InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Oliver Bowden - Assassinís Creed: recensie
recensie

Oliver Bowden - Assassinís Creed: recensie

Oliver Bowden - Assassinís Creed: recensie De duistere kruistocht is het vierde boek in de reeks Assassinís Creed, gebaseerd op het gelijknamige en uiterst populaire computerspel. Na Renaissance, Broederschap en Black Flag schreef Oliver Bowden opnieuw een verhaal over een assassijn, ditmaal Altaïr. Het verhaal wordt in een grote flashback door Niccolò Polo aan zijn broer Maffeo verteld. In de eerste hoofdstukken vat hij het verhaal zo samen: ĎHet gaat tenslotte om de legende van de grote Altaïr Ibn-LaíAhad. Dit is zijn levensverhaal, broer, en geloof me, het staat bol van avontuur. Bol van moord en doodslag, welteverstaan.í Een verhaal waarin het bloed rijkelijk vloeit is dan ook wat we te lezen krijgen.

Inhoudsopgave

Enkele gegevens over het boek

  • Titel: Assassinís Creed Ė De duistere kruistocht
  • Auteur: Oliver Bowden
  • Uitgeverij: De Fontein
  • Jaar van uitgave: 2014
  • Aantal pagina's: 441
  • ISBN 978902613687

Oliver Bowden en Assassin's Creed

Oliver Bowden is een pseudoniem van Anton Gill (1948), een Engels schrijver die ook onder de namen Antony Cutler en Ray Evans publiceert. Hij publiceert veelal non-fictionele historische boeken, voornamelijk over de Tweede Wereldoorlog. In 2009 werd hem gevraagd een boek te schrijven bij het computerspel Assassin's Creed. In dit spel kruipt de speler in de huid van een sluipmoordenaar, een assassijn. Hij moet verschillende doelwitten uitschakelen zonder daarbij betrapt te worden.

De spellen situeren zich steeds in een ander historisch tijdperk, bv. de renaissance of de Amerikaanse Burgeroorlog. In dit boek bevinden we ons in de middeleeuwen. Van dit spel werden in 2007 maar liefst 4,82 miljoen exemplaren voor PlayStation 3 en 5,51 miljoen voor Xbox 360 verkocht. Eind oktober 2015 verschijnt een nieuwe versie van het spel, die zich afspeelt in het Victoriaans tijdperk.

Meesterassassijn met een opdracht

Bron: Maglanist at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Maglanist at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Altaïr is meesterassassijn, een van de beste moordenaars die deze mysterieuze orde in haar rangen heeft. De assassijnen strijden voor vrede en gerechtigheid in het Heilig Land ten tijde van de derde kruistocht (1189-1192). Op een van zijn missies maakt Altaïr een grove fout, begaan door zijn overmoed en arrogantie. Als straf moet hij helemaal onderaan de ladder opnieuw beginnen, om zo het Credo van de Assassijnen weer aan te leren. De Meester vraagt hem negen mensen te doden, gaande van een slavenhandelaar tot Robert de Sablé, grootmeester van de Tempeliers en dus de aartsvijand van de assassijnen.

Deze moorden vormen de hoofdmoot van dit omvangrijke boek. Zij verlopen telkens op dezelfde, karikaturale wijze. Altaïr moet zich aanbieden bij de commandopost van zijn orde in de betreffende stad, krijgt daar de naam van zijn slachtoffer te horen en moet informatie verwerven. Hij bespioneert dan zijn slachtoffer, dat op dat moment steeds bezig is een gewelddadige misdaad te begaan. Zo is Addin, regent van Jeruzalem, een publieke executie van een overspelige vrouw aan het uitvoeren. Altaïr slaagt er niet in om deze misdaden te verhinderen, maar wel om het doelwit telkens te doden. Dit verloopt allemaal ongeloofwaardig vlot en snel, zelfs tientallen soldaten en boogschutters kunnen de meesterassassijn niet stoppen.

Intriges

Nadat Altaïr zijn negen doelwitten uitgeschakeld heeft Ė en en passant nog honderden anderen gedood heeft Ė ontdekt hij dat de Grootmeester van de assassijnen een verrader is. Deze negen mensen en de Grootmeester zelf waren deel van een complot om met behulp van de Appel van Eden, een mystiek voorwerp met immense krachten, de macht over te nemen. Altaïr moet zich over zijn loyaliteit voor deze man zetten om ook hem uit te schakelen en zelf het bevel over de Orde op zich te nemen. Hij wordt later zelf verjaagd als leider van de Orde, om na een tijdssprong van enkele decennia terug te keren en de strijd om het leiderschap aan te gaan.

Persoonlijke waardering

De duistere kruistocht is een lange aaneenschakeling van moordpartijen zonder enige diepgang. De talloze personages worden psychologisch helemaal niet uitgewerkt, zij maken slechts een korte cameo om daarna genadeloos afgeslacht te worden. Ook de liefde die er tussen Altaïr en Maria, een Engelse vrouw, bloeit, blijft onuitgewerkt. De negen moorden zijn voorspelbaar en na enkele hoofdstukken zelfs vervelend. Het boek volgt te letterlijk het spel. De duistere kruistocht is dan ook een matig boek voor een bepaalde niche van lezers. Jongeren die de game speelden zullen zich ook aangetrokken voelen tot dit boek.

Geschikt voor lezers vanaf 12 jaar.
© 2015 - 2019 Jan80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Assassin's Creed: Altaïr en Ezio gamesAssassin's Creed is een zeer bekende gameserie van Ubisoft. De serie bestaat inmiddels uit een hele reeks games en Ubiso…
Assassin's Creed: Topper van UbisoftAssassin's Creed: Topper van UbisoftAssassin's Creed is een spel ontwikkeld door Ubisoft waarin je je als tempelier aan diverse missies waagt. Het spel is w…
Kruistochten en de geschiedenis ervanKruistochten zijn militaire campagnes die plaatsvonden tijdens de 11e eeuw, 12e eeuw en 13e eeuw. Deze kruistochten ware…
De kruistochten in de middeleeuwenDe kruistochten in de middeleeuwenIn de middeleeuwen zijn er verschillende kruistochten geweest. De eerste vindt plaats in de elfde eeuw. Inzet van deze e…
Bronnen en referenties
  • Oliver Bowden, Assassinís Creed Ė De duistere kruistocht, De Fontein, 2014
  • http://www.antongill.com/
  • http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=assassin%27s+creed&publisher=&platform=&genre=&minSales=0&results=200
  • Afbeelding bron 1: Maglanist at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Oliver Bowden - Assassinís Creed: recensie"

Infoteur: Jan80
Laatste update: 31-10-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!