InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Liefs uit Los Angeles - Clare Naylor
recensie

Boekrecensie: Liefs uit Los Angeles - Clare Naylor

Liefs uit Los Angeles is een chicklit waarin we Alice leren kennen die na het beëindigen van haar relatie en haar job van Londen naar Los Angeles trekt om daar een nieuw leven te beginnen.

Het boek

Gegevens

ISBN 90-5501-694-2
Oorspronkelijke titel: Catching Alice
Oorspronkelijke uitgever:
Uitgever NL: Uitgeverij Bzztôh, 2000
Vertaling: Ellen Segeren

Inhoud

Nadat Alice ontdekte dat haar vriend haar bedrogen heeft, valt heel haar leven in duigen: ze heeft geen relatie meer en zodoende ook geen woonst meer, verliest haar baan en begint van ongenoegen zichzelf vol te proppen met eten. Haar leven neemt een nieuwe wending wanneer ze haar oude schoolvriendin Tash terug tegen het lijf loopt: Tash probeert Alices leven terug op de rails te zetten door haar mee te nemen naar Los Angeles, haar aan een baan als PR-manager te helpen, haar op dieet en aan het sporten te zetten en met haar te gaan shoppen voor nieuwe kleren. Met de nodige voorvallen integreert Alice in Tashs vriendenkring en probeert ze een nieuw leven uit te bouwen. Ze krijgt zelfs te maken met een stalker, op wie ze ondanks de tegenkanting van Tash stapelverliefd wordt.

Beoordeling

Dit is een chicklit die bol staat van het gekwetter van vrouwen over mannen, liefde en seks; geschikt voor jonge meisjes en vrouwen die ietsje meer willen dan een stationsromannetje. Mij kon het boek echter niet bekoren; daarvoor is het verhaal te oppervlakkig naar mijn smaak, net als de meeste personages die er in voorkomen. Daarnaast ontbreekt het aan spannende gebeurtenissen die je in het boek zouden moeten sleuren. Dit is een ideaal boek om op vakantie te lezen want ondanks het tegenvallend verhaal en het gebrek aan beschrijvingen van omgeving en mensen is het vlot geschreven. Spijtig genoeg wordt deze vlotheid regelmatig onderbroken door verhaaldetails die met ogen en haken aan elkaar hangen: bv. tegen het einde van het boek gaat Alice lunchen met haar nieuwe vriendje, op het moment dat de twee haar bureau verlaten is het al ver na één uur maar enkele alinea's later verzucht ze dat ze maar een uurtje de tijd heeft en toch zeker voor half twee terug op bureau moet zijn. Ik heb deze passage vier keer herlezen om te kijken of ik niets over het hoofd zag maar telkens kwam ik tot de conclusie dat de schrijfster helemaal in de knoop lag met het tijdsverloop.

Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller in de derde persoon; er wordt hoofdzakelijk vanuit Alices perspectief verteld maar ook haar stalker en haar neef kregen een kleine hoofdrol toebedeeld. Persoonlijk vind ik dit vertelperspectief te gemakkelijk en weinig interessant omdat je vanaf de eerste moment al weet wie haar stalker is en zodoende is spanning zo goed als onbestaande in dit boek.

Ook de vertaling laat hier te wensen over: sommige zinnen lopen langs geen kanten en het lijkt wel alsof de vertaling gebeurde door een computer. Dit boek zou ik enkel aanraden als je op zoek bent naar wat hersenloze ontspanning waarbij het verhaal niet te ingewikkeld en makkelijk te volgen moet zijn.

De schrijfster

Clare Naylor heeft naast deze chicklit nog drie andere chicklits gepubliceerd. Samen met Mimi Hare heeft ze Moviegirl! (2004), The First Assistent (2007) en het filmscript The Accidental Husband (2008) geschreven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Liefs uit Los Angeles - Clare Naylor"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 28-04-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!