InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Sam Hepburn - Een slag in het donker: Recensie
recensie

Sam Hepburn - Een slag in het donker: Recensie

Sam Hepburn - Een slag in het donker: Recensie 'Een slag in het donker' (vertaling van Chasing the dark) is een spannende thriller voor jonge en minder jonge lezers. Sam Hepburn (pseudoniem van Sam Osman, medewerkster bij de BBC) presenteert een klassieke whodunit: de lezer gaat mee op zoek naar de echte doodsoorzaak van de moeder van het jonge hoofdpersonage, Joe.

Inhoudsopgave

Basisgegevens van het boek

  • Auteur: Sam Hepburn
  • Titel: Een slag in het donker. Zijn moeder is dood, wat is er gebeurd?
  • Uitgeverij: Chicken House
  • Jaar van uitgave: 2014
  • Aantal pagina's: 271
  • ISBN 9789044345247

Een spannend verhaal voor alle lezers

‘Elke keer dat ik dacht dat ik een uitweg had gevonden uit deze bizarre doolhof van lachspiegels, sloeg ik een hoek om en botste ik tegen mijn eigen spiegelbeeld aan. Ik kon er niet meer tegen. Ik had het helemaal gehad met mysteries en al helemaal met vluchten.’ Deze woorden van Joe Slattery, het hoofdpersonage uit Een slag in het donker van de BBC-medewerkster Sam Osman, die schrijft onder het pseudoniem Sam Hepburn, vatten het boek perfect samen. We krijgen een spannend jeugdboek, met de ene verrassende wending na de andere.

Sadie Slattery, Joe’s moeder, komt in Londen om in een vreselijk auto-ongeval met vluchtmisdrijf. Dit ongeval roept heel wat vragen op. Wie was de man met wie zij meereed? Waarom is ze bij hem in de auto gestapt? Waar was zij naar op weg? En was dit eigenlijk wel een ongeval?

Speurtocht

Joe wordt bij zijn tante Doreen geplaatst, die dit ‘achterbuurtkind’ duidelijk liever kwijt dan rijk is. Daar begint hij aan een speurtocht naar de exacte omstandigheden van het ongeval. De verhaallijn van Joe’s speurtocht raakt hier verweven met gebeurtenissen uit de jaren 1960. In het dorpje Saxted kopen de excentrieke filmster Norma Craig en haar man Greville Clairmont de villa Elysium (paradijs). Ze leiden er een leven vol pracht en praal, geven grootse tuinfeesten voor politici, filmsterren en bedrijfsleiders. Dit eindigt bruusk wanneer Clairmont klaarblijkelijk de huishoudster vermoordt. Er is geen lijk en Clairmont kan niet opgespoord worden. Norma Craig verlaat het dorp om pas na dertig jaar terug te keren.

Op zijn speurtocht krijgt Joe de hulp van kleurrijke nevenpersonages als Nina, zijn astmatische vriend Bailey en de Oekraïense gangster Yuri. Samen ontrafelen ze langzaamaan de oorzaak van Sadie Slattery’s dood. Zoals het in een goede detectiveroman hoort, is er echter een slechterik: de Aasgier, die geen enkele misdaad schuwt om hen te kunnen uitschakelen. In een nieuwe wending in het verhaal komt dan ook nog eens heel Joe’s wereld, alles wat hij dacht te zijn, op de helling te staan. Zelfs de Koude Oorlog en de Russische geheime dienst KGB spelen een onverwachte rol.

Persoonlijke waardering

De ondertitel van het boek, Zijn moeder is dood. Wat is er gebeurd?, geeft goed aan wat de lezer van dit boek mag verwachten. Een slag in het donker is een whodunit van hoog niveau. Hoewel de vele verhaalwendingen af en toe ietwat ongeloofwaardig worden, is de spanningsopbouw zeer goed. De lezer wordt meegesleept in Joe’s speurtocht en wordt samen met hem op het verkeerde been gezet. Het hoofdpersonage wordt voldoende diep uitgewerkt. Jonge lezers zullen zich zeker in hem kunnen inleven. De aantrekkelijke cover zorgt er mee voor dat Een slag in het donker een echte aanrader voor liefhebbers van detectiveverhalen of avonturenromans is. Ook het in 2018 verschenen Haar perfecte leven is een spannende young adult thriller geworden.
© 2015 - 2019 Jan80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De stijl van Audrey HepburnAudrey Hepburn is voor veel mensen hét voorbeeld van tijdloze mode en stijl. Het fijne van haar stijl is dat je niet vee…
Stijlicoon Audrey HepburnStijlicoon Audrey HepburnActrice Audrey Hepburn heeft vele mooie films op haar naam gezet en heeft daarna een actieve rol als ambassadeur voor Un…
Kabbala 2: Abraham kabbalist - Sefer JetziraTien generaties na Noach verscheen Abraham op het toneel. Hij was de zoon van Terach uit Mesopotamië. Terach diende afgo…
Bronnen en referenties
  • http://www.samhepburnbooks.com/

Reageer op het artikel "Sam Hepburn - Een slag in het donker: Recensie"

Infoteur: Jan80
Laatste update: 31-10-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!