InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Moviegirl! - Clare Naylor & Mimi Hare
recensie

Boekrecensie: Moviegirl! - Clare Naylor & Mimi Hare

Moviegirl! vertelt het verhaal van een D.C.-meisje dat terechtkomt in de hectische wereld die Hollywood is. De schrijfsters kunnen zelf beroepen op een jarenlange ervaring in de wereld van glitter en glamour.

Het boek

Gegevens

ISBN 90-245-5951-0
Oorspronkelijke titel: The Second Assistent
Uitgever NL: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff BV, Amsterdam 2005
Vertaling: M. v.d. Herik

Inhoud

Na een korte carrière in de politiek van het druilerige D.C. neemt Elizabeth Miller een job aan als tweede assistente van een jonge, cocaïneverslaafde agent van The Agency, één van de grootste agentenbureau's van het zonnige L.A. In deze functie krijgt ze zowat alle rotklussen toegewezen en tussen het koffiezetten, het organiseren van een verjaardagsfeestje voor George, punaises sorteren, scripts lezen en honden uitlaten door probeert ze ook een vriendenkring op te bouwen en een liefdesleven op de rails te krijgen. Toch is het niet haar ambitie om slechts een assistente te blijven en samen met de ober van de koffiezaak tegenover The Agency droomt ze van het maken van een film waarbij zij als producent zal optreden.

Beoordeling

Moviegirl! is een chicklit pur sang; op de achterflap wordt het boek zelfs vergeleken met de Devil Wears Prada en The Nanny Diaries maar deze is eigenlijk nog leuker dan die twee. Vanaf de eerste letter word je ondergedompeld in de wereld van glitter en glamour, droom je weg van het zonnige L.A. en vliegen de roddels over celebrities je om de oren. Het boek is in de ik-persoon geschreven wat het makkelijk maakt om je in het hoofdpersonage in te leven. Het leuke is dat zij een klungelig persoon is, die stomme flaters slaat waar ik me volledig in kan terugvinden; ze is dus zeker geen superwoman, wat het in mijn ogen realistisch maakt.

Ondanks het feit dat Moviegirl! meer dan 400 pagina's telt, lees je er vlot doorheen. Eens je in het verhaal zit, is het moeilijk om het los te laten en wil je het zo snel mogelijk uitlezen. De vlotte en humoristische schrijfstijl helpt je daarbij. Leuk detail: elk hoofdstuk begint met een toepasselijk citaat uit een filmklassieker.

Het verhaal steekt goed in elkaar: alle verhaallijnen zijn goed uitgewerkt, er blijft geen enkele losse draad over en alles komt op het einde mooi samen. Daaraan merk je wel dat de schrijfsters gewend zijn scenario's te schrijven. Enkel het hoofdstuk over wat ze nu eigenlijk in het leven wil, werkte me op de zenuwen: op tien pagina's tijd is ze haar job bij The Agency beu en wil ze weer werk maken van een politieke carrière om weer helemaal om te slaan en toch resoluut voor Hollywood te kiezen.

Het einde zal voor velen een teleurstelling zijn maar persoonlijk vind ik het maar realistisch; het is leuk om eens geen zoetsappig, "life-is-great"- en "alles-loopt-altijd-zoals-jij-het-wil"-einde te lezen, heel on-Hollywoodiaans allemaal en dat kan ik alleen maar toejuichen. In 2006 verscheen het vervolg op deze chicklit, genaamd The First Assistent, de Nederlandse naam is nog niet bekend.

Als laatste wil ik iets over de vertaling zeggen die met momenten echt abominabel is. Het lijkt wel alsof een vertaalprogramma zijn werk heeft gedaan en de vertaler lekker met zijn voeten op zijn bureau achterover lag. Sommige passages kloppen gewoonweg niet, noch in zinsbouw, noch in verhaalverloop. Dit heeft me wel een paar keer uit mijn concentratie gehaald maar kon gelukkig de leespret niet bederven.

De schrijfsters

Clare Naylor publiceerde vóór Moviegirl reeds drie romans.
Mimi Hare werkt reeds sinds haar 23ste in het wereldje en werkte mee aan films als Jerry Maguire en As Good As It Gets. Moviegirl is haar eerste roman. De dames hebben ook samen de roman The First Assistent (2007) en het filmscript The Accidental Husband (2008) geschreven.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Liefs uit Los Angeles - Clare NaylorLiefs uit Los Angeles is een chicklit waarin we Alice leren kennen die na het beëindigen van haar relatie en haar job va…
Het schrijven van een liefdesroman of chicklitHet schrijven van een liefdesroman of chicklitLiefdesromans en chicklits worden steeds populairder. Voornamelijk in de bibliotheken hebben deze boeken een groot publi…
recensieBoekrecensie: Zwart-wit van Gillian KingIn 2014 is het boek 'Zwart-wit, verliefd worden is geen optie' van Gillian King verschenen. Dit is het vierde boek van d…
Vier chicklit-noir boeken van The House Of BooksrecensieVier chicklit-noir boeken van The House Of BooksDe vier boeken uit dit artikel vormen samen een serie. Het zijn los van elkaar staande verhalen, maar ze zijn alle vier…
Boekrecensie: Haar naam was Sarah  Tatiana de RosnayrecensieBoekrecensie: Haar naam was Sarah Tatiana de RosnayIn 1942 worden in het Veleodrome d'Hiver in Parijs duizenden Joden verzameld om gedeporteerd te worden. Sarah heeft haar…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Moviegirl! - Clare Naylor & Mimi Hare"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 25-08-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!