InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Gerrit Barendrecht - De reis van de Gazelle: recensie
recensie

Gerrit Barendrecht - De reis van de Gazelle: recensie

Gerrit Barendrecht - De reis van de Gazelle: recensie Negentiende eeuw. De industriële revolutie is in volle gang. In de scheepvaart woedt een hevige strijd tussen de splinternieuwe, maar nog onbewezen stoomboten en de oude, trouwe zeilschepen. In 'De reis van de Gazelle' vertelt Gerrit Barendrecht het verhaal van een strijd tussen oud en nieuw, het bekende en het onbekende. Het is een groots opgezet verhaal vol intriges, spanning en liefde, opgehangen aan een wedloop tussen twee schepen.

Inhoudsopgave

Enkele basisgegevens van het boek

  • Titel: De reis van de Gazelle
  • Auteur: Gerrit Barendrecht
  • Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff
  • Jaar van uitgave: 2014
  • Aantal pagina's: 443
  • ISBN 9789021809663

Gerrit Barendrecht

De reis van de Gazelle is het debuut van Gerrit Barendrecht, die voornamelijk actief is in de televisiewereld. Zo werkte hij mee aan de Nederlandse versie van Big Brother. Als sinds zijn jeugd is hij gepassioneerd over de zee; hij bracht zelfs enkele jaren bij de marine door. Voor het schrijven van dit boek deed hij uitgebreid historisch onderzoek. Het boek is, hoewel uiteraard fictief, gebaseerd op historische feiten. Zo heeft het belangrijke personage Thomas Mort echt bestaan. Hij geldt als de uitvinder van het diepvriezen van voedsel. In 2018 verscheen zijn tweede roman, De Parijse connectie.

Historische setting

In West-Europa heerst hongersnood, nergens zo hard als in London. In andere werelddelen heeft men dan weer voedsel te veel, zo ook in Australië. Daar komt de rijke zakenman Thomas Sutcliffe Mort op het idee om de voedseloverschotten, voornamelijk schapen, naar het Avondland te vervoeren. Om het bederf tegen te gaan experimenteert hij met de nog in de kinderschoenen staande diepvriestechniek, een techniek die nog nooit op schepen gebruikt was.

Ook andere zakenlui zoeken naar een manier om diepgevroren voedsel te vervoeren. In Frankrijk zijn dat de gebroeders Jullien. Zij krijgen financiële steun van Hindrik Weber, voormalig zaakvoerder van de rederij van Marinus Pipping, kapitein van de Gazelle. De Gazelle is een clipper, het snelste zeilschip ter wereld, en na allerlei intriges ook het schip waarmee Mort zijn experiment wilt uitvoeren. De race gaat dan tussen de Paraguay, een moderne stoomboot die door de gebroeders Jullien wordt ingehuurd, en de Gazelle.

Het verhaal van de Gazelle

De auteur volgt in hoofdzaak drie personages, die wij vanuit een wisselend personale verteller leren kennen: Hindrik Weber, Marinus Pipping en Stella Fisher. De meest uitgesproken verhaallijn is vanzelfsprekend de wedloop tussen de Gazelle en de Paraguay, verteld vanuit het standpunt van Weber en Pipping. In een tweede verhaallijn volgen we het leven van Fisher. Zij is een jonge, knappe Londense vrouw die haar geluk wil beproeven in Australië. Zo komt zij terecht op de Gazelle. Daar groeit langzaam een beladen liefdesverhouding met de getrouwde kapitein Pipping.

Het boek lijdt onder enkele problemen. Soms leest het wat moeilijker door het veelvuldige gebruik van scheepstermen. Een fundamenteler probleem is de rol van het toeval. Sommige gebeurtenissen zijn te toevallig om nog voldoende realistisch over te komen. Personen die in Stella’s leven in Londen een rol speelden, duiken plots jaren later aan de andere kant van de aarde opnieuw op. Ook wordt er ergerlijk veel gerookt; op zowat elke bladzijde wordt wel beschreven hoe een personage een sigaar of pijp opsteekt.

Persoonlijke waardering

De reis van de Gazelle wordt in de ondertitel ‘episch’ genoemd. Dit adjectief doet het boek te veel eer aan, maar het heeft zeker zijn verdiensten. Barendrecht schreef een goed gestructureerd boek, waarin de verhaallijnen mooi op elkaar zijn afgestemd. De personages, zeker het hoofdpersonage Pipping, zijn voldoende uitgewerkt en de spanning is goed verzorgd. Het boek brengt een goed verhaal, maar met enkele stilistische tekortkomingen. Leuk om te lezen, maar beklijvend is het niet.
© 2015 - 2019 Jan80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
IKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantIKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantWanneer een bezoek aan een IKEA-winkel wordt gebracht is het vaak een goed idee om iets te gaan eten. Het is namelijk pr…
Bronnen en referenties
  • http://ifthenisnow.eu/nl/verhalen/de-reis-van-de-gazelle
  • http://www.lsamsterdam.nl/auteur/gerrit-barendrecht/

Reageer op het artikel "Gerrit Barendrecht - De reis van de Gazelle: recensie"

Infoteur: Jan80
Laatste update: 31-10-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!