InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Religieus geweld bij joden, christenen en moslims
recensie

Recensie: Religieus geweld bij joden, christenen en moslims

Recensie: Religieus geweld bij joden, christenen en moslims Oorlog in Irak, aanslagen door fundamentalistische moslims in Frankrijk, Duitsland en België, de opmars van Islamitische Staat, onrust in de Palestijnse gebieden, christelijk rechts in de Verenigde Staten … Wanneer men de actualiteit volgt, wordt men overstelpt met gewelddaden die op een of andere manier aan religie gelinkt (kunnen) worden. Mark Heirman schreef hierover het boek 'Religieus geweld bij joden, christenen en moslims', waarin hij onder andere betoogt dat het christendom meer gewelddaden pleegde dan de islam.

Inhoudsopgave

Enkele basisgegevens van het boek

  • Auteur: Mark Heirman
  • Titel: Religieus geweld bij joden, christenen en moslims
  • Uitgeverij: Houtekiet
  • Jaar van uitgave: 2014
  • Aantal pagina's: 239
  • ISBN 9789089242532

De auteur

Mark Heirman (Temse, 1947) is gepokt en gemazeld in de katholieke zuil van weleer. Zijn hele leven is hij verbonden met katholieke organisaties, voornamelijk Pax Christi. Deze insteek weerhoudt hem er niet van een zeer kritische studie aan de relatie tussen godsdienst en geweld te schrijven.

Sinds 1978 schrijft Mark Heirman boeken over verschillende conflicten en over de onderlinge relatie tussen religie en politiek. Enkele titels van zijn hand zijn Mij is alle macht gegeven. Een politieke geschiedenis van de pausen, De waanzinnige twintigste eeuw. Oorlog en vrede van 1914 tot 1994 en zijn in 2015 verschenen De condor en de kolibrie, over de verschillende hedendaagse conflicten.

Inhoud van het boek

Heirman wilt naar eigen zeggen de ‘joods-christelijke-islamitische krachtmeting’ doorheen de geschiedenis beschrijven. Cruciaal in zijn betoog zijn de kruistochten (1096-1291), waarvan de impact in het Midden-Oosten tot op de dag van vandaag merkbaar is. Vanuit islamitisch oogpunt waren deze een brutale aanval op hun gebied. Heirman beschouwt de kruistochten als typevoorbeeld van het religieus geweld dat vooral vanuit christelijke zijde gepleegd wordt. Naast de kruistochten wordt onder andere ook aandacht besteed aan de Spaanse Reconquista, de verovering van Amerika en de krachtmeting tussen Europa en het Osmaanse Rijk (Turkije). Daarna richt de auteur zich op de moderne tijd. De kwestie-Israël en het islamitische fundamentalisme worden het uitgebreidst behandeld. De stad Jeruzalem is voor hem de spil van talloze problemen.

Zwaktes

Religieus geweld bij joden, christenen en moslims is een boek met heel wat inhoudelijke tekortkomingen. Zo is het uitermate storend te noemen dat Heirman zich nagenoeg exclusief met de religieuze aspecten van conflicten bezighoudt. Slechts tweemaal wordt terzijde opgemerkt dat ook andere factoren een rol speelden. Om een genuanceerd beeld van deze delicate materie te kunnen geven dienden ook demografische, sociale en vooral economische aspecten aangehaald te worden. Heirman spreekt zichzelf soms tegen. Een voorbeeld: de strijd tussen Europa en het Osmaanse Rijk is een religieuze strijd. Maar toch kozen in de negentiende eeuw ‘Frankrijk en Engeland nog duidelijker de kant van het chronisch verzwakte Osmaanse rijk’, tegen het christelijke Rusland. Dit gebeurde in de geopolitieke strijd die tussen Engeland, Frankrijk, Pruisen en Rusland onderling gevoerd werd. Het machtsmotief wordt dus al te vaak onderschat.

Eveneens erg storend is de niet-beargumenteerde vereenzelviging tussen de kruisvaardersstaten uit de middeleeuwen en de hedendaagse westerse landen. Heirman noemt dit ‘het contraterroristisch geweld van de staten’ en dit geweld ‘heeft ook joodse, christelijke of islamitische wortels’. Oorlogen uit de twintigste en eenentwintigste eeuw zijn volgens hem ook religieuze oorlogen. Er wordt niet meer toe opgeroepen door de paus of een andere religieuze leider, maar worden door de regeringen van de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigde Koninkrijk en zelfs België gevoerd.

Persoonlijke waardering

Heirman steekt zijn opinie over de monotheïstische religies niet weg. Hij geeft onomwonden aan dat in islamitische, joodse en christelijke landen meer geweld plaatsvindt dan elders. Deze stelling wordt echter nooit grondig onderbouwd. Zo blijft het boek steken in een droge opsomming van oorlogen en conflicten. De kern van de zaak wordt niet aangeraakt. Religieus geweld bij joden, christenen en moslims schiet jammer genoeg dan ook tekort.
© 2015 - 2019 Jan80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is er een verband tussen religie en huiselijk geweld?Is er een verband tussen religie en huiselijk geweld?Er is toenemende bezorgdheid over het probleem van huiselijk geweld in de richting van beide echtgenoten, partners en ki…
De vijf pilaren van de islamBinnen de islam worden een aantal fundamenten genoemd waarop deze religie gebouwd is. Met de intentie de moslimgemeensch…
Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsmijn kijk opHoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsJeruzalem staat vooral sinds 1967, toen Israël het oostelijke stadsdeel heroverde, in de schijnwerpers. Joden en moslims…
Is er verband tussen religie en huiselijk geweld?Is er verband tussen religie en huiselijk geweld?Vrouwen kunnen zich in het algemeen tot religieuze bronnen wenden om zich persoonlijk te sterken wanneer zij mishandeld…
NGO's en Civil Society binnen de islamNGO's en Civil Society binnen de islamNGO's heb je overal. Maar over NGO's in de islamitische wereld is niet zo veel bekend. Toch hebben een aantal auteurs hi…
Bronnen en referenties
  • http://www.markheirman.be/index.html

Reageer op het artikel "Recensie: Religieus geweld bij joden, christenen en moslims"

Infoteur: Jan80
Laatste update: 10-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!