Zijn salaris is in 2017 waarschijnlijk gestegen door een nieuwe spectaculaire roman; Het eiland.

Nora Roberts

Op positie nummer zeven in de lijst staat Nora Roberts. Zij schreef vanaf haar beginjaren tot en met 2017 al meer dan 213 romans. Sinds 1981 schrijft ze romans, voornamelijk over liefde. Nora Roberts' vermogen wordt geschat op ongeveer 370 miljoen dollar, daarmee is ze één van de meest succesvolle auteurs. Tien van haar boeken werden in de periode van 1989 tot en met 2011 verfilmd.

Paula Hawkins

Paula Hawkins startte in 2001 met het schrijven van boeken. Pas in 2015 werd ze wereldberoemd door het boek Het meisje in de trein. Haar eerste bestseller werd succesvol verfilmd, terwijl het ook op papier voor de wind ging. In Amerika verkocht Hawkins 2,2 miljoen exemplaren van haar eerste boek in een jaar. In 2017 bracht ze een nieuwe bestseller uit, genaamd In het water. Als ze zich zo doorontwikkelt, staat ze binnen een aantal jaar hoger in deze lijst.

E.L. James

E.L. James, geboren in 1963 startte pas met schrijven in 2011. Ze debuteerde met een gigantische bestseller; Vijftig tinten grijs. Een jaar later bracht ze gelijk een nieuw boek uit dat ook tot bestseller genoemd mag worden. In 2012 publiceerde ze Vijftig tinten donkerder. Beide boeken werden succesvol verfilmd. De film over het boek Vijftig tinten grijs leverde ongeveer 600 miljoen dollar op, terwijl het tweede boek 379 miljoen dollar opleverde.

Danielle Steel

Danielle Steel, geboren in 1947, startte met schrijven van romans in 1973. Ze verkocht anno 2017 al meer dan 800 miljoen exemplaren, ze is in 2017 de auteur die de meeste exemplaren verkocht van haar boeken. In de periode 1990 tot en met 1996 verschenen maar liefst negentien films over haar boeken. In 2016 en in 2017 was ze weer flink aan het schrijven, maar haar beroemdheid is wel flink afgenomen met de jaren. Haar boeken werden wel in ongeveer 43 talen vertaald.
© 2017 - 2018 Voetbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Joodse tradities in de literatuur - D. MeijerJoodse literatuur gaat over schrijvers die verbonden zijn door de rode draad van de Joodse traditie, de Joodse cultuur o…
Geld verdienen met het schrijven van boekenGeld verdienen met het schrijven van boekenEén miljoen Nederlanders zouden graag een boek publiceren. Eenderde heeft het script al af, maar slechts tien procent ve…
Het e-book als marketinginstrumentGratis e-books zijn een effectief marketinginstrument. Informatieve schrijvers kunnen hun know-how en vakkenis bewijzen…
Startsalaris MBOStartsalaris MBOIn dit artikel volgt een overzicht van de salarissen van beroepen waarvoor een MBO-dioploma is vereist. MBO staat voor M…
OnderwijsboekenOnderwijsboekenZowel op de basisschool, als op het voortgezet onderwijs wordt er bij het lesgeven vooral gebruik gemaakt van onderwijsb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • https://www.forbes.com/pictures/5978d26ea7ea436467b5abe5/10-danielle-steel-11-mill/#77863a613c36
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/J.K._Rowling
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dan_Brown
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nora_Roberts
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Paula_Hawkins

Reageer op het artikel "Top 10 best betaalde schrijvers ter wereld (2017)"

Infoteur: Voetbol
Gepubliceerd: 08-12-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!