InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Olivier Willemsen - Morgen komt Liesbeth: Recensie
recensie

Olivier Willemsen - Morgen komt Liesbeth: Recensie

Olivier Willemsen - Morgen komt Liesbeth: Recensie Olivier Willemsen debuteert met 'Morgen komt Liesbeth', volgens de achterflap een "luguber sprookje". Het boek is inderdaad een sprookje zoals de allereerste sprookjes: griezelig en duister. Hij vertelt een raadselachtig verhaal dat de lezer probeert te verstoren en vertwijfelen. Deze blijft dan ook vervuld met onbeantwoorde vragen over deze gebeurtenissen achter.

Inhoudsopgave

Basisgegevens van het boek

  • Titel: Morgen komt Liesbeth
  • Auteur: Olivier Willemsen
  • Uitgeverij: De Harmonie
  • Jaar van uitgave: 2014
  • ISBN 9076174415

De verhaallijn

Willemsen (1980), van opleiding historicus, vertelt het verhaal volledig vanuit de hoofdpersonages – hoofdpersonages waar de lezer erg weinig over te weten komt. We weten dat we te maken hebben met meer dan één persoon en dat zij om een of andere reden anders zijn dan anderen. Hebben zij een handicap? Kunnen zij iets speciaals? Waarom zij afwijken, en eigenlijk zelfs of ze überhaupt echt afwijken of dat anderen hen anders willen máken, blijft het hele boek onduidelijk. Het gaat wellicht om twee jongens, van jonge leeftijd of mentaal kinderlijk.

Het boek valt grofweg uiteen in twee delen, van elkaar gescheiden door een veranderende setting. In het eerste gedeelte maken we kennis met de hoofdpersonages. Zij wonen in een appartementsgebouw aan de Gürtel, een grote ringweg in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Het appartement verlaten ze nooit – opnieuw blijft onduidelijk waarom niet. Wel maken ze de hele tijd foto’s, wat ze van hun vader, beroepsfotograaf, geleerd hebben. Van een moeder is geen sprake. De vader laat hen plots achter, maar belooft nog dat Liesbeth snel zal komen, vandaar de titel van het boek. Deze Liesbeth zorgde vroeger voor de vader van de naamloze hoofdpersonages toen deze ziek was. Nu komt deze, ogenschijnlijke lieve, jonge vrouw terug om voor de kinderen te zorgen. Uitgezonderd een eerder vreemde menukeuze (dagelijks zuurkool), lijkt Liesbeth goed zorg te dragen voor de kinderen die haar toevertrouwd zijn.

In het tweede gedeelte wordt het boek inderdaad een luguber, angstaanjagend sprookje. Liesbeth laat de kinderen illegaal naar Boedapest vervoeren. Daar worden zij, samen met Erika, een erg behaard meisje, opgesloten in een vochtige kelder. Af en toe komen mensen in feestkleding hen bekijken als aapjes in de dierentuin. Het verhaal krijgt zo mogelijk een nog lugubere toets wanneer op de hoofdpersonages experimenten worden uitgevoerd …Ongewild krijgt de lezer meteen associaties met de ergste misdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Denk ook aan de anonieme hoofdpersonages. Worden zij ook van een naam beroofd om zo, net als de oorlogsslachtoffers, van hun menselijkheid beroofd te worden?

Persoonlijke waardering

Morgen komt Liesbeth is een inhoudelijk al te mager verhaal. De opzet van een hedendaags, gruwelijk sprookje is zeker niet slecht gekozen, maar blijft onvoldoende uitgewerkt. Als lezer blijf je op je honger zitten. Een goed boek roept uiteraard vragen op – het beklijft, je denkt er nog dagen over na … – maar dit boek biedt te veel vragen. Het hele verhaal is vaag, het speelt zich als het ware in het luchtledige af. Het is begrijpelijk dat Willemsen de lezer probeert te prikkelen, maar dat is hem met Morgen komt Liesbeth niet echt gelukt. Op geen enkel punt wordt het een boek waar je na het lezen nog uren of dagen over blijft nadenken. Nu leg je het boek ietwat geërgerd weg, om daarna zonder aarzelen weer over te gaan tot de orde van de dag.

In 2016 zou een nieuw boek van Willemsen moeten verschijnen.
© 2015 - 2019 Jan80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.olivierwillemsen.nl/

Reageer op het artikel "Olivier Willemsen - Morgen komt Liesbeth: Recensie"

Infoteur: Jan80
Laatste update: 10-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!