De dood van een mooie vrouw – boek van Lies van der Wal

De dood van een mooie vrouw – boek van Lies van der Wal ‘De dood van een mooie vrouw’ is het solodebuut van Lies van der Wal - Oosterhoff uit Aduard. Het spannende verhaal is gesitueerd op Ameland. De dode vrouw wordt op het Oerd, de oostpunt van het eiland, gevonden. De schrijfster maakt er een spannende geschiedenis van, op een eiland waar eigenlijk nooit zoiets ernstigs gebeurt. In het boek lijkt het binnen korte tijd na de vondst van het slachtoffer nog een keer te gebeuren. Ameland komt op een lugubere manier in het nieuws en het Waddeneiland mag zich gelukkig prijzen dat het fictie is, een boek om mee te nemen naar het strand om daar in alle rust en vrijheid te genieten van de omschrijvingen van bekende plekjes waar onwaarschijnlijk spannende dingen plaatsvinden.

Het solodebuut van Lies van der Wal - Oosterhoff

De dood van een mooie vrouw

Het slachtoffer waar het boek mee begint is Anja. Zij werkt op het eiland en is een populaire en mooie vrouw. Op een dag wordt ze dood gevonden door een medewerker van de NAM. Als zijn nachtdienst op de locatie Oost-Ameland erop zit, en hij bij het opkomen van de zon nog een wandeling maakt voor hij naar huis vertrekt, ontdekt hij haar ontzielde lichaam in de duinen van het Oerd.

Vermoord

Ze is op een gruwelijke manier om het leven gebracht en voor haar dood verkracht, blijkt uit de lijkschouwing. De twee rechercheurs Rinze Oostra en Sicko Holwerda komen speciaal naar het eiland voor het onderzoek en om de dader in de kraag te vatten.

Verdachten

De twee mannen verblijven in een hotel in Nes. Gedurende het onderzoek, dat meerdere dagen in beslag neemt, groeit hun lijstje met verdachten in plaats dat ze na steeds meer feitenkennis namen kunnen wegstrepen. Alibi’s worden gecheckt en de een na de andere verdachte weet zich uit de verdenking te praten, maar de rechercheurs vertrouwen het niet.

Tweede vrouw

Een van de twee mannen vindt tijdens zijn verblijf op het eiland zelfs de liefde van zijn leven. Het verhaal komt in een stroomversnelling als een tweede vrouw wordt vermist en er één verdachte overblijft om wie het net zich sluit. Kunnen de rechercheurs in samenwerking met de politie van Ameland het leven van die tweede vrouw redden? Dat blijft tot op de laatste bladzijde spannend.

Lies van der Wal - Oosterhoff

Lies van der Wal - Oosterhoff (1968) woont in Aduard, een dorp langs de weg tussen Zuidhorn en Groningen. Ze is getrouwd met Foeke en is ten tijde van uitkomst van haar boek werkzaam bij DUO en RUG. Lies bezoekt Ameland en ook de andere Waddeneilanden regelmatig, al komt ze er nooit in de zomer. Dan vindt ze het er te druk. Soms verblijft ze bij een kennis die een huisje verhuurt, maar meestal boekt ze een hotel. Ze noemt zichzelf een ‘eilandgek’.

Solodebuut

Schrijven en de natuur zijn haar twee passies. Op het eiland deed ze inspiratie op voor het boek en ze bestudeerde het eiland om elementen te kunnen gebruiken in haar verhaal. ‘De dood van een mooie vrouw‘ is haar solodebuut. Eerder schreef ze samen met Irma Aalders een thriller met de titel ‘Inhur’.

Inhur

Het schrijversdebuut ‘Inhur’ gaat over een man die het helemaal heeft gemaakt maar in een midlifecrisis zit. Hij besluit om met z'n oude kameraad op avontuur te gaan, net als vroeger. Alleen weet hij niet dat de expeditieleider zijn ex is, die nog steeds gek op hem is. De expeditie is een tocht naar een oud en onbekend volk in Alaska. Die schijnen een stofje te hebben ontdekt waarmee je voor eeuwig kunt leven.

Gebroken teen

Het was een gebroken middenvoetsbeentje dat haar op het pad van haar solodebuut zette. Co-schrijfster Irma Aalders, die al meer boeken op haar naam heeft staan, stimuleerde haar tot het schrijven ervan. Lies kreeg een zetje in de rug toen ze na het faillissement van het bedrijf waar ze werkte haar baan kwijtraakte en het Pieterpad ging lopen. Dat werd geen lange wandeling, want ze sneuvelde bij Sleen: haar middenvoetsbeentje brak en voortzetting van het Pieterpad zat er niet in. Die pech wilde ze een positieve draai geven en dat deed Lies door te beginnen aan haar eigen boek. Ze nam de laptop op schoot en begon te schrijven.

Uitgever

Ze had het verhaal al heel lang in haar hoofd en uit die bagage kon ze putten. Gaandeweg voegde ze dingen toe en schrapte het een en ander. Dat proces herhaalde zich een aantal malen tussen 2015 en 2017 en toen was het boek daar. Ze liet het redigeren en zocht een uitgever. Het vinden van een uitgever bleek niet zo gemakkelijk en daarom besloot Lies het in eigen beheer uit te geven.

Eilanden-thrillerserie

Lies is een echt natuurmens en dat vind je ook in het boek terug. Door het schrijven van het boek heeft ze zich in diverse onderwerpen verdiept. Daar heeft ze veel van opgestoken en daar laat ze de lezer van meegenieten. Ze gaat ook de andere eilanden bestuderen om er een eilanden-thrillerserie van te maken. Na uitkomst van 'De dood van een mooie vrouw' in 2017 pakt Lies de pen op om een boek te schrijven dat gesitueerd is op Schiermonnikoog.

Bron: Cover boekBron: Cover boek

Een spannend boek

De dood van een mooie vrouw is een spannend boek dat van begin tot eind de spanning erin weet te houden. Als lezer speculeer je wie de moordenaar kan zijn en met het vorderen van het verhaal slingert dat heen en weer tussen verschillende personen. Lies van der Wal - Oosterhoff heeft tussen alle dialogen en spannende verhandelingen door het eiland mooi beschreven. Verschillende elementen van natuur, cultuur en de bewoners neemt ze mee in het verhaal. Zo heeft ze op een leuke manier de sage van Rixt van ’t Oerd verwerkt in het boek.

Omslag

De omslagfoto is van Lies zelf. Het is een foto van het baken dat op het oostelijke eindje van Ameland staat. Daar in de buurt werd het lijk gevonden. Jammer van de omslag is dat hij erg grijs is en nauwelijks contrast heeft. De lucht heeft geen kleur en geen tekening, de helm is donker en het duinzand is grauw. Het maakt de omslag niet erg aansprekend.

Hoofdplaats en veerboot

Er zitten wat missertjes in de tekst. Zo laat de veerboot van Ameland geen hoornsignaal horen bij aankomst of vertrek en is Nes geen hoofdstad. Hoofdplaats is Ballum, daar zetelt het gemeentebestuur en alle plaatsen op het eiland zijn dorpen, er ligt geen stad. Er staan ook een paar tikfoutjes in, maar die bederven het boek niet. De bonte Piet hoort niet met een hoofdletter en de grote walvis voor het Natuurcentrum is geen Moby Dick. Moby Dick was een potvis en de walvis voor het museum is een blauwe vinvis. Bij de derde druk heeft Lies zoveel mogelijk van die kleinigheidjes verbeterd.

Om van te gruwen

Lies beschrijft ook situaties die je fantasie te boven gaan en waar je eigenlijk ook niet al te veel over wilt weten. Zo moest de politie op het eiland eens een lichaam kwijt van een Duitse toerist die zelfmoord had gepleegd. De lijkzak werd in een koeling van een restaurant gelegd. Het idee alleen al dat de politie zoiets zou doen en bij welk restaurant dit gebeurd kan zijn, doet gruwen. Lies weeft diverse leuke feiten en verhaaltjes in de tekst, zoals over de geschiedenis van gezichtsbeharing. Ze schrijft over modegril en trend, zaken die op zich niet direct met het eiland van doen hebben. Dat leest leuk en je steekt er ook nog wat van op. De dood van een mooie vrouw boeit van begin tot het eind en is aan te bevelen als vakantielectuur voor een vakantie op het eiland. Je kunt er dan meteen een sport van maken om de locaties op te zoeken die Lies in haar boek beschrijft.

Boekgegevens

• Titel - De dood van een mooie vrouw
  • Schrijfster - Lies van der Wal - Oosterhoff
  • Uitgave 2017
  • Uitgever - in eigen beheer
  • ISBN - 9789402161397
  • Prijs - € 25,25

Ameland

Legenda
A. Ameland
B. Oerd
C. Ho’n
D. NAM-locatie
E. Aduard

© 2017 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.